Jo lievä uniapnea on riski, joka voi johtaa peruuttamattomiin muutoksiin – moni on salakavalasti tottunut oireisiin ja sairastaa siksi tietämättään - Terveys - Ilta-Sanomat

Jo lievä uniapnea on riski, joka voi johtaa peruuttamattomiin muutoksiin – moni on salakavalasti tottunut oireisiin ja sairastaa siksi tietämättään

Sairastatko uniapneaa tietämättäsi? Jo lievään tautimuotoon liittyy riskejä, ja hoitamattomalla sairaudella on taipumus paheta.

16.2. 8:00

Uniapnea on nopeasti yleistyvä kansantauti, jonka oireisiin voi salakavalasti tottua.

– On petollista, että totumme väsymykseen ja uneliaisuuteen vähän kuin voimakkaaseen tuoksuun, sanoo Uni- ja hengityskeskuksen koordinoiva johtaja, dosentti Tarja Saaresranta Turun yliopistollisesta keskussairaalasta.

– Saatamme olla väsyneitä ja tehdä sen vuoksi enemmän virheitä – mutta emme itse huomaa tilaa, koska siitä on tullut ”uusi normaali”, dosentti kertoo.

Uniapnea aiheuttaa unenaikaisia hengityskatkoksia, ja tyypillisesti se ilmenee öisin kuorsauksena ja päivisin väsymysoireina.

Tunnista oireet

  • Voimakas kuorsaus on tavallinen uniapnean oire, mutta kaikki uniapneapotilaat eivät kuitenkaan kuorsaa.

  • Hengityskatkot voivat liittyä kuorsaamiseen. Niitä pidetään merkittävinä, jos ne kestävät yli 10 sekuntia ja niitä esiintyy yli viisi kertaa tunnissa.

  • Päiväväsymys on tyypillisin uniapnean oire. Se ilmenee erityisesti uneliaisuutena tai pakonomaisena taipumuksena nukahtaa päivällä. Naiset kuvailevat väsymystään usein uupumukseksi tai saamattomuudeksi.

  • Muisti tuntuu pätkivän, ja keskittyminen herpaantuu helposti.

  • Muita oireita ovat muun muassa herääminen tukehtumisen tunteeseen, levoton yöuni, unettomuus, suun kuivuminen, yöhikoilu, yöllinen virtsaamistarve ja aamupäänsärky.

Lähde: Terveyskirjasto

Jo lievään tautimuotoon voi liittyä haittoja

Kuten moni muu kansantauti, myös uniapnea olisi hyvä saada hoidettua varhaisessa vaiheessa ennen peruuttamattomia muutoksia.

Dosentti sanoo, että jo lievään tautimuotoon voi liittyä haittoja.

– Tuoreessa meta-analyysissa tarkasteltiin yli 50 000:ta potilasta eri tutkimuksista. Tutkijat totesivat, että lieväänkin uniapneaan liittyy 20 prosenttia suurentunut verenpainetaudin riski.

Verenpainetauti liittyy uniapneaan siksi, että yölliset hengityskatkokset aiheuttavat paineen vaihteluita.

– Niitä tulee, kun hengitysteitä yritetään avata nukkuessa, ja rintakehän sisäinen paine nousee. Tämä rasittaa verisuonistoa ja saattaa johtaa verenpaineen nousuun.

Toinen mahdollinen mekanismi on se, että uniapneapotilaan autonominen eli tahdosta riippumaton hermosto käynnistää herkästi niin kutsutun taistele tai pakene -stressireaktion – mikä myös saattaa nostaa verenpainetta.

Erityisesti yksi ilmiö huolestuttaa dosenttia

Merkittävin syy uniapnean yleistymiseen on suomalaisten ylipainon lisääntyminen.

Erityisen huolestuttavana dosentti pitää sitä, että ilmiö näkyy jo lapsilla: kun ennen päiväkoti- ja kouluikäisillä lapsilla uniapneaa aiheuttivat suuret nielurisat, nyt syynä on yhä useammin ylipaino.

– Lihavuuteen liittyvä uniapnea on vakavampi sairaus, koska se vaikuttaa elimistöön enemmän kuin uniapnea, joka saadaan hoidettua nielurisaleikkauksella.

Jos sairautta ei hoida, sillä on taipumus vaikeutua

Hoitamattomalla uniapnealla on taipumus paheta.

– Kun kudokset toistuvasti väpättävät kuorsatessa, ajan mittaan ne veltostuvat. Vajaalla puolella lievä uniapnea paheneekin vaikeammaksi sairaudeksi.

Taudin vaikeutumista edesauttaa myös se, jos ylipainoa kertyy vuosien mittaan yhä enemmän.

Kolmasosa uniapneapotilaista on normaalipainoisia. Silloin hammaslääkärin on syytä tarkistaa, onko purennan suhteen ongelmia.

Lievästä uniapneasta voi parantua omin keinoin

Hyvä uutinen on, että lievän uniapnean oireet voi saada elintaparemontilla laantumaan tai jopa kokonaan loppumaan.

Ylipainon pudotus on tehokas keino, ja tupakoinnin lopettaminen voi parantaa lievän uniapnean.

– Jos oireita huomaa, niihin olisi tärkeää puuttua varhaisvaiheessa, koska etenkin silloin omilla toimilla on vaikutusta. Kun tilanne saadaan ajoissa korjattua, ei tarvita loppuiän hoitoa – mikä on tietenkin arkielämän kannalta mukavampi vaihