Tutkimus: D-vitamiinilla voi olla tärkeä rooli tartuntatautien ehkäisyssä – tämä on tehokkain hetki ottaa vitamiinilisä - Terveys - Ilta-Sanomat

Tutkimus: D-vitamiinilla voi olla tärkeä rooli tartuntatautien ehkäisyssä – tämä on tehokkain hetki ottaa vitamiinilisä

Tuoreen tutkimuksen mukaan D-vitamiini voi vaikuttaa myös vakavien oireiden ehkäisyssä – kunhan sen ottaa ajoissa.

Uusi tutkimusanalyysi osoittaa D-vitamiinin muuttavan solujen vastetta tehokkaimmin, jos vitamiinilisää syö jo ennen tartuntaa.

13.1. 17:00

Itä-Suomen yliopiston tutkimuksen perusteella D3-vitamiinilisällä voi olla tärkeä rooli tartuntatautien tai niiden vakavien oireiden ehkäisyssä. Silläkin näyttää olevan merkitystä, milloin vitamiinilisän ottaa.

Tutkijoita kiinnosti se, miten riittävä D-vitamiinitaso vaikuttaa immuunivasteeseen ennen tartuntaa, sen jälkeen tai samanaikaisesti tartunnan kanssa. Tutkimuksessa ihmisen veren immuunisoluja altistettiin tauteja aiheuttavien bakteerien ja hiivasienen rakenneosille. Lisäksi solut altistettiin D-vitamiinille joko ennen immuunialtisteita, niiden jälkeen tai samanaikaisesti.

– Tulokset viittaavat siihen, että infektioilta suojautumiseksi D-vitamiinilisän ennaltaehkäisevä käyttö on tehokkaampaa kuin käytön aloittaminen tartunnan jo tapahduttua, sanoo tutkimuksen johtaja, professori Carsten Carlberg yliopiston tiedotteessa.

Tutkimus on julkaistu Frontiers in Immunology -lehdessä.

D-vitamiinin saanti jää liian vähäiseksi noin 25 prosentilla naisista ja 10 prosentilla miehistä.

D-vitamiini tukee puolustusjärjestelmää

D-vitamiinilla tiedetään olevan infektioita estävä vaikutus. D-vitamiini tukee immuunijärjestelmän normaalia toimintaa, ja puutos voi altistaa infektiosairauksille sekä johtaa vaikeampiin oireisiin.

Viime vuosina on pyritty selvittämään D-vitamiinin hyötyjä koronavirusinfektion ja sen vakavan tautimuodon ennaltaehkäisyssä.

Lue lisää: Tuore analyysi: D-vitamiinin vaikutuksesta koronavirustautiin ei ole selkeitä todisteita

Lue lisää: D-vitamiini voi suojata vakavalta koronalta, mutta älä kuitenkaan liioittele määrä

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) suosittelee D-vitamiinivalmistetta syötäväksi lokakuusta maaliskuun loppuun, mikäli ruoasta ei saa riittävästi D-vitamiinia.

Lue lisää: Saatko tarpeeksi D-vitamiinia? Näin puutostila voi näkyä elimistössä

Alle 17-vuotiaille D-vitamiinilisää suositellaan ympäri vuoden, samoin yli 75-vuotiaille sekä raskaana oleville ja imettäville naisille.

Lue lisää: Näin D-vitamiini kannattaa ottaa, takaa parhaan mahdollisen tehon – yksi asia ”ei ole suositeltavaa”

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?