Maarit Vuoristo sai ensin rintasyöpä­diagnoosin, ja sairastui sitten ihosyöpään – ”Jouduin miettimään, että tässäkö tämä oli” - Terveys - Ilta-Sanomat

Maarit Vuoristo sai ensin rintasyöpä­diagnoosin, ja sairastui sitten ihosyöpään – ”Jouduin miettimään, että tässäkö tämä oli”

Olen nyt terve, ja minulle on suotu lisäaikaa. Haluan elää mahdollisimman täyttä elämää, Maarit Vuoristo sanoo.

Liikunta, tupakoimattomuus, auringolta suojautuminen, alkoholinkäytön vähentäminen ja terveellinen ravitsemus ovat keinoja pienentää syöpäriskiä.­

18.2. 16:00

Sain rintasyöpädiagnoosin 50-vuotislahjaksi. Olin onnekas, koska syöpä ei ollut ehtinyt levitä. Se oli aggressiivista sorttia, joten hoidoksi määrättiin sytostaatteja, täsmälääkettä, sädehoitoa ja hormonilääkitys. Minusta tuli kalju ja karvaton. Elämässäni alkoi uusi ajanlasku: ennen ja jälkeen syövän.

Näin kirjoittaa terveystoimittaja Maarit Vuoristo, 58, kirjassaan Suojaudu syövältä – Elintavoilla on merkitystä (Docendo). Vuoristo yhdistää viimeisimmän tutkimustiedon sekä omat kokemuksena syövän sairastamisesta.

– Syöpä on ollut elämäni kovin kriisi. Jouduin miettimään, että tässäkö tämä nyt oli, että nytkö kuolen, Vuoristo sanoo.

Yksi vaikeimmista asioista oli oman elämänhallinnan menettäminen. Muut päättivät, Vuoriston piti vain yrittää sopeutua ja selviytyä.

– Sairaus ei tehnyt minusta parempaa ihmistä tai jalostanut minua, mutta lisäsi itsetuntemusta ja ymmärsin, että elämä on rajallinen ja hauras. Se oli tajunnanräjäyttävä kokemus.

Uudenlainen pommi putosi, kun pari vuotta rintasyövän löytymisen jälkeen Vuoristo kävi luomitarkastuksessa. Kaulakuopasta löytyi ihosolumuutos, joka paljastui tyvisolusyövän esiasteeksi.

Olen oikeastaan tehnyt ihan kaikkeni saadakseni ihosyövän: käristänyt itseäni teinistä uimarannalla ja suojannut ihoni hyvin heikosti, jos laisinkaan (eläköön suojakertoimet 2, 4 ja 6 – muistatteko, sellaisiakin oli aikoinaan). Varjoon vetäytyminen ei käynyt koskaan mielessäni, vaan hakeuduin aina kaikkein polttavimpaan paahteeseen.

Kerran – parikymppisenä – paloin Kanarialla pahasti. Olin roiskuttanut iholleni tuolloin muodikasta porkkanaöljyä, jonka piti taata kaunis ja tasainen rusketus. Nukahdin aurinkoon ja herätessäni helotin kirkkaanpunaisena. Iho nousi vesirakkuloille.

Onpa kaunis rusketus! Miten saitkin tuollaisen värin pintaan?

Tähän malliin muut olivat usein kommentoineet Vuoriston ihoa. Ihailu sai hänet tavoittelemaan täydellistä rusketusta.

– En ajatellut, että ihosyöpä voisi koskettaa minua vaan ainoastaan vaaleaihoisia.

Auringolta suojautuminen on isoin elämänmuutos, jonka Vuoristo teki syöpään sairastumisen myötä.

– Jouduin muuttamaan aurinkokäyttäytymistäni, joka oli ollut holtitonta. Viihdyn edelleen rannalla, mutta nyt viihdyn hyvin suojattuna.

Suojakertoimet ovat vaihtuneet vahvempiin, ja Vuoristo tarkkailee herkin silmin ihomuutoksia. Uimahallissa hänen tekee toisinaan mieli mennä sanomaan kanssauimarille: ehkä sinunkin kannattaisi tarkistuttaa tuo luomi.

Maarit Vuoristo avaa tutkimustietoon pohjautuvassa teoksessaan, miten omilla valinnoillaan voi pienentää riskiään sairastua syöpään.­

Omilla valinnoilla voi vaikuttaa

Omat valinnat ovat ainoa keino suojautua syövältä. Asiantuntija-arvioiden mukaan jopa 40 prosenttia syövistä olisi ehkäistävissä terveellisillä elintavoilla.

Esimerkillisetkään elintavat eivät silti takaa, ettei voisi sairastua syöpään. Useimmiten syövän taustalla on useita erilaisia syitä. Isoin yksittäinen riskitekijä on ikä.

Vuoristo ei tehnyt elämäntavoissaan täyskäännöstä, vaikka syöpään sairastuikin.

Hän lisäsi kuitenkin kasvisten syöntiä – koska oli aiemmin ollut ”totaalikieltäytyjä” – sekä innostui treenaamaan kuntosalilla. Vähän liiankin kanssa.

