Pähkinät voivat vähentää LDL-kolesterolia - Terveys - Ilta-Sanomat

Yhden aineksen lisäys ruokavalioon voi alentaa kolesterolia

Päivittäinen pähkinäannos voi vähentää LDL-kolesterolia, ja se saattaa vaikuttaa myös erityisen haitallisten pienten LDL-hiukkasten määrään.

Pähkinöiden terveyshyödyt on havaittu tutkimuksissa aiemminkin. Suotuisat vaikutukset liittyvät todennäköisesti niiden terveellisiin rasvoihin, antioksidantteihin ja kuituihin.

23.9. 9:18

Pähkinöiden säännöllinen syöminen on useissa tutkimuksissa yhdistetty sydänriskien pienentymiseen ja kolesterolitasojen parantumiseen. Tuoreen tutkimuksen tulokset vahvistavat näyttöä ja osoittavat pähkinöiden mahdollisesti hillitsevän myös pienten LDL-hiukkasten pitoisuuksia veressä. Pienet LDL-hiukkaset ovat tutkimusten mukaan erityisen haitallisia.

Circulation-lehden julkaisemassa tutkimuksessa runsaat 600 tervettä keskimäärin 69-vuotiasta söi päivittäin 30–60 grammaa saksanpähkinöitä tai ohjattiin verrokkiryhmään, joka ei syönyt pähkinöitä. Tutkimus kesti kaksi vuotta.

Pähkinäryhmäläisten LDL-kolesterolipitoisuudet pienenivät keskimäärin hieman enemmän kuin verrokkien, tulokset osoittivat. Myös kokonaiskolesteroli laski. Päivittäinen pähkinöiden nauttiminen vähensi LDL-hiukkasten, mutta myös niin sanottujen pienten LDL-hiukkasten määrää.

Havaitut muutokset eivät olleet kovin suuria, mikä voi johtua siitä, että osallistujat olivat suhteellisen terveitä tutkimuksen alkaessa. Lisäksi heistä monet olivat jo kolesterolilääkityksellä, joten hoitamattomilla potilailla vaikutukset olisivat todennäköisesti olleet suurempia.

Tutkimuksen menetelmällisten rajoitteiden vuoksi havainnot olisi hyvä varmistaa lisätutkimuksissa, mutta pähkinöiden terveyshyödyt on havaittu tutkimuksissa aiemminkin. Suotuisat vaikutukset liittyvät todennäköisesti niiden terveellisiin rasvoihin, antioksidantteihin ja kuituihin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?