Näin D-vitamiini kannattaa ottaa, takaa parhaan mahdollisen tehon – yksi asia ”ei ole suositeltavaa”

Paljonko D-vitamiinia pitäisi ja paljonko sitä voi enimmillään ottaa? Proviisori vastaa.

D-vitamiini kannattaa ottaa aterian yhteydessä.

27.8.2021 8:00

Syksyn tullen D-vitamiinin ottaminen tulee taas ajankohtaiseksi. D-vitamiini varastoituu elimistöön, ja kesän jälkeen sitä riittää suurin piirtein lokakuulle. Alle 17-vuotiaille D-vitamiinilisää suositellaan ympäri vuoden, samoin yli 75-vuotiaille sekä raskaana oleville ja imettäville naisille.

Lue myös: Syksy saapuu, milloin pitää taas alkaa syödä D-vitamiinia purkista? Asiantuntija vastaa

Voiko vitamiinipillerin napata tyhjään vatsaan?

Haittaa siitä ei välttämättä ole, mutta Yliopiston Apteekki kertoo, että rasvaliukoiset vitamiinit, kuten D – sekä A, E ja K – imeytyvät hieman paremmin ruokailun yhteydessä.

– Apteekissa saatetaan ohjeistaa, että D-vitamiini olisi hyvä ottaa ruoan kanssa, sanoo Yliopiston Apteekin asiakaspalvelupäällikkö, proviisori Sanni Ryhänen.

Lue lisää: 9 tapaa, joilla D-vitamiinin puute voi näkyä – yhteys löydetty useaan sairauteen

Näin saat parhaan tehon D-vitamiinista

Ohje liittyy D-vitamiinin rasvaliukoisuuteen.

Ryhänen kertoo, että tutkimusten mukaan ruoan kanssa otettu D-vitamiini saattaa imeytyä hieman paremmin, koska ruoan rasva voi vaikuttaa imeytymiseen.

– Ruoka aktivoi muun muassa ruoansulatusentsyymejä, mikä saattaa edistää imeytymistä.

Proviisori muistuttaa, että vielä tärkeämpää on se, että vitamiinin ottaa säännöllisesti.

– Säännöllisyys takaa parhaan mahdollisen tehon. D-vitamiinia on toki elimistössä jonkin verran, eli kyllä sekin on hieman eduksi, jos vitamiinilisän muistaa edes joskus ottaa.

D-vitamiinin imeytymisen tiedetään olevan hyvin yksilöllistä.

– Jos asia kiinnostaa enemmän, verikokeella voi selvittää oman D-vitamiinitasonsa.

D-vitamiinin imeytymisessä on yksilöllisiä eroja.

Korona on aiheuttanut paljon kysymyksiä

D-vitamiinin merkityksestä koronan ehkäisyssä ja hoidossa on epidemian aikana keskusteltu paljon.

Ryhänen kertoo, että asiasta on kysytty huomattavasti tavallista enemmän myös Yliopiston Apteekin lääkeneuvonnasta.

– Moni on tiedustellut, paljonko D-vitamiinia pitäisi ja paljonko sitä voi enimmillään ottaa.

Aikuisten vitamiinilisän suositus on 10 mikrogrammaa päivässä lokakuun alusta maaliskuun loppuun, jos ei käytä D-vitaminoituja maitovalmisteita, rasvalevitteitä päivittäin ja kalaa pari kertaa viikossa.

Turvallisen päiväsaannin rajan ylittäminen ei ole suositeltavaa.

Ryhänen korostaa, että myös turvallisen päiväsaannin yläraja on määritelty. Aikuisilla se on 100 mikrogrammaa, 1–11-vuotiailla 50 ja alle 1-vuotiailla 25.

– Turvallisen päiväsaannin rajan ylittäminen ei ole suositeltavaa. Jos D-vitamiinia syö liian isoja annoksia pitkään, riskinä on hyperkalsemia eli kalsiumin kertyminen elimistöön.

THL:n mukaan suositusta suurempien D-vitamiinilisien hyödyistä koronan ehkäisyssä ei ole luotettavaa tutkimusnäyttöä.

Terveyskirjaston mukaan tila voi lievänä olla oireeton, mutta vaikeaan hyperkalsemiaan liittyy monia oireita, kuten väsymystä, ruokahaluttomuutta, vatsavaivoja, keskittymiskyvyn puutetta, joskus sekavuutta sekä suurentunut vaara munuaiskivien muodostumiseen ja munuaisten vajaatoimintaan. Pahimmillaan hyperkalsemia voi olla hengenvaarallinen tila.

Monipuolisen ruokavalion hyödyt ovat kiistattomat

Viime viikolla Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ottivat kantaa koronan ehkäisyyn ravintolisillä ja korostivat, että useat ravintoaineet ovat tärkeitä elimistön puolustusjärjestelmän toiminnalle, ei pelkkä D-vitamiini.

Millään yksittäisellä ravintoaineella ei voi korvata hyvän ravitsemustilan ja monipuolisen ruokavalion hyötyjä, VRN ja THL linjasivat.

– Suositusta suurempien D-vitamiinilisien hyödyistä (koronapandemiassa) ei ole luotettavaa tutkimusnäyttöä, totesi THL:n tutkimusprofessori Suvi Virtanen.

Artikkeli on julkaistu alun perin 12.2.2021

Lue lisää: D-vitamiinien kysyntä räjähti korona-aikana – näistä vitamiineista on hyötyä viruksia vastaan

D-vitamiinilisän suositus

Eri väestöryhmille D-vitamiinilisän käyttöä suositellaan näin:

  • Alle 1-vuotiaat lapset: 2–10 mikrogrammaa/päivä ympäri vuoden.

  • 1-vuotiaat: 10 mikrogrammaa / päivä ympäri vuoden.

  • 2–17-vuotiaat: 7,5 mikrogrammaa / päivä ympäri vuoden.

  • 18–74-vuotiaat: 10 mikrogrammaa / päivä lokakuun alusta maaliskuun loppuun, jos ei käytä D-vitaminoituja maitovalmisteita, rasvalevitteitä päivittäin ja/tai kalaa 2–3 kertaa viikossa.

  • 75-vuotiaat ja vanhemmat: 20 mikrogrammaa / päivä ympäri vuoden. (Jos D-vitaminoitujen elintarvikkeiden käyttö on runsasta, suositeltava annos on 10 mikrogrammaa / päivä.)

  • Raskaana olevat ja imettävät: 10 mikrogrammaa / päivä ympäri vuoden.

  • Hyvin vähän ulkona oleskelevat, peitetysti pukeutuvat ja tummaihoiset: 20 mikrogrammaa / päivä ympäri vuoden.

Lähde: THL

Lue lisää: 4 varoitusmerkkiä huonosti tunnetusta kansantaudista, jota sadattuhannet suomalaiset sairastavat – osteoporoosi ei ole vain ikääntyneiden sairaus

Lue lisää: Viihdytkö auringossa? Siinä tapauksessa on syytä tsekata, mitä ihonhoitotuotteesi sisältävät – tiettyihin aineisiin liittyy riskejä

Lue lisää: Luonnon oma superruoka voi auttaa ehkäisemään hiljaista tulehdusta ja helpottaa painonhallintaa

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?