Jonna, 28, jätti kahdeksi viikoksi sokerin, limpparit ja valmisruoat – näin olo ja ulkomuotokin muuttui - Terveys - Ilta-Sanomat

Jonna, 28, jätti kahdeksi viikoksi sokerin, limpparit ja valmisruoat – näin olo ja ulkomuotokin muuttui

Tieteellistä pohjaa ”puhtaalla ruokavaliolla” ei ole, mutta on hyvä, jos jokapäiväisestä ruokavaliosta jättää pois tunnetusti epäterveellisiä asioita, ravitsemusterapeutti sanoo.

Jonna rakastui ruokavaliokokeilunsa aikana muun muassa cashew-kukkakaalikeittoon.

11.8. 18:45

Taas tuli ostettua herkkuja! Viikon ruoat tuli jälleen tilattua lähetillä kotiin.

Jonna, 28, huomasi toistuvasti pettyvänsä syömisiinsä.

Lisäksi hän oli virvoitusjuomakoukussa. Ruokatilauksessa oli toistuvasti mukana jopa 20 pulloa limpparia. Sitä Jonna joi usein janoonsa veden sijaan. Samat juomat maistuivat myös hänen kumppanilleen.

Jotain oli tehtävä.

Ratkaisuksi Jonna kehitti kumppaninsa kanssa yhteisen haasteen. He söisivät kahden viikon ajan ”puhtaasti” eli siivoaisivat ruokavaliostaan muun muassa lisätyn sokerin, lisäaineet, makeutusaineet, pitkälle prosessoiduit syömiset ja valmisruoat.

Tämän lisäksi Jonna halusi kokeilla gluteenittomuutta, jotta selviäisi, vaikuttavatko viljat mahdollisesti hänen vatsavaivoihinsa.

– Kaikenlaiset spesifit ruokavaliot kiinnostavat minua myös siksi, että olen kokki ja kirjailija, Jonna kertoo.

Työn alla on ruokakirja, johon Jonna kasaa erilaisia kotiruokareseptejä. Reseptit sopivat esimerkiksi vegaaneille, ketoosia suosiville sekä fodmap-ruokavaliota noudattaville. Jonna haluaa liittää kirjaansa myös osion puhtaasta syömisestä.

Jonna uskoo, että ruokavalion siistiminen viikon tai kahdenkin ajaksi voi tehdä hyvää. Hänellä kahden viikon ryhtiliike tuotti tuloksia.

Eroon virvoitusjuomakoukusta

Kahden viikon ryhtiliike tuotti tuloksia.

– Iho voi hyvin, energiaa oli paljon, vatsa toimi ja muutama kilokin lähti, Jonna kertoo.

Energiaa tuntui tursuavan niinäkin päivinä, kun Jonna ei ehtinyt syödä yhtä paljon kuin yleensä.

Iho voi hyvin, energiaa oli paljon, vatsa toimi ja muutama kilokin lähti.

Hän pääsi eroon myös virvoitusjuomien toistuvasta lipittelystä.

– Kuukausi on mennyt, ja olen juonut vain kaksi pientä limsaa aterian yhteydessä enkä heti aamulla, kuten ennen. Maku ei ollut mikään ”tätä olen kaivannut”, vaan vähän jopa tylsä, enkä kaivannut pikkupulloa enempää.

Kun Jonna ja hänen kumppaninsa viettivät vuosipäiväänsä, he juhlistivat sitä limppareilla.

– Se oli kuin saunalimsa lapsena!

Kahden viikon jälkeen Jonna palautti ruokavalioonsa muun muassa viljat sekä kaurakerman, jota hän tykkää käyttää ruoanlaitossa. Kasvissyöjä Jonna on ollut jo useamman vuoden. Ekologinen ja eettinen syöminen tuntuvat tärkeiltä.

Herkkujen suhteen Jonnan pitää olla yhä tarkkana.

– Jos alan ajattelemaan niitä, himo iskee helposti. Mutta jos menen kauppaan, ostan vaikka marjoja suklaan sijaan.

Jos alan ajattelemaan herkkuja, himo iskee helposti. Mutta jos menen kauppaan, ostan vaikka marjoja suklaan sijaan.

Kahden viikon haaste ei tuntunut Jonnasta kovinkaan vaikealta. Se oli pikemminkin mielenkiintoista.

– Tein taustatyötä, tutkin purkkien sisältöjä ja ajattelin asioita boksin ulkopuolelta.

Esimerkiksi hummusta Jonna opetteli valmistamaan itse.

– Kaksi viikkoa oli sopiva aika. En suosittelisi noudattamaan kovin karsittua ruokavaliota pitkää aikaa, jotta se ei menisi liian yksipuoliseksi, Jonna sanoo.

– Kannattaa seurata omaa oloa ja ravintoarvoja.

Kroppa kaipaa sekä proteiinia, hiilihydraatteja että hyviä rasvoja.

Soijarouheesta, kasviksista, tomaattimurskasta, kikhernepastasta sekä vegaanisesta pestosta saa Jonnan mukaan hyvän illallisen. Peston ansiosta päälle ”ei edes kaipaa juustoa”.

Kukkakaalikeitto ja siemennäkkärit hummuksella ovat Jonnan suosikkeja.

”Hyvä jättää pois epäterveellisiä asioita”

Laillistettu ravitsemusterapeutti Jan Verho tuntee hyvin ”puhdas ruokavalio” -ilmiön. Se lähti jo monta vuotta sitten liikkeelle fitness-maailmasta.

Tyypillisimmillään ruokavaliossa vältetään pitkälle jalostettuja elintarvikkeita ja eineksiä, lisättyä sokeria, virvoitusjuomia ja pikaruokaa. Ruokavalion runkoa ovat kasvikset ja kotiruoka, ruokajuomana suositaan vettä. Alunperin korostettiin proteiinin saannin tärkeyttä.

– Niin kutsuttu puhdas ruokavalio tuntuu tulevan aina uudelleen ja uudelleen, muotoaan muuttaen. Tieteellistä pohjaa ruokavaliolla ei ole, mutta on ihan hyvä, jos jättää jokapäiväisestä ruokavaliostaan pois tunnetusti epäterveellisiä asioita, Verho sanoo.

Esimerkiksi sokerisia ja runsasrasvaisia herkkuja.

– Ohje on suurimmaksi osaksi ihan hyvä, Verho sanoo.

Syömisten siistimistä puhtaan ruokavalion tapaan voi käyttää karkeana ohjenuorana, jos sillä tarkoittaa esimerkiksi pitkälle prosessoidun lihan, suolan ja lisätyn sokerin välttelyä.

Parempi saattaisi Verhon mielestä kuitenkin olla se, että kieltojen sijaan keskittyisi syömään enemmän terveellisiä ruoka-aineita, kuten kasviksia. Kun niillä täyttää vatsaansa, ei sinne mahdu enää niin herkästi epäterveellisempiä syömisiä.

Jos ruokavaliota karsii liiaksi, vaarana voi olla se, että syömisestä tulee turhan yksipuolista ja jäykkää.

Joustavalla syömisellä pääsee yleensä pidemmälle. Joustelu voi tarkoittaa käytännössä esimerkiksi sitä, että syö joka päivä hyvällä omalla tunnolla pienen palan tummaa suklaata.

Lue lisää: Hanna Partanen laati dieetin, jossa saa syödä leipää – tässä on esimerkki yhden päivän ruoista: ”Laihdut joka tapauksessa”

Syömisten siistimisestä puhtaan ruokavalion tapaan ei Verhon mukaan sinänsä ole haittaa.

– Sitä voi käyttää karkeana ohjenuorana, jos sillä tarkoittaa esimerkiksi pitkälle prosessoidun lihan, suolan ja lisätyn sokerin välttelyä.

Maalaisjärkeä on tässäkin tapauksessa hyvä käyttää. Moni ruoka-aine käy läpi jonkinlaisen käsittelyn, mutta se ei itsessään tee siitä lähtökohtaisesti epäterveellistä.

– Ajattele esimerkiksi korvasientä. Se pitää keittää eli prosessoida, muuten se olisi myrkyllinen.

Lue lisää: Camilla muutti ruokavalionsa – paino putosi ja väsymys ja vatsavaivat katosivat: ”Voin paremmin kuin koskaan”

Lue lisää: ”Minulla ei ole aikaa tehdä terveellistä ruokaa” – pienellä niksillä teet kokkauksen helpoksi

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?