Pelkkä proteiini ei pelasta lihaksia – ikääntyessä tarvitaan myös treeniä ylläpitämään lihasmassaa - Terveys - Ilta-Sanomat

Pelkkä proteiini ei pelasta lihaksia – ikääntyessä tarvitaan myös treeniä ylläpitämään lihasmassaa

Proteiinilisä yksinään ei ylläpidä ikääntyviä lihaksia, tuoreessa tutkimuksessa havaittiin.

Ikääntyessä lihasmassa vähenee, mutta kehitykseen voi vaikuttaa voimaharjoittelulla.­

9.3. 10:27

Lihakset heikkenevät ja lihasmassa vähenee iän myötä, mutta kehitykseen voi vaikuttaa voimaharjoittelulla. Pelkkä proteiinin lisääminen ruokavalioon ei pelasta lihaksia, tuore tutkimus osoittaa.

Tutkimus julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä, ja sen perusteella vehnäproteiini- tai kollageeniproteiinilisät eivät ylläpitäneet yli 65-vuotiaiden lihasmassaa tai voimistaneet lihaksia sen paremmin kuin hiilihydraattilisät.

Lihakset voimistuivat vain osallistujilla, jotka saivat vehnäproteiinilisiä ja lisäksi osallistuivat lihaksia voimistavaan harjoitteluun kolmesti viikossa. Kevyt lihastreeni yhdistettynä proteiinilisiin ei juurikaan hyödyttänyt.

Yhdessä aikaisempien tutkimusten kanssa havainnot viittaavat siihen, ettei yli 65-vuotiaiden lihasmassa- ja voima parane pelkkiä proteiinilisiä syömällä. Ne saattavat auttaa, jos henkilö lisäksi tekee lihastreeniä säännöllisesti, mutta pelkkä lihasharjoittelukin todennäköisesti riittää, jos ruokavalio on monipuolinen.

Tutkimukseen osallistui 184 yli 65-vuotiasta, jotka satunnaistettiin vuodeksi joko saamaan päivittäin hiilihydraattilisiä, vehnäproteiinilisiä, kollageeniproteiinia tai vehnäproteiinia yhdistettynä kevyeen tai raskaampaan lihasharjoitteluun.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?