Masennuksen 6 ajatusvääristymää – tunnistatko itselläsi taipumusta tällaiseen ajatteluun?

Psykoterapeutit kertovat uutuuskirjassaan, millaista masentunut ajattelu on.

Erilaisia masennustiloja yhdistävä piirre on mielihyvän ja merkityksellisyyden tunteen menetys.

15.12.2021 19:30

Masentuneisuuden kanssa ei kannata jäädä yksin, vaikka vetäytyminen ja passivoituminen voivat itsestä tuntua sillä hetkellä juuri oikealta tavalta toimia.

Terveyskirjasto määrittelee, että jos masentuneisuus jatkuu vähänkin pidempään, on luonteeltaan voimakasta, heikentää elämänlaatua tai kaventaa ihmissuhteita, on aina viisasta kääntyä lääkärin tai psykoterapeutin puoleen masentuneisuuden syiden selvittämiseksi.

Kognitiivis-analyyttiset kouluttajapsykoterapeutit Liisa Uusitalo-Arola ja Katri Kanninen kertovat uutuuskirjassaan Terapian tarpeessa? Lyhytterapeuttinen itsehoito (Tuuma), että masennus on ennemminkin nippu samaan tapaan oireilevia tiloja kuin yhtenäinen sairaus.

– Ehkä kaikkein selkein erilaisia masennustiloja yhdistävä piirre on mielihyvän ja merkityksellisyyden tunteen menetys elämässä, he kirjoittavat.

Masennus ei ole kaikilla samanlaista

Aina ei masennusta ei myöskään ole helppo tunnistaa, eikä se ole kaikilla samanlaista.

Usein masennukseen liittyy mielikuva sängyn pohjalla makaamisesta, mutta ihminen voi myös olla hyvin toimintakykyinen, vaikka taustalla olisi pitkäaikaista lievää masentuneisuutta.

– Korkean toimintakyvyn masentuneisuus tarkoittaa sitä, että arkiaskareista ja elämästä suoriudutaan, mutta muuten kärsitään masennuksen oireista, kuten väsymyksestä, mielialan mataluudesta, voimattomuudesta ja kiinnostuksen puutteesta, kertoi Terveystalon psykologi ja psykoterapeutti Aino Kohtala aiemmassa jutussamme.

Lue lisää: Tunnista masennuksen 6 hälytysmerkkiä – ei ole kaikilla samanlaista

Jos masentuneisuus pitkittyy, sitä on hyvä selvitellä ammattilaisen kanssa matalalla kynnyksellä.

Tunnistatko taipumusta tällaiseen ajatteluun?

Masennuksen arviointiin on olemassa itsearviointiasteikko, jonka avulla omaa tilannettaan voi testata.

Toinen tapa, jolla myös voit kartoittaa tilannettasi, on tarkastella masennuksen ajatusvääristymiä.

Uusitalo-Arolan ja Kannisen kirja kertoo, että kognitiivisen psykoterapian kehittäjänä tunnettu yhdysvaltalainen psykiatri Aaron Beck piti masennuksen tärkeimpänä tunnusmerkkinä ajattelun kielteisyyttä. Tämä kielteisyys johtaa masennukselle tyypillisiin ajatusvääristymiin.

Kirjan mukaan näitä ajatusvääristymiä on hyvä seuloa omassa mielessään – tunnistatko itselläsi taipumusta esimerkiksi seuraaviin?

6 tapaa, joilla masennus tyypillisesti vääristää ajattelua

Masennusta tuottavat ja siihen liittyvät ajatukselliset virhetoiminnot Aaron Beckin mukaan:

1. Mielivaltainen päättely

Taipumus päätyä tiettyyn johtopäätökseen tosiasioista riippumatta.

■ Ihminen saattaa esimerkiksi ajatella, että hän nyt vain ”tietää” muiden ihmisten olevan epäluotettavia.

