”Tavallinen harhaluulo on, että magnesium auttaa kramppeihin” – asiantuntija kertoo, mitä magnesiumista kannattaa tietää - Terveys - Ilta-Sanomat

”Tavallinen harhaluulo on, että magnesium auttaa kramppeihin” – asiantuntija kertoo, mitä magnesiumista kannattaa tietää

Magnesiumilla on tärkeä rooli muun muassa ihmisen aineenvaihdunnassa.

Koska magnesiumia on lähes kaikissa elintarvikkeissa, terveellä ihmisellä ravinnosta johtuva magnesiumin puutostila on erittäin harvinainen.

15.9. 16:32

Magnesium näyttää olevan yksi trendaavista ravintolisistä. Mitä sen käytöstä olisi syytä tietää?

Kysyimme asiaa laillistetulta ravitsemusterapeutilta Jan Verholta.

– Tavallinen harhaluulo on, että magnesium auttaa aina urheiluun liittyviin kramppeihin. Koska magnesiumia ei merkittävästi menetetä hikoilun myötä, ei liikunta johda magnesiumin puutokseen, ja siten krampit johtuvat tavallisimmin muista syistä.

Esimerkiksi nestehukka, muiden suolojen puutos tai energiavaje voivat aiheuttaa kramppeja.

Lue lisää: Yölliset jalkakrampit eivät helpota magnesiumilla

Kenelle magnesiumlisästä voi olla hyötyä?

Ravinnosta johtuva magnesiumin puutostila on terveellä ihmisellä erittäin harvinainen. Sen sijaan suoliston imeytymishäiriön, kuten keliakian, yhteydessä magnesiumin imeytyminen suolesta voi olla niin vähäistä, että kehittyy puutostila.

– Magnesiumin puutoksen riskiryhmään kuuluvat henkilöt, joilla on ongelmia magnesiumin imeytymisessä tai sen poistuminen on tavallista runsaampaa. Riskiryhmään kuuluvat keliakiaa, tulehduksellista suolistosairautta tai diabetesta sairastavat sekä alkoholistit ja ikääntyneet.

Esimerkiksi vihreät lehtivihannekset, palkokasvit ja pähkinät ovat hyviä magnesiumin lähteitä.

Mitä voi tapahtua, jos saa liikaa magnesiumia?

Munuaiset osallistuvat elimistön magnesiummäärän säätelyyn. Jos terve ihminen saa magnesiumia paljon, sitä erittyy tavallista enemmän virtsaan.

– Magnesiumlisät voivat aiheuttaa vatsaoireita ja pahoinvointia, ja jättisuuret annokset voivat johtaa myrkytystilaan, Verho sanoo.

Elimistön liiallinen magnesiummäärä on kuitenkin erittäin harvinainen. Liikaa magnesiumia ei tyypillisesti kerry terveelle ihmiselle ravinnon tai suun kautta nautittujen magnesiumvalmisteiden käytön yhteydessä. Poikkeuksena ovat munuaisten vajaatoimintaa sairastavat sekä hyvin iäkkäät, joilla magnesiumvalmisteet voivat haitallisesti suurentaa magnesiumin veripitoisuuksia.

Magnesiumvalmisteita käytetään lihaskramppien estämiseen, mutta niiden tehoa ei ole varmistettu pätevillä tutkimuksilla.

Kuinka paljon perusterve aikuinen tarvitsee magnesiumia?

Magnesiumin suositeltava päivittäinen saanti on naisilla 280 mg ja miehillä 350 mg.

Mistä magnesiumia saa?

Magnesiumia on monissa eri ruoka-aineryhmissä.

– Vihreät lehtivihannekset, palkokasvit, pähkinät, siemenet, täysjyvävilja, maitovalmisteet, kala ja liha voivat kaikki olla merkittäviä magnesiumin lähteitä.

Lähteitä: Terveyskirjasto

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?