Saatko tarpeeksi C-vitamiinia? Tietynlainen ruokavalio voi aiheuttaa lievän puutoksen kenelle tahansa – huomaa oireet - Terveys - Ilta-Sanomat

Saatko tarpeeksi C-vitamiinia? Tietynlainen ruokavalio voi aiheuttaa lievän puutoksen kenelle tahansa – huomaa oireet

C-vitamiinia ei voi syödä varastoon, vaan sitä on saatava ravinnosta päivittäin, muistuttaa apteekkari.

Jos C-vitamiinin saanti ei ole jatkuvaa, vitamiinin määrä elimistössä alkaa huveta jo muutaman päivän jälkeen.­

3.3. 16:06

Syötkö päivittäin runsaasti vihanneksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä? Jos nämä kuuluvat ruokavalioosi automaattisesti, hienoa! C-vitamiinista ei ole puutetta, kun noudatat puolen kilon päivätavoitetta ja monipuolisuutta kasvisten käytössä.

Apteekkari Maarit Hannu Kupittaan apteekista muistuttaa, että tärkeää on juuri se, että marjat, hedelmät ja kasvikset ovat joka päivä osa ruokailutottumuksia.

– C-vitamiinia ei voi syödä varastoon, vaan sitä on saatava ravinnosta päivittäin. Jos saanti ei ole jatkuvaa, C-vitamiinin määrä elimistössä alkaa huveta jo muutaman päivän jälkeen, hän kertoo.

Mitä tapahtuu, jos ruokavalio on yksipuolinen?

C-vitamiini eli askorbiinihappo on antioksidantti, joka ehkäisee elimistön haitallista hapettumista.

– Solutason antioksidanttivaikutus on C-vitamiinin tärkein tehtävä. Lisäksi sitä tarvitaan jonkin verran luuston ja hampaiden muodostukseen, ja se on mukana myös ihon kollageenisynteesissä.

Aiemmin C-vitamiinin puute aiheutti keripukkia, jota nykyään harvemmin tavataan. Lievempää C-vitamiinin puutosta sen sijaan esiintyy yhä.

Apteekkarin mukaan yksipuolinen syöminen voi aiheuttaa kenelle tahansa lievän puutoksen.

– Jos ruokavalio perustuu pitkälti esimerkiksi leipään ja pastaan, kasvikset puuttuvat ruokavaliosta, ja hedelmiä syödään kerran viikossa tai ei lainkaan, on vaara, että C-vitamiinia ei saada.

Lievän C-vitamiinin puutoksen oireita ovat:

  • Vastustuskyvyn aleneminen ja infektioherkkyys, esimerkiksi flunssia on usein.

  • Väsymys tai uupumus, joka on jatkuvaa.

  • Tavallista herkemmin tai ilman syytä ilmaantuvat mustelmat viittaavat siihen, että lähestytään jo keripukkia.

Puoli kiloa kasviksia päivässä takaa myös C-vitamiinin

Kasvissuosituksen noudattaminen sisältää myös C-vitamiinia suositellun annoksen, joka aikuisilla on 75 milligrammaa päivässä.

Sitrushedelmät ovat helppo tapa huolehtia C-vitamiinin saannista.­

Hedelmien, marjojen ja vihannesten c-vitamiinimäärissä on isojakin eroja.

– Jos ravintoarvoja katsotaan, ruusunmarja ja tyrni ovat todella hyviä lähteitä – mutta se on tietysti toinen asia, kuinka helppoa niitä on sisällyttää ruokavalioon. Sitrushedelmät ovat yksinkertainen tapa huolehtia C-vitamiinin saannista, Hannu kertoo.

– Hieman yllättävämpi tieto voi jollekin olla, että myös peruna, lanttu, parsakaali ja kaalit ylipäätään ovat oikein hyviä c-vitamiinin lähteitä.

Milloin vitamiini pitäisi ottaa purkista?

Kun C-vitamiinin saa ruokavaliosta, samalla tulee saaneeksi suoja-aineita ja muita kasvisten hyödyllisiä yhdisteitä.

– Purkista vitamiini voi olla tarpeen ottaa, jos syöminen jostain syystä ei ole ruokaympyrän mukaista tai jos on esimerkiksi sairaus, johon liittyy imeytymishäiriö. Vanhuksille ruoka ei aina maita, jolloin vitamiinilisä on hyvä ottaa.

Hannu kertoo, että on myös tiettyjä ihmisryhmiä, joiden on erityisesti kiinnitettävä huomiota C-vitamiinin saantiin.

– Tupakoitsijoilla C-vitamiinin tarve on suurempi tupakansavussa olevien happiradikaalien vuoksi.

Myös kova fyysinen rasitus lisää kulutusta jonkin verran. Aktiiviurheilija tarvitsee C-vitamiinia hieman enemmän kuin vähän liikkuva, apteekkari muistuttaa.

”Liikaa ei voi saada”

Liikasaanti ei ole C-vitamiinin kohdalla ongelma.

– Liikaa ei voi saada, koska ylimäärä erittyy virtsaan.

Hannu huomauttaa, että on kuitenkin pieni joukko ihmisiä, joilla on taipumus saada virtsakiviä.

– Heillä suuret määrät C-vitamiinia voivat kasvattaa virtsakivien riskiä. Tämä ei kuitenkaan ole mitenkään yleinen ilmiö, ja puhutaan todella suurista vitamiinimääristä jatkuvasti käytettyinä. Apteekin valmisteiden annostuksia noudattamalla tällaista vaaraa ei ole.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?