– Ajattelin, että minun pitää olla terveempi kuin koskaan! Aluksi jouduin pakottamaan itseäni, mutta sitten jäin koukkuun. Into hiipui ajan myötä, mutta liikkuminen lisääntyi.

Liikkeelle lähteminen oli tärkeää sairastamisen aikanakin. Vuoristo oli useaan otteeseen sairaalahoidossa, heikossa kunnossa. Silloin liikuntaa, esimerkiksi uintia, oli ikävä.

– Ensimmäinen sukellus tauon jälkeen, pinkki uimalakki kaljun päällä, oli juhlahetki.

Liikunta kirkasti ajatuksia ja tuuletti hoitojen aikana päätä, kuten muutkin arkiset asiat. Koiran kanssa kävely, konsertit ja teatterikäynnit. Ne tarjosivat hengähdyksen syövästä.

– Tärkeintä oli läheisten tuki. Aina oli joku, jolle pystyin puhumaan ja suodattamaan pahimpia pelkojani. Tai joku, jonka kanssa pystyin puhumaan kaikesta muusta paitsi syövästä.

Sansibarilla. Iho suojattuna t-paidalla ja suojakertoimella 50.­

”Haluan elää täyttä elämää”

Kun Vuoristo sai terveen paperit, hänellä oli kova tarve palata entiseen. Elämään, johon kuuluu myös nautintoja, kuten suklaata ja hyvää punaviiniä.

– En halunnut tehdä täyskäännöstä ja muuttua puritaaniksi, jollainen en ennenkään ollut. Voin yhä juoda sen viinilasillisen ruoan kanssa ilman, että siitä tarvitsisi kokea kamalaa syyllisyyttä.

Tiedetään, että esimerkiksi runsas punaisen lihan syönti ja alkoholinkäyttö lisäävät syöpäriskiä. Jo yksi päivittäinen alkoholiannos, esimerkiksi pieni lasillinen valkoviiniä, lisää rintasyöpään sairastumisen vaaraa noin kymmenen prosenttia.

Vuoristo ei halua ryhtyä saarnamieheksi. Jokaisella syövän sairastaneella on valta tehdä sellaisia valintoja, jotka lisäävät omaa hyvää oloa.

– Olen nyt terve, ja minulle on suotu lisäaikaa. Haluan elää mahdollisimman täyttä elämää.

Kasvis- ja kuitupitoinen ruokavalio voi ennaltaehkäistä syövän syntyä.­

10 keinoa suojautua syövältä

  1. Lopeta tupakointi. Joka kolmas syöpä johtuu tupakoinnista, ja joka kolmas syöpäkuolema on tupakan aiheuttama.

  2. Vähennä alkoholinkäyttö tai lopeta kokonaan. Kohtuukäyttökin nostaa syöpäriskiä. Syövän näkökulmasta turvallisin annosraja on pyöreä nolla.

  3. Syö päivittäin eri värisiä kasviksia. Runsas kasvisten syönti on selkeästi merkittävin yksittäinen ruokavalioon liittyvä asia syövältä suojautumisessa. Jos et tällä hetkellä syö kasviksia lainkaan, aloita syömällä kourallinen päivässä. Kasvata pikkuhiljaa määrää.

  4. Muista syödä riittävästi ravintokuituja. Niitä on esimerkiksi täysjyväviljoissa. Kuidut vähentävät paksusuolen syövän ja peräsuolensyövän riskiä.

  5. Vähennä punaisen lihan ja lihajalosteiden syöntiä. Punainen liha nostaa paksu- ja peräsuolisyövän riskiä 17 prosenttia kutakin päivittäin syötyä 100 grammaa kohden.

  6. Pudota ylikilot. Lihavuus lisää vaaraa sairastua syöpään. Erityisesti vyötärölle kertynyt rasvakudos on haitallista.

  7. Harrasta säännöllistä liikuntaa. Mitä rasittavampaa liikunta on, sitä paremmin se ehkäisee syöpää. Viitteitä on saatu siitä, että liikunta ja hyvä fyysinen kunto suojaisivat miltä hyvänsä syövältä.

  8. Suojaudu auringolta. Auringon ultravioletti eli UV-säteily on tärkein ihosyövän riskitekijä. Jos iho palaa toistuvasti tai on auringolle alttiina jatkuvasti, esimerkiksi ulkotyön tai harrastuksen vuoksi, vaara sairastua ihosyöpään kasvaa.

  9. Varmista, että lapsesi ottaa HPV-rokotteen. Rokotus ehkäisee kohdunkaulan syövän esiasteita ja HPV-tartunnan aiheuttamia emättimen ja ulkosynnyttimien syövän esiasteita sekä peniksen, peräaukon sekä pään ja kaulan alueen syöpiä.

  10. Älä jätä väliin seulontoja. Syöpäseulonnoilla pyritään toteamaan varhaisen vaiheen piilevät tai vähäoireiset syövät. Suomessa kunnat järjestävät rintasyövän ja kohdunkaulan syövän seulontaa tietyn ikäisille naisille. Myös molempia sukupuolia koskevat suolistosyövän seulonnat ovat käynnistyneet.

Lähde: Maarit Vuoristo: Suojaudu syövältä – Elintavoilla on merkitystä. Docendo, 2021.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?