8 huikean hyvää vaikutusta, jotka saat tavallisella kävelyllä

Kävely on hyvää perusliikuntaa liki kaikille. Se kohentaa kuntoa, laskee stressiä ja on avuksi painonhallinnassa.

Luonnossa kävellessä verenpaine ja syke laskevat ja mieli rauhoittuu.

19.8. 8:00

Muistatko lomamatkan, jonka aikana kävelit paljon maisemia ihaillen? Miten hyvä olo siitä tulikaan!

Yksi syy hyvään fiilikseen liittynee siihen, että nimenomaan kävelit.

Kävely on omiaan lisäämään sekä fyysistä että henkistä hyvinvointia. Liikkuminen lisää muun muassa endorfiinien eritystä ja siten hyvän olon tunnetta.

– Kävely on ihmiselle luontaisin tapa liikkua, sillä on erinomaisia terveysvaikutuksia, kävely vähentää stressiä ja kävellen pääsee paikasta toiseen, liikuntaneuvoja Katariina Ojala UKK-Instituutista listaa.

Lisäksi kävely pitää yllä tuikitärkeää toimintakykyä. Sitä, että iäkkäämpänäkin pärjää arjessa. Eli pystyy esimerkiksi käymään kaupassa sekä nousemaan sohvalta ja vessanpytyltä ilman apua.

Mitä huonompi kunto, sitä vähemmällä kävelyllä saa hyviä vaikutuksia.

Ojala kannustaakin miettimään, onko auto ihan pakko käynnistää joka ikinen kerta? Voisiko ajamisen sijaan kävellä edes jonkin matkaa?

– Nyt kun bensa ja sähkö ovat kallistuneet, jaloilla pääsee liikkumaan eikä se maksa mitään. Kävely on halpa ja helppo tapa liikkua. Se sopii kaiken kuntoisille tavalla tai toisella.

Jokainen askel hyödyttää

Se, miten kävely vaikuttaa, riippuu monesta asiasta. Kuten kävelyn kestosta, vauhdista ja ihmisen kunnosta.

– Mitä huonompi kunto, sitä vähemmällä kävelyllä saa hyviä vaikutuksia, Ojala sanoo.

Aktiiviliikkujille kävely voi olla hyvä tapa palautua muusta treenaamisesta.

Liikunnan suositusten mukaan linjattuna reipasta kävelyä olisi hyvä harrastaa ainakin 2,5 tuntia viikossa. Ajan voi pätkiä miten haluaa.

– Jokainen askel hyödyttää, se on lähtökohta.

Huonokuntoisen kannattaa aloittaa lyhyistä ja kevyistä kävelytuokioista ja tehdä niitä aluksi muutaman kerran viikossa. Kestoa ja määrää voi lisätä pikkuhiljaa oman jaksamisen mukaan.

Suotuisien vaikutusten saaminen vaatii myös sen, että käveleminen on säännöllistä ja sopivalla tavalla elimistöä kuormittavaa.

Sauvat mukaan ottamalla kävelystä saa entistä tehokkaampaa.

Kävelyn 8 huikean hyvää vaikutusta

Listasimme säännöllisen kävelyn hyviä vaikutuksia:

  1. Hengitys- ja verenkiertoelimistön kunto – eli kestävyyskunto – kohenee. Se auttaa jaksamaan niin työssä kuin vapaa-ajalla. Jo puolen tunnin päivittäinen kävely voi parantaa kestävyyskuntoa 10–15 prosenttia muutamassa kuukaudessa.

  2. Alaraajojen lihakset, kuten reidet ja pakarat vahvistuvat. Se tekee hyvää toimintakyvylle.

  3. Kävely laskee verenpainetta, parantaa veren rasva-arvoja ja tehostaa rasva- ja sokeriaineenvaihduntaa. Se pienentää sydän- ja verisuonisairauksien riskiä.

  4. Painonhallinta helpottuu. Mitä enemmän askeleita otat, sitä enemmän energiaa kuluu.

  5. Unen laatu parantuu ja nukahtaminen helpottuu. Liian myöhään ei kuitenkaan kannata lähteä reippaalle lenkille, sillä se voi haitata nukahtamista.

  6. Voi auttaa liikunta- ja tukielinvaivoihin. Lihakset aktivoituvat, aineenvaihdunta ja verenkierto vilkastuvat ja elimistön hapensaanti tehostuu. Pehmeillä alustoilla kävely voi helpottaa muun muassa selkävaivoja.

  7. Kävely auttaa ehkäisemään useita pitkäaikaissairauksia, kuten tyypin 2 diabetesta sekä sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksia.

  8. Stressi helpottuu ja mieliala kohenee, etenkin jos liikkuu luonnossa. Luonnossa verenpaine ja syke laskevat ja mieli rauhoittuu.

Etenkin jos innostuu enemmänkin, tekniikkaa kannattaa katsoa. Meneekö jalka suoraan? Työnnänkö kunnolla jalkaa pakaroilla eteenpäin?

Näin tehostat kävelyä

Haluatko saada kävelystä tehokkaampaa? Keinoja löytyy kyllä.

  1. Suuntaa rappusiin tai ylämäkeen. Kävele esimerkiksi viisi kertaa lenkin aikana ylämäki reippaasti ylös ja tule kevyesti alas.

  2. Vaihtele vauhtia. Mene vaikka kaksi lampuntolpan väliä reippaasti, kaksi kevyemmin. Vuorottele tätä.

  3. Ota mukaan sauvat. Verrattuna tavalliseen kävelyyn syke nousee ja energiankulutus kasvaa. Sauvakävely voi olla jopa 20 prosenttia tehokkaampaa kuin kävely ilman sauvoja. Sauvat ovat myös hyvä keino saada yläraajatkin töihin.

  4. Mene maastoon. Polut tarjoavat hyvää treeniä juurineen, risuineen ja mutkineen. Yhdistä polkukävely vaikka sienestämiseen ja marjastamiseen. Vaihtelevassa maastossa käveleminen kehittää myös tasapainoa.

Kävelyn monipuolistaminen voi lisätä motivaatiota, jos innostus tavalliseen tallustamiseen on alkanut hiipua.

Mitään erityisiä kävelylenkkareita ei ole mikään pakko hankkia. Tärkeää, että kenkä on sopiva juuri omaan jalkaan.

Erityisiä varusteita ei vaadita

Kävelyharrastukseen ei tarvitse monen muun liikuntalajin tapaan hankkia hintavia varusteita.

– Kävely vaatii vain sen, että jalassa ovat omaan jalkaan sopivat kengät. Muita välineitä ei tarvitse, Ojala sanoo.

Jos kengät eivät sovi itselle, kävelystä voi seurata esimerkiksi hiertymiä tai jalkakipuja.

Hyvien kenkien lisäksi kannattaa suoda ainakin muutama ajatus kävelytekniikalle.

– Etenkin jos innostuu enemmänkin, tekniikkaa kannattaa katsoa. Meneekö jalka suoraan? Työnnänkö kunnolla jalkaa pakaroilla eteenpäin?

Työntövaihe saattaa helposti jäädä tekemättä. Silloin lihastyö jää valtaosin vain etureisien tehtäväksi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?