Jos uni ei tule puolessa tunnissa, yksinkertainen keino saattaa auttaa

Jos kierit ja pyörit sängyssä, yöunille nukahtamisesta saattaa tulla vain vaikeampaa ja vaikeampaa.

Terve aikuinen nukahtaa viimeistään 30 minuutin kuluttua sen jälkeen, kun hän on mennyt sänkyyn nukkuakseen, Terveyskirjastossa todetaan. Jos uni ei tule, kannattaa nousta ylös.

21.7.2021 15:12

Se hetki, kun väsyttää, mutta sängyssä uni ei tulekaan. Päässä pyörivät menneet ja tulevat asiat. Ajatusten virta ei meinaa sammua millään.

Yksi asia kannattaa silloin muistaa: jos uni ei tule 15-30 minuutin sisään, vuoteesta olisi hyvä nousta ylös. Ylhäällä vaikka toisessa huoneessa tuolilla istumassa pitäisi olla niin kauan, kunnes olo on taas unelias, muun muassa Uniliitto neuvoo sivuillaan. Kun nouset yöllä ylös sängystä, älä katso kelloa, Terveyskirjaston ohjeissa neuvotaan.

Vuoteeseen kannattaa mennä vain silloin, kun on väsynyt tai unelias.

Jos pyörit sängyssä ja tunnet jo, että uni on karannut kokonaan, vältä ajatusta, että on pakko nukkua.

Ota vaikka tyyny ja peitto mukaan ja siirry esimerkiksi olohuoneen sohvalle. Jos makuuhuoneesta tai sängystä on tullut paikka unettomuudelle, pelkästään siirtyminen toiseen paikkaan voi riittää avuksi, sanovat uniterapeutit Anna-Mari Aronen ja Susan Pihl Unentaidot – Löydä uni ilman lääkkeitä (Duodecim) -teoksessaan.

Lue lisää: Jos nukahtaminen on vaikeaa, älä ainakaan tee näitä kahta virhettä – 7 keinoa, jotka oikeasti auttavat

Mitä enemmän sängyssä valvoo, sitä vahvemmaksi tapa kehittyy.

Kun ajatukset pyörivät, voi nousta huoli siitä, että ei pysty nukahtamaan. Se lisää virkeyttä ja avuttomuuden tunnetta entisestään. Noidankehä on valmis.

Unta tuntevat asiantuntijoilla on muitakin vinkkejä. Esimerkiksi huolipäiväkirjan pitäminen, rauhallinen palleahengitys ja älylaitteiden sulkeminen hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa voivat olla avuksi.

Lue lisää: Eikö uni tahdo tulla? Tunnista uniporttisi ja katkaise noidankehä

Lähteitä: Terveyskirjasto, Uniliitto

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?