Nostaako kahvi kolesterolia? Asiantuntija vastaa - Terveys - Ilta-Sanomat

Tiesitkö, että kahvi voi nostaa kolesterolia? Valitse kahvi näin ja vältät ilmiön

Kahvin sisältämillä kafestolilla ja kahveolilla on vaikutusta LDL-kolesterolin nousuun. Niiden määrä kahvissa riippuu valmistustavasta.

Kahvin vaikutus kolesteroliin voi tulla monelle yllätyksenä.

23.7. 8:00

Trendikkäät espressopohjaiset juomat kuten cappuccino ja caffè latte voivat nostaa kolesterolipitoisuutta, jos niitä tulee nautittua usein.

Sydänliitto muistuttaa sivuillaan, että kahvin sisältämällä kafestolilla ja kahveolilla on vaikutusta LDL-kolesterolin nousuun.

Kafestoli ja kahveoli ovat rasvoja, joiden määrä kahvissa riippuu valmistusmenetelmästä.

– Etenkin niiden, joilla kolesteroli on jo valmiiksi koholla tai on sepelvaltimotauti tai muu valtimosairaus, täytyy suhtautua tarkemmin erilaisiin kahvijuomiin, Sydänliiton ravitsemusasiantuntija Tuija Pusa sanoi aiemmassa jutussamme.

Näin eri kahvit vaikuttavat kolesteroliin

■ Eniten kolesterolia kohottaa pannukahvi.

■ Espresso, ja siitä valmistettavat juomat kuten cappuccino ja caffè latte, voi myös aiheuttaa kolesteroliin merkittäviä muutoksia.

■ Suodatinkahvi ei nosta kolesterolia, koska siinä rasvat jäävät paperiseen suodatinpussiin.

■ Myöskään pakastekuivatut pikakahvit eivät nosta kolesterolia.

Suodatinkahvissa kafestoli ja kahveoli jäävät suodatinpussiin eivätkä kulkeudu kahvin joukkoon.

Millä määrällä on vaikutusta?

Espressojuomia nauttivan kannattaa tarkistaa, kuinka paljon kahvia tulee juotua päivittäin.

Sydänliiton mukaan pannukahvista on mitattu, että 5–6 kupillista päivässä voi nostaa veren kolesterolipitoisuutta 0,3–0,4 millimoolia litraa kohden.

– Espresson kafestoli- ja kahveoli-pitoisuus on noin puolet pannukahvista. Jos espressoon tehtyjä kahveja tulee juotua useamman kerran viikossa tai ihan päivittäin, kyllä niillä silloin on jo vaikutusta, Pusa totesi.

Trendikahviloiden yleistymisen myötä olisikin hyvä, että myös nuoret ihmiset havahtuisivat tiedostamaan espresson vaikutuksen kolesteroliin.

– Luulen, että se voi tulla monelle yllätyksenä. Ylipäätään peruslähtökohta on, että jokaisen tulisi parikymppisestä lähtien tietää oma kolesteroliarvonsa. Sen saa selville vain mittaamalla, sillä kohonnut arvo ei tunnu miltään.

Kolesterolin suositusarvot

Nykyiset kolesterolin ja triglyseridin viitearvot ovat:

■ Kokonaiskolesteroli alle 5 mmol/L

■ LDL-kolesteroli alle 3 mmol/L

■ HDL-kolesteroli yli 1 mmol/L (miehet) tai yli 1,2 mmol/L (naiset)

■ Triglyseridit alle 1,7 mmol/L

Yksilökohtaiset tavoitearvot voivat olla valtimotaudin riskeistä riippuen matalammat kuin viitearvot.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?