Tietyt oireet herättävät kysymyksen alkoholinkäytöstä, työterveyslääkäri kertoo – näin pitkittynyt kesätissuttelu katkaistaan - Terveys - Ilta-Sanomat

Tietyt oireet herättävät kysymyksen alkoholinkäytöstä, työterveyslääkäri kertoo – näin pitkittynyt kesätissuttelu katkaistaan

Jos alkoholi vie voiton omasta tahdosta, on syytä huoleen.

Kesällä moni käyttää alkoholia tavallista runsaammin ja useammin.

29.7. 8:00

Maistuuko olut aina työpäivän jälkeen? Etkö millään viitsisi jättää viiniä pois ilta-aterialta? Karkaatko monta kertaa viikossa terassille?

Loma-ajan kääntyessä syksyyn vaarana voi olla se, että kesällä ja lomalla alkanut tissuttelu jatkuu. Ei liene harvinaista, että lomaviikkoina nollaraja ylittyy useasti.

Tissuttelu vaikuttaa terveyteen, vaikka käyttömäärät olisivat niin pieniä, että varsinaista humalaa ei tule. Vähäinenkin määrä alkoholia heikentää muun muassa unen laatua ja elimistön palautumista. Kaikki alkoholin käyttö voi johtaa alkoholiriippuvuuteen.

– Säännöllisesti käytettynä pienikin määrä alkoholia on jo tosi haitallista, sanoo johtava työterveyslääkäri Anita Riipinen Terveystalosta.

Etätyökin lisää riskiä

Naisille yksikin annos päivässä – eli esimerkiksi lasi viiniä on säännöllisesti otettuna riski.

Alkoholin säännöllinen käyttö muun muassa nostaa painoa ja verenpainetta, rasittaa maksaa ja altistaa herkemmin infektioille ja tapaturmille. Pidempi käyttö vaikuttaa jo muistiin ja aivotoimintaan. Syöpäriski suurenee jo ihan tavallisessa käytössä.

Lue lisää: Kun lasin nostaa huulille, alkaa pian tapahtua – näin alkoholi vaikuttaa kehossa

Etenkin jos alkoholin kanssa on ollut vaikeuksia aiemminkin, loma-aika voi olla erityinen vaaran paikka.

– Kesä, mökki, sauna ja lämpimät illat voivat olla riski. Samoin etätyö. Silloin voi lipsahtaa.

Kesä, mökki, sauna ja lämpimät illat voivat olla riski. Samoin etätyö. Silloin voi lipsahtaa.

Työpaikalla muita ihmisiä kohdatessa saattaa olla hankalampaa piilotella omaa juomista. Sosiaalinen paine voi auttaa pitämään alkoholinkäyttöä kurissa.

Lue lisää: Tunnista hälytysmerkit – raitistunut päihdeterapeutti kertoo, milloin juominen alkaa lähteä käsistä

Alkoholi on kaukana janojuomasta

Tissuttelu voi tulla tavaksi salakavalasti.

– Ei mielletä, että esimerkiksi olut tai siideri ovat alkoholia vaan niitä pidetään janojuomana.

Todellisuudessa alkoholipitoinen juoma on kaukana hyvästä janojuomasta. Alkoholi poistaa nestettä, joten esimerkiksi helteillä sen nauttiminen kuivattaa elimistöä entisestään.

– Kesällä ja muutenkin kannattaisi välillä juoda vaikka vissyä tai muita alkoholittomia juomia.

Lue lisää: Varo pahamaineista kaksikkoa terassilla – tai riskinä on kaikkien aikojen krapula

Oireet, jotka voivat kertoa alkoholinkäytöstä

Lääkärin vastaanotolla säännöllinen alkoholinkäyttö ei välttämättä tule suoraan ilmi. Se voi näkyä muina oireina.

– Vatsaoireet ovat yksi esimerkki. Niiden syyn selvittämisessä yhtenä kysymyksenä onkin, kuinka paljon alkoholia kuluu.

