Moni haluaa talvisin kunnon D-vitamiinibuustin, mutta annostus voi mennä överiksi – asiantuntija kertoo, mikä riski siinä piilee - Terveys - Ilta-Sanomat

Moni haluaa talvisin kunnon D-vitamiinibuustin, mutta annostus voi mennä överiksi – asiantuntija kertoo, mikä riski siinä piilee

D-vitamiinin saantisuosituksia ei kannata ylittää.

15.1. 9:00

Kun auringosta ei ole tietoakaan, ja flunssakausi jyllää, tekee mieli tarttua ravintolisäpurkkiin. Yksi yleisimmistä suomalaisten napsimista ravintolisistä on D-vitamiini, kertoo Terveystalon ravitsemusterapeutti Jan Verho.

Hän kertoo, että pienen vitamiinibuustin hakeminen lisäravinteista on paikallaan, sillä moni suomalainen saa liian vähän D-vitamiinia etenkin syys- ja talvisaikaan. Mutta vitamiinien popsiminen voi mennä myös överiksi, hän tietää.

Ravitsemusterapeutti muistuttaa, että usein saamme D- vitamiinia monesta eri lähteestä: ruoasta, auringosta ja purkista.

– On hyvin epätodennäköistä, että ruoasta voisi saada liikaa D-vitamiinia. Samoin, auringosta iholle muodostuvaa D-vitamiinia ei tiettävästi voi saada liikaa.

Ongelmaksi saattavatkin muodostua lisäravinteet, joita liikaa nauttimalla voi D-vitamiinia päätyä elimistöön liikaa.

Riskinä jopa hengenvaarallinen tila

Jos D-vitamiinia syö liian isoja annoksia liian pitkään, riskinä on hyperkalsemia eli kalsiumin kertyminen elimistöön.

Munuaiskivet ovat yksi tavallisimmista sairauksista.

D-vitamiinia tarvitaan kalsiumin imeytymiseen elimistössä. Jos yhtä aikaa lisääntyneen D-vitamiinin kanssa syödään runsaasti kalsiumia, alkaa kalsiumia pikkuhiljaa kerääntyä elimistöön.

– Pitkällä aikavälillä tästä voi olla haittaa, ja munuaiskivet ovat yksi tavallisimmista sairauksista, ravitsemusterapeutti Jan Verho kertoo.

Terveyskirjaston mukaan hyperkalsimia voi lievänä olla oireeton, mutta vaikeaan hyperkalsemiaan liittyy monia oireita, kuten väsymystä, ruokahaluttomuutta, vatsavaivoja, keskittymiskyvyn puutetta, joskus sekavuutta sekä suurentunut vaara munuaiskivien muodostumiseen ja munuaisten vajaatoimintaan. Pahimmillaan hyperkalsemia voi olla hengenvaarallinen tila.

D-vitamiinia ei kannata popsia ”varmuuden vuoksi”

Koska moni suomalainen kuitenkin kärsii D-vitamiininpuutteesta talvella, ei D-vitamiinin hyötyjä sovi unohtaa. D-vitamiinin puutos on yhdistetty luukatoon sekä lukuisiin sairauksiin, kuten infektioihin, diabetekseen, syöpään, verenkiertotauteihin ja hermoston rappeumatauteihin.

Kun elimistö saa sopivan määrän D-vitamiinia, toimii se optimaalisesti.

D-vitamiinin turvallisena saantina pidetään aikuisella 100 mikrogrammaa päivässä, mutta se on paljon enemmän kuin mitä suositellaan. Vaikka kuinka tekisi mieli napata ravintolisää ”ihan varmuuden vuoksi”, kannattaa suositeltuja annostuksia noudattaa, ravitsemusterapeutti sanoo.

Jan Verhon kokemuksen mukaan moni saattaa ajatella, että enempi on parempi, eikä vitamiinien syömisestä ole haittaa. Vesiliukoisten vitamiinien kohdalla suurestakaan saannista ei usein ole haittaa, sillä ne poistuvat elimistöstä virtsan mukana vessanpönttöön. Mutta myös niitä voi saada liikaa lisiä käyttämällä. D-vitamiini on sen sijaan rasvaliukoinen vitamiini, joka kertyy elimistöön.