2. Valikoiva yleistäminen

Johtopäätös tehdään keskittymällä yhteydestään irrotettuun yksityiskohtaan – samalla kun tilanteen olennaisemmat piirteet ohitetaan.

■ Esimerkiksi sairaala voi olla ”surkea”, koska ruokakin siellä on niin huonoa.

3. Yliyleistäminen

Yhden tai muutaman erillisen kokemuksen perusteella muodostetaan yleinen sääntö, ja sitä sovelletaan tilanteesta riippumatta.

■ Potilas vaikkapa diagnosoidaan kerran väärin, jonka jälkeen hän ei enää ikinä mene ”arvauskeskukseen”.

4. Suurentelu tai vähättely

Tilanteen merkityksen annetaan kasvaa suhteettoman suureksi tai se nähdään epärealistisen pienenä. Näin epäonnistumiset kasvavat kokoaan suuremmiksi, kun taas onnistumiset voi mitätöidä.

■ Esimerkiksi ihminen voi tuntea sanoneensa jotain niin typerää, ettei hän enää sen jälkeen voi kohdata muita.

5. Itseen liittäminen

Ulkoiset tapahtumat tulkitaan omaan henkilöön liittyvinä tai kohdistuvina, vaikkei siihen ole perusteita.

■ Jos vaikkapa bussi on myöhässä, se on ”juuri tyypillistä minun tuuriani”.

6. Mustavalkoajattelu

Asiat sulkevat automaattisesti pois toisensa. Voi vain onnistua tai epäonnistua, ja pienikin kauneusvirhe suorituksessa on täydellinen epäonnistuminen.

■ Esimerkiksi kuukauden onnistuneella tupakkalakolla ei ole sen jälkeen mitään merkitystä, kun on polttanut taas yhden savukkeen, vaan ”kaikki on pilalla”.

Suurenteletko epäonnistumisia ja vähätteletkö onnistumisia?

Huomaatko lähes tarkoitushakuista synkkyyttä?

Edellä mainitut esimerkit antavat tuntumaa siitä, millaista masentunut ajattelu on, Uusitalo-Arola ja Kanninen kirjoittavat.

– Oma itse, toiset ihmiset ja tulevaisuus näyttäytyvät jäykästi ja lähestulkoon tarkoitushakuisesti synkässä valossa.

Oma itse, toiset ihmiset ja tulevaisuus näyttäytyvät jäykästi ja lähestulkoon tarkoitushakuisesti synkässä valossa.

Psykoterapeuttien mukaan tavallisista ajatusvääristymistä kannattaa olla tietoinen, sillä niiden avulla omaa ajatteluaan voi peilata.

– Tieto tavallisista ajatusvääristymistä auttaa osaltaan myös arvioimaan, miten vakavasti omiin ajatuksiin kannattaa suhtautua varsinkin silloin, kun muutenkin on jo siipi maassa.

Lue lisää: Nämä masennuksen vaivihkaiset merkit voivat jo näkyä arjessasi, vaikka et sitä vielä itse tajuaisi

Fakta

Tällainen sairaus masennus on

■ Masennukseen sairastuu noin 20 prosenttia ihmisistä jossain vaiheessa elämäänsä.

■ Tyypillisiä oireita ovat lisääntynyt alakuloisuus, toimintakyvyn lasku, syyllisyyden ja toivottomuuden tunteet, univaikeudet, ruokahaluttomuus, alentunut kyky tuntea kiinnostusta tai mielihyvää sekä ajatusten keskittyminen kuolemaan.

■ Masennus voi puhjeta missä tahansa iässä tai elämänvaiheessa.

■ Sairauden varhainen toteaminen ja hoidon aloittaminen on tärkeää, jotta masennus ei pitkity.

■ Masennus jaotellaan oireiden vakavuusasteen mukaan lievään, keskivaikeaan, vaikeaan ja psykoottiseen masennukseen.

Lähde: Mielenterveystalo

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?