Mistä vyötärölihavuus johtuu? 7 syytä - Terveys - Ilta-Sanomat

7 syytä vatsarasvan kertymiseen – yksi yhtälö on siihen omiaan

Mikäli vyötärö on päässyt kasvamaan, on hyvä tiedostaa, että pienestäkin painonpudotuksesta on aina hyötyä.

24.7. 8:30

Tilastot osoittavat, että suomalaisten keskivartalot ovat kasvaneet – lähes joka toinen aikuinen on vyötärölihava, kävi ilmi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen viime FinTerveys-väestötutkimuksesta.

– Vyötärölihavuus koskettaa koko väestöä ja yhtä lailla miehiä sekä naisia, sanoi aiemmassa jutussamme THL:n erikoistutkija ja dosentti Annamari Lundqvist.

Vyötärölihavuudesta on kyse, kun vyötärön ympärysmitta on naisilla yli 90 senttiä ja miehillä yli 100 senttiä.

Lue lisää: Joka toisen suomalaisen ongelma – näin pääset eroon vyötärölihavuudesta

7 syytä vatsarasvan kertymiseen

Mitä syitä rasvan kertymiseen vyötärölle sitten on?

Asiantuntijoiden mukaan ainakin nämä seitsemän tekijää edistävät monella suomalaisella vatsarasvan kertymistä:

1. Epätasapainoinen ruokavalio

Pidät rasvaisista ruoista, makeista herkuista, perunalastuista ja suolapähkinöistä, sekä syöt paljon prosessoituja eines- ja pikaruokia.

2. Epäsäännöllinen ruokarytmi

Syöt vain silloin, kun on kova nälkä, eli ateriavälit ovat pitkiä. Tapa johtaa helposti naposteluun ja ahmimiseen sekä siihen, että annoskoot ovat yleensä suuria.

3. Alkoholi

Nautit runsaasti alkoholia. Esimerkiksi keskiolut- tai siideripullollisessa on noin 170 kilokaloria.

4. Tupakka

Tupakoitsijalla on vatsaontelossaan enemmän rasvaa, vaikka hän painaisi tasan yhtä paljon kuin kaveri, joka ei tupakoi.

Koeta lisätä päivään enemmän liikettä – vaikka pikkupätkissä.

5. Liikkumattomuus

Päivät kuluvat istuen töissä ja autossa ja illat sohvalla. Hikiliikunta jää vähiin.

6. Liian lyhyet yöunet

Valvot myöhään etkä ehdi nukkua tarpeeksi.

7. Jatkuvat laihdutuskuurit

Jatkuva laihduttaminen päinvastoin lihottaa.

Lue lisää: 8 varmaa tapaa päästä eroon vatsarasvasta – ja mikä sitä erityisesti kerryttää

Jo pienikin ylipainon pudotus on eduksi

Mikäli vyötärö on päässyt kasvamaan, on hyvä tiedostaa, että pienestäkin painonpudotuksesta on aina hyötyä.

Jos saat ylipainoa tippumaan hiukan, esimerkiksi 2,5–5 prosenttia painosta, ensimmäisenä kehosta alkaa poistua juuri vaarallinen vyötärölle kertynyt rasva.

– Keho luopuu onneksi keskivartalon sisäelinrasvasta helpommin kuin ihonalaisesta rasvasta, sanoi aiemmassa jutussamme sisätautilääkäri ja diabetologi Ari Aimolahti Lääkärikeskus Aavasta.

Lue lisää: Yllättävän pieni laihdutus tehoaa terveyteen – tämä on minimimäärä, jolla voit jo saada ison joukon hyötyjä

Tunnista tämä yhtälö

Jos tuntuu siltä, että haluaisit pienentää terveysriskejä ja kaventaa vyötäröä, FitFarmin valmentaja Matias Koistinen on neuvonut aivan ensimmäiseksi kartoittamaan oman tilanteen.

Aloita tarkistamalla, missä sinulla on eniten muutettavaa. Voi olla, että ongelman aiheuttaa yksi osatekijä – esimerkiksi jatkuva napostelu tai ahmiminen jossain vaiheessa päivää – vaikka ruokavalio olisi muuten hyvällä tolalla.

– Yksikin liiallisuuksiin menevä asia voi riittää siihen, että tilanteesi menee huonompaan suuntaan. Aloita pureutumalla tähän ongelmaan.

– Esimerkiksi jos et ole aktiivinen liikkuja, ja sokeriherkkuja menee hiukan liikaa, tämä yhtälö on omiaan lisäämään vyötärörasvaa, Koistinen sanoi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?