Uniapneaan liittyy uusi hälyttävä ilmiö – ovatko nämä vaivihkaiset oireet sinulle tuttuja? - Terveys - Ilta-Sanomat

Uniapneaan liittyy uusi hälyttävä ilmiö – ovatko nämä vaivihkaiset oireet sinulle tuttuja?

Moni sairastaa uniapneaa tietämättään, sillä väsymyksestä tulee herkästi ”uusi normaali”.

Kuorsaus on usein helposti havaittava merkki uniapneasta, mutta esimerkiksi päiväväsymys jää usein huomaamatta.­

8.4. 15:22

Uniapnea on nopeasti kasvava kansantauti, johon viime vuosina on liittynyt uusi huolestuttava ilmiö: sairaus yleistyy myös nuoremmissa ikäluokissa.

– Vielä 5–10 vuotta sitten meille Tyksiin ei juuri tullut kolmikymppisiä nuoria aikuisia, mutta nyt näitä lähetteitä tulee enenevästi, kertoi Uni- ja hengityskeskuksen koordinoiva johtaja, dosentti Tarja Saaresranta Turun yliopistollisesta keskussairaalasta aiemmassa jutussamme.

Usein uniapneaa on pidetty miesten vaivana, mutta se lisääntyy myös naisilla.

– Uniapnea on sekä naisilla että miehillä yleistyvä, koska lihavuus yleistyy Suomessa molemmilla sukupuolilla, Saaresranta totesi.

Ilmiö näkyy jo lapsillakin. Kun ennen päiväkoti- ja kouluikäisillä lapsilla uniapneaa aiheuttivat suuret nielurisat, nyt syynä on yhä useammin ylipaino.

– Lihavuuteen liittyvä uniapnea on vakavampi sairaus, koska se vaikuttaa elimistöön enemmän kuin uniapnea, joka saadaan hoidettua nielurisaleikkauksella, dosentti sanoi.

Nämä herkistävät uniapnealle

Uniapnea on sairaus, joka aiheuttaa unenaikaisia hengityskatkoksia. Tyypillisesti se ilmenee öisin kuorsauksena ja päivisin väsymysoireina.

Uniapnean tyypillinen oire on kuorsaus – joka voi joskus olla huomaamattoman lievääkin.­

Terveyskirjaston mukaan tärkein uniapnealle herkistävä tekijä on ylipaino. Arvioiden mukaan 50–70 prosenttia potilaista on ylipainoisia. Muita syitä ovat rakenteelliset tekijät, kuten ahdas nenä tai nielu, lyhyt ja paksu kaula tai kookkaat nielurisat.

Uniapnean oireita pahentavat alkoholi ja rauhoittavat lääkkeet.

Moni sairastaa tietämättään

Läheskään kaikki uniapneapotilaat eivät ole vaivastaan tietoisia.

– Uniapnea on sekä maailmalla että Suomessa alidiagnosoitu, HYKS:n Uniyksikön vastuulääkäri, dosentti Adel Bachour sanoi.

Hänen mukaansa uniapnea jää helposti huomaamatta, koska väsymys on niin yleinen oire.

Oireet voivat myös ilmaantua niin vaivihkaa, että niihin ehtii tottua.

– On petollista, että totumme väsymykseen ja uneliaisuuteen vähän kuin voimakkaaseen tuoksuun.

– Saatamme olla väsyneitä ja tehdä sen vuoksi enemmän virheitä – mutta emme itse huomaa tilaa, koska siitä on tullut ”uusi normaali”, Saaresranta sanoi.

Tunnista uniapnean oireet

Unenaikaiset oireet:

  • Kuorsaus

  • Hengityskatkokset

  • Jatkuva heräily

  • Lisääntynyt virtsaneritys

  • Suun kuivuminen

  • Yöhikoilu

  • Rytmihäiriöt

Hereillä esiintyvät oireet:

  • Väsymys

  • Aamupäänsärky

  • Nukahtelu, torkahtelu

  • Muistihäiriöt

  • Keskittymisvaikeudet

  • Masennus

Lähde: Terveyskylä

Pienikin ylipainon pudotus voi tuoda avun

Uniapnean hoidon perusta on elämäntaparemontti kaikenikäisillä potilailla.

Tutkimusten mukaan lieväkin painonpudotus voi tuoda uniapneaan jo huomattavan avun. Elintapahoito auttaa vaikuttaa suotuisasti myös silloin, jos potilas ei ole ylipainoinen.

Tarvittaessa voidaan aloittaa myös ylipainehengityshoito eli CPAP-hoito. Hoidossa puetaan yöksi maski, jonka kautta CPAP-laite puhaltaa ilmaa pienellä ylipaineella, mikä estää hengitysteiden tukkeutumisen.

Näin voit päästä lievästä uniapneasta eroon

  1. Jos olet ylipainoinen, koeta saada pudotettua 5–10 prosenttia painostasi.

  2. Kolmasosa potilaista on normaalipainoisia. Silloin hammaslääkärin on syytä tarkistaa, onko purennan suhteen ongelmia.

  3. Nuku riittävästi.

  4. Syö terveellisesti ravitsemussuositusten mukaan.

  5. Älä napostele koko ajan, vaan noudata säännöllisiä ateriarytmiä.

  6. Liikunta vähentää tutkimusten mukaan hengityskatkoksia, vaikka paino ei edes putoaisi.

  7. Hoida tukkoinen nenä etenkin allergia-aikaan, sillä tukkoisuus altistaa hengityskatkoksille.

  8. Tupakoinnin lopettaminen voi parantaa lievän uniapnean.

  9. Vältä alkoholia. Jo yksi alkoholiannos veressä nukkumaan mennessä pahentaa uniapneaa.

Lähde: Dosentti Tarja Saaresranta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?