Jo yksi annos täysjyväviljaa pienentää väestötasolla tyypin 2 diabeteksen ilmaantuvuutta - Terveys - Ilta-Sanomat

Yksi helppo muutos syömisessä – voi auttaa merkittävästi välttämään tyypin 2 diabeteksen

Jo yksi annos täysjyväviljaa osana päivittäistä ruokavaliota pienentää väestötasolla tyypin 2 diabeteksen ilmaantuvuutta, kertoo uusi suomalaistutkimus.

Täysjyväviljavalmisteiden päivittäisen käytön yhteys pienempään diabetesriskiin on osoitettu lukuisissa tutkimuksissa.

26.10. 7:45

Täysjyväviljavalmisteiden käytön lisääminen voisi alentaa merkittävästi tyypin 2 diabeteksen ilmaantuvuutta. Samalla pienenisivät myös diabeteksen hoitoon liittyvät kustannukset.

Lue lisää: Oudot tuntemukset jaloissa ja 4 muuta erikoista oiretta, jotka voivat kieliä tyypin 2 diabeteksesta – oletko kokenut näitä?

Asia selviää Itä-Suomen yliopiston ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuoreesta tutkimuksesta, jonka tulokset julkaistiin Nutrients-lehdessä.

– Tutkimuksemme mukaan jo yksi täysjyvävilja-annos osana päivittäistä ruokavaliota pienentää väestötasolla tyypin 2 diabeteksen ilmaantuvuutta, ja sitä kautta diabeteksesta aiheutuvia suoria kustannuksia, verrattuna henkilöihin, jotka eivät syö täysjyväviljavalmisteita päivittäin, kertoo professori Janne Martikainen yliopiston tiedotteessa.

Yksi nopeimmin yleistyvistä kansantaudeista

Tyypin 2 diabetes on yksi nopeimmin yleistyvistä kansantaudeista Suomessa ja maailmalla. Keskeistä sairauden ehkäisyssä on terveellinen ruokavalio, joka auttaa painonhallinnassa.

Kolmannes suomalaisista ei syö edes yhtä annosta täysjyväviljaa päivässä, kertoo THL:n tutkimuspäällikkö Jaana Lindström.

Täysjyväviljavalmisteiden päivittäisen käytön yhteys pienempään diabetesriskiin on osoitettu jo aiemmin lukuisissa tutkimuksissa.

– Ravitsemussuositusten mukaan täysjyväviljavalmisteita pitäisi syödä vähintään 3–6 annosta päivässä, energiantarpeesta riippuen, kertoo tiedotteessa THL:n tutkimuspäällikkö Jaana Lindström.

Tämä suositus toteutuu tällä hetkellä melko heikosti.

– Kolmannes suomalaisista ei syö edes yhtä annosta täysjyväviljaa päivässä, ja kaksi kolmannesta saa ruoastaan liian vähän kuitua.

Hiilihydraattien laadulla on väliä

Samalla, kun ruokavaliota korjaa enemmän täysjyväviljaa sisältäväksi, niin kutsuttujen höttöhiilarien eli kuituköyhien hiilihydraattien liikakäytöstä kannattaa luopua.

Laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen kertoi aiemmassa jutussamme, että lihavan henkilön kohdalla ykköstoimenpide tyypin 2 diabeteksen ehkäisyssä on pysyvä laihtuminen.

Jos taas painonpudotus ei onnistu, ja ruokavaliossa on kuituköyhiä höttöhiilareita, erityisesti niiden vähentäminen on keskeistä.

– Näitä ovat runsaasti lisättyä sokeria sisältävät tuotteet, kuten leivonnaiset, karkit, suklaa ja jäätelö, sekä valkoinen, kuituköyhä leipä, riisi ja pasta.

Lue lisää: 5 selvää merkkiä siitä, että syömistä pitäisi muuttaa – näin hiilarit vaikuttavat diabetesriskiin

Tarkista ruokavaliosi hiilihydraattien laatu ja määrä, jos...

Hiilihydraattien laatua ja määrää kannattaa tarkastella etenkin silloin, jos:

■ Esimerkiksi työterveyshuollon tarkastuksessa on todettu, että verensokeri on jo vähän koholla.

■ Olet ylipainoinen.

■ Maksasi on rasvoittunut.

■ Veren triglyseridiarvot ovat koholla – se kielii yleensä siitä, että hiilihydraatin saanti saattaa olla liiallista suhteessa elimistön kykyyn käsitellä sitä.

■ Huomaat, että aina lounaan jälkeen väsähdät.

Korjaa hiilihydraatit näin

■ Siivoa ruokavaliostasi pois kaikkein huonoimmat ja eniten verensokeria kohottavat tuotteet, kuten sokeroidut limsat ja mehut – myös suuret määrät täysmehuja – sipsit, karkit, jäätelöt ja leivonnaiset. Herkuttelu näillä pitäisi olla satunnaista.

■ Vaihda valkeat kuituköyhät viljat mahdollisimman usein kuitupitoisempiin kauraan, rukiiseen, kvinoaan ja ohraan.

■ Huomaa, että voit käyttää valkoisen riisin ja pastan korvaamiseen myös linssejä ja paputuotteita, kuten kikhernepastaa.

Lähde: Laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?