– Kaikki hyödyt, mitä saatavissa on, saa aivan varmasti alle 100 mikrogrammasta. Suosituksia suuremmista määristä ei tiedetä olevan hyötyä.

Saantisuositusten ylittämisellä ei ole tutkittuja hyötyjä

Ravitsemusterapeutti kertoo aika ajoin törmäävänsä väitteisiin, joiden mukaan suurista, saantisuositukset ylittävistä määristä D-vitamiinia olisi hyötyä sairauksien ehkäisyssä.

Ei ole olemassa minkäänlaista todistetta, että suositusta suuremmat D-vitamiiniannokset olisivat hyödyksi.

Koronaepidemian aikana on esimerkiksi puhuttu paljon siitä, voisiko D-vitamiinilla olla merkitystä taudin ehkäisyssä ja hoidossa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori Suvi Virtanen totesi Ilta-Sanomille syksyllä, että tutkimusnäyttöä asiasta ei ole.

– Ei ole olemassa minkäänlaista todistetta, että suositusta suuremmat D-vitamiiniannokset olisivat hyödyksi, hän sanoi.

Lue myös: Milloin D-vitamiinia pitää alkaa syödä kesän jälkeen? On myös määrä, jota ei saisi koskaan ylittää – ”Voi olla yhteydessä joidenkin syöpien riskin kohoamiseen”

Itä-Suomen yliopiston tuoreessa tutkimuksessa puolestaan havaittiin, että suosituksia merkittävästi suurempien D-vitamiiniannoksien käyttö ei vaikuttanut sydän- ja verisuonitautien tai syöpien ilmaantumiseen ikääntyneillä miehillä ja naisilla.

Vaikka elimistön matala D-vitamiinipitoisuus on yhdistetty monien kroonisten sairauksien ja myös ennenaikaisen kuoleman suurempaan riskiin, ei tutkimuksista kuitenkaan voi suoraan päätellä sitä, voiko D-vitamiinilisää käyttämällä vähentää sairauksien tai kuoleman riskiä, tutkimus paljastaa.

Marraskuussa uutisoimme, että D-vitamiinilisän syöminen voi pidentää elinikää ja mahdollisesti ehkäistä sydän- ja verisuonitauteja, mutta hyödyt nähdään vain potilailla, joilla on D-vitamiinin vajausta.

Lue lisää: Pidentääkö D-vitamiini elinikää? Tutkimus selvitti

Ravitsemusterapeutti Jan Verho haluaakin ennen kaikkea painottaa saantisuositusten noudattamista:

– Kun elimistö saa sopivan määrän D-vitamiinia, toimii se optimaalisesti.

D-vitamiinilisän suositus:

Eri väestöryhmille D-vitamiinilisän käyttöä suositellaan näin:

  • Alle 1-vuotiaat lapset: 2–10 mikrogrammaa / päivä ympäri vuoden

  • 1-vuotiaat: 10 mikrogrammaa / päivä ympäri vuoden (riippuen lapsen saaman D-vitaminoidun äidinmaidonkorvikkeen tai vieroitusvalmisteen määrästä).

  • 2–17-vuotiaat: 7,5 mikrogrammaa / päivä ympäri vuoden.

  • 18–74-vuotiaat: 10 mikrogrammaa / päivä lokakuun alusta maaliskuun loppuun, jos ei käytä D-vitaminoituja maitovalmisteita, rasvalevitteitä päivittäin ja/tai kalaa 2–3 kertaa viikossa.

  • 75-vuotiaat ja vanhemmat: 20 mikrogrammaa / päivä ympäri vuoden. (Jos D-vitaminoitujen elintarvikkeiden käyttö on runsasta, suositeltava annos on 10 mikrogrammaa / päivä.)

  • Raskaana olevat ja imettävät: 10 mikrogrammaa / päivä ympäri vuoden.

  • Hyvin vähän ulkona oleskelevat, peitetysti pukeutuvat ja tummaihoiset: 20 mikrogrammaa / päivä ympäri vuoden.

Lähde: THL

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?