Nämä kaikki 9 mahtavaa hyötyä saat, kun alat pyöräillä säännöllisesti - Terveys - Ilta-Sanomat

Nämä kaikki 9 mahtavaa hyötyä saat, kun alat pyöräillä säännöllisesti

Pienikin määrä liikuntaa päihittää passiivisuuden, joten jokainen polkaisu pyörällä on kotiinpäin.

Pyöräily muun muassa pienentää sydän- ja verisuonitautien riskiä.

14.9. 12:17

Pyöräily on tehokasta kestävyysliikuntaa, ja mitä huonokuntoisempi olet, sitä helpommin huomaat kunnon kohenemisen.

Merkittävä etu on myös se, että pyöräily on liikuntaa, joka sopii kaikenpainoisille.

– Pyöräilyssä kantavat nivelet eivät joudu samanlaiseen rasitukseen kuin kävelyssä, joten se on nivelystävällinen laji myös painavammille henkilöille, kertoi erikoistutkija, dosentti Minna Aittasalo UKK-instituutista.

Hän myös listasi hyötyjä, jotka saat, kun alat pyöräillä säännöllisesti:

1. Lihaskunto kohenee

Pyöräily vaikuttaa suotuisasti etenkin alaraajojen lihaskuntoon. Reisien, pohkeiden ja pakaroiden hyvä lihaskunto edistää monista arjen toiminnoista selviytymistä. Tämä hyöty ei koske vain ikääntyneitä – jos lihaskuntoa ei harjoita, voiman aleneminen voi näkyä jo nuorellakin iällä.

2. Kestävyyskunto paranee

Riippuu paljon lähtötasosta, kuinka paljon kunto kohenee, mutta etenkin huonokuntoinen huomaa myönteisen kehityksen nopeasti.

3. Sydän- ja verisuonitautien riski pienenee

Pyöräily, kuten kaikki liikkuminen, lisää valtimoiden joustavuutta, pienentää veren virtausvastusta ja verenpainetta sekä keventää sydämen työtä. Lisäksi sydämen leposyke laskee, ja sydänlihaksen pumppausteho paranee.

4. Tyypin 2 diabeteksen riski vähenee

Lihasmassa kasvaa, ja lihaksen sokeri- ja rasva-aineenvaihdunta tehostuu. Samalla myös insuliiniherkkyys paranee.

Säännöllisen pyöräilyn tiedetään myös kohentavan unen laatua ja pienentävän masennusriskiä.

5. Painonhallinta helpottuu

Painonpudotuksessa keskeisempää on ravitsemus, mutta kun olet saanut painon tavoittelemaasi kohtaan, liikunta helpottaa tuloksen ylläpitoa. Pyöräily vahvistaa lihaksia, jolloin ne jaksavat työskennellä kauemmin, ja pidempi aika näkyy kokonaisenergiankulutuksessa. Suurempi lihasmassa myös kuluttaa enemmän energiaa.

6. Kognitiiviset toiminnot kohenevat

Muun muassa tiedonkäsittely nopeutuu ja keskittymiskyky, tarkkaavaisuus sekä oppiminen paranevat.

7. Muisti paranee

Muisti kohenee, ja sen lisäksi myös riski sairastua dementiaan pienenee.

8. Masennusriski pienenee

Ahdistuneisuuden ja masennuksen oireet lievittyvät, ja riski sairastua masennukseen pienenee. Tunnetusti etenkin luontoliikunnalla ja ulkoilulla on voimaannuttava vaikutus.

9. Nukut paremmin

Nukahtaminen helpottuu, ja unen laatu paranee.

Nykysuositusten mukaan aikuiselle vähimmäismäärä liikuntaa viikossa terveyshyötyjen saamiseksi on 2 tuntia 30 minuuttia reipasta liikkumista tai 1 tunti 15 minuuttia rasittavaa liikkumista.

Vähentää myös kuolleisuutta

Tuoreen tutkimusyhteenvedon mukaan pyöräily myös vähentää kuolleisuutta.

Tutkijat selvittivät lähes puolen miljoonan ihmisen tutkimusyhteenvedossa, miten pyöräilyn määrä vaikuttaa kuolleisuuteen tutkimusten aikavälillä. Pyöräilyn todettiin vähentävän kuolleisuutta ihmisryhmässä tarkkailujaksolla parhaimmillaan 24 prosenttia.

Suurin hyöty näytti tulevan noin 130 minuutin melko reippaalla pyöräilyllä viikossa. Tutkimusyhteenvedossa kuitenkin havaittiin, että kuolleisuus alkoi vähentyä jo hyvin pienillä pyöräilymäärillä. Pienikin määrä siis päihittää passiivisuuden ja jokainen polkaisu on kotiinpäin.

Lue lisää: Pari tuntia pyöräilyä viikossa tekee ihmeitä – näin pääset tavoitteeseen helposti

Säännöllisyys takaa hyödyt

Myös Minna Aittasalo totesi, aivan kaikki liikunnan lisääminen on plussaa verrattuna paikallaanoloon.

Avainsana terveyshyötyjen saamiseen on kuitenkin säännöllisyys – niin pyöräilyssä kuin muussakin liikkumisessa.

– Nykysuositusten mukaan aikuiselle vähimmäismäärä liikuntaa viikossa terveyshyötyjen saamiseksi on 2 tuntia 30 minuuttia reipasta liikkumista tai 1 tunti 15 minuuttia rasittavaa liikkumista.

Lue lisää: Lydia, 37, rakastui pyöräilyyn ja pudotti vuodessa 15 kiloa: ”Syömisiäni en juuri muuttanut”

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?