Vatsaoireet ovat yksi esimerkki. Niiden syyn selvittämisessä yhtenä kysymyksenä onkin, kuinka paljon alkoholia kuluu.

Myös uni- ja mielenterveysongelmat voivat Riipisen mukaan kieliä siitä, että alkoholinkäyttö on turhan runsasta tai tiheää.

Alkoholipitoisen juoman sijaan janonsammuttajaksi kannattaa valita vesi.

Pohdi annosmääriäsi

Mitä tehdä, jos oma juominen alkaa mietityttää?

– Mieti annosmääriäsi ja sitä, kuinka paljon konkreettisesti kulutat. Ylittyvätkö kohtalaiset riskirajat?

Jos olet tottunut juomaan lasin viiniä vaikka viikonloppuisin, mutta kesän aikana viiniä onkin kulunut joka ilta, alkoholinkulutus on noussut omaan tasoon nähden huomattavasti.

Naisille kohtalaisen riskin raja on 7 annosta viikossa ja miehille 14 annosta.

Ylilääkäri Kaarlo Simojoki muistutti aiemmin jutussamme, että riskirajat on määritelty nuorelle, perusterveelle ihmiselle, joka ei tupakoi eikä ole ylipainoinen. Kun ikää tulee lisää, tai jos on jokin perussairaus tai lääkitys, rajoja pitäisi laskea alaspäin.

Entä oletko oman itsesi herra? Pystytkö lopettamaan?

– Päätä vaikka, että et ota tänään tai päätä olla kokonainen viikko juomatta. Jos alkoholi vie voiton omasta tahdostasi, huoli herää, Riipinen sanoo.

Päätä vaikka, että et ota tänään tai päätä olla kokonainen viikko juomatta. Jos alkoholi vie voiton omasta tahdostasi, huoli herää.

– Hälytysmerkki on myös se, jos joutuu salailemaan juomistaan.

Tai jos joku muu huomauttaa omasta alkoholinkäytöstä.

– Siinä vaiheessa kun työtoverit kiinnittävät huomiota poikkeavaan juomiseen, ollaan usein jo pitkällä ongelmassa.

Mikäli alkoholinkäyttöä on vaikea vähentää tai lopettaa, Riipinen kannustaa ottamaan rohkeasti yhteyttä omaan työterveyteen tai esimerkiksi päihdeklinikkaan.

– Lääkärin vastaanotolla voidaan katsoa, mikä on tilanne ja tehdä suunnitelma jatkosta.

Avun hakemista ei ole syytä häpeillä.

Monta hyvää syytä laittaa korkki kiinni

Lista alkoholinkäytön vähentämisen tai lopettamisen vaikutuksista on pitkä. Terveyden kannalta ainut täysin turvallinen alkoholinkäytön raja on nolla, mutta yllättävän monenlaisia hyötyjä terveydelle ja hyvinvoinnille saa jo sillä, että vähentää juomismääriä.

Lue lisää: 16 hyvää muutosta, jotka tapahtuvat, kun vähennät alkoholinkäytön riskirajan alle: ”Osa hyödyistä tulee nopeastikin”

– Unen laatu paranee, joten jaksaa paremmin, on energisempi ja keskittymiskyky on parempi. Päivään voi yllättäen tulla useampi aktiivinen tunti lisää, Riipinen sanoo.

Alkoholissa on paljon energiaa, joten alkoholin käytön hillintä voi saada painonkin alenemaan. Vatsakin voi paremmin.

Lista hyödyistä jatkuu:

  • Etenkin miehillä seksielämä todennäköisesti paranee.

  • Naisilla hedelmällisyys saattaa parantua.

  • Mieliala kohenee.

  • Ihon kunto paranee.

  • Mahdolliset perussairaudet pysyvät paremmin hoitotasapainossa.

  • Maksa-, sydän-, syöpä-, infektio- ja muistisairauksien riski pienenee.

– Ja rahaa jää taskuun.

Lue lisää: Tissuttelen jatkuvasti, tuleeko minusta alkoholisti?

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?