Mistä tunnistaa riippuvuuden? Näin alkoholi-, peli- tai muu riippuvuus voi alkaa - Terveys - Ilta-Sanomat

Mietityttääkö oma tai läheisen käytös? Asiantuntija kertoo, mistä tunnistaa haitallisen riippuvuuden – ja millainen ihmis­tyyppi on erityistä riski­ryhmää

Riippuvuus on kuin salarakas, sanoo riippuvuusasiantuntija.

Ikäihmisten pelaamisessa voi olla kyse päivien täyttämisestä – pelaaminen on ajanviettoa, joka muuttuu ongelmaksi.

10.8. 19:00

Ensin se on ehkä perjantaihuikka tai viihteellinen peli-ilta. Sitten mukaan tulevat lauantait, sitten pikkulauantait. Tämä toistuu ja siitä tulee tottumus. Rutiini.

Ihminen voi äkkiä olla tilanteessa, jossa hän hakee tekemisellään helpotusta ikävään oloon tai lohtua murheisiinsa – sen sijaan, että hän puhuisi tuntemuksistaan jonkun toisen kanssa.

– Ihminen oppii, että kun häntä harmittaa, hän esimeriksi menee pubiin ottamaan pari, sanoo työnohjaaja ja riippuvuusasiantuntija Matti Nokela.

Juominen tuottaa mielihyvää, ja lopputulema voi olla se, että pubiin alkaa mennä fiiliksistä riippumatta.

– Vaikka ei harmita, silti juo. Ihan varmuuden vuoksi tai siksi, että se on tapa. Se on jo katastrofi.

Kierre on valmis. Riippuvuus on muodostunut, vaikka ihminen ei sitä aina edes huomaa.

Tyhjiö voi altistaa riippuvuudelle

Riippuvuudelle voi altistaa myös esimerkiksi se, jos elämään pääsee syntymään tyhjiö. Jää eläkkeelle, menettää työpaikan tai vaikka valmistuu, mutta ei pääsekään kiinni työelämään.

Tyhjiötä voi yrittää täyttää riippuvuutta aiheuttavalla aineella tai tekemisellä, koska siitä saa mielihyvää ja unohduksen.

Omavoimainen jääräpää, joka ei uskalla puhua tai ei uskalla hakea apua, on riskiryhmässä.

– Jos elämän tarkoitus puuttuu, se on riskitekijä.

Samoin se, jos esimerkiksi alkoholiin tai pelaamiseen rakastuu heti ensi kerrasta.

Addiktio on Nokelan sanoin kuin salarakas.

– Se on menoa. Salarakas vie, ja ihminen vikisee.

Riippuvuutta pitää piilotella, jopa itse itseltään.

Häpeä ongelman ympärillä voi vaikeuttaa sen hoitamista.

Tunnista haitallinen riippuvuus

Esimerkiksi syöminen ja pariutuminen ovat terveitä riippuvuuksia. Addiktio taas on negatiivinen riippuvuus, jossa ihminen ei osaa käsitellä tunteitaan.

– Ongelman tunnistaa siitä, että elämään alkaa tulla haittoja, Nokela sanoo.

Esimerkiksi terveys voi alkaa kärsiä. Voi tulla unihäiriöitä. Mikään ei enää tunnu miltään.

Päällä voi kuitenkin olla kieltomekanismi. ”Tuli otettua vain pari”, ihminen voi vähätellä. Alkoholiriippuvaiselle kaksi voi todellisuudessa tarkoittaa kymmentä.

– Valehtelu itselle tulee jo varhaisessa vaiheessa. Se on perussuojamekanismi, josta ihminen ei ole aina edes tietoinen.

Kiukku, ahdistus ja harmi ovat terveitä tunteita. Se, miten niihin reagoidaan, on pulma.

Itsensä huijaaminen estää kohtaamasta todellisuutta.

Epäterveen riippuvuuden vallassa oleva tavoittelee pakonomaisesti hetkellisen mielihyvän tunnetta, jonka haitallisen riippuvuuden aiheuttaja antaa.

Liikuntakin voi mennä överiksi, jos harrastus ohittaa esimerkiksi perheen tarpeet ja lapset ja puoliso jäävät vaille huomiota.

– Sinänsä liikkuminen ei ole pahasta, jos vain nivelet ja muut kestävät.

Apua toipumiseen

Riippuvuuksista toipumisessa ykkösasia on avun hakeminen.

Esimeriksi Helsingissä päihdepoliklinikoilla on arkisin kello 9.30–11 vastaanotto ilman ajanvarausta.

– Olen vienyt sinne itsekin ihmisiä, kun heidän läheisensä eivät ole uskaltaneet tai halunneet. On tärkeää, että sinne voi vain mennä, Nokela sanoo.

Päihdepoliklinikalta tie voi viedä katkaisuhoitoon tai kuntoutukseen.

Puhelimitse apua tarjoaa esimerkiksi AA-puhelin päihteiden käyttäjille sekä läheisille. Peliriippuvuudesta kärsivät voivat saada apua esimerkiksi tukipiste Tiltistä ja Pelirajaton-ryhmistä.

Riippuvuuksia voi ennaltaehkäistä

Miten riippuvuuksia voisi ennaltaehkäistä?

– Opi rentoutumaan terveellä tavalla, Nokela sanoo.

Ota vastuu omasta terveydestäsi. Kukaan muu ei voi sitä tehdä. Siksi tarvitset myös toisia, joille voit puhua ja jakaa asioita.

Lepää, liiku, syö terveellisesti. Harrasta kulttuuria. Muista hengittää!

Tärkeää on myös se, että ympärillä on ihmisiä, joille voi puhua.

– Pidä huolta itsestäsi ja ota vastuu omasta terveydestäsi. Kukaan muu ei voi sitä tehdä. Siksi tarvitset myös toisia, joille voit puhua ja jakaa asioita.

– Omavoimainen jääräpää, joka ei uskalla puhua tai ei uskalla hakea apua, on riskiryhmässä.

Viime aikoina on ryhdytty puhumaan myös tunnetaitojen merkityksestä. Niitä Nokelakin korostaa.

– Kiukku, ahdistus ja harmi ovat terveitä tunteita. Se, miten niihin reagoidaan, on pulma.

Alkoholin runsas käyttö, jatkuva pelaaminen tai ahmiminen eivät ole tunteiden käsittelyssä terveitä tapoja.

Lue lisää: Psykologi kertoo, millaisilla ihmisillä on suuri vaara koukuttua itseensä – oletko sinä turhan itsekeskeinen?

Lue lisää: ”Pornon katsomista on vaikea lopettaa” – näin voit tunnistaa seksiaddiktion

Lue lisää: 10 merkkiä siitä, että alkoholilla saattaa olla liikaa valtaa elämässäsi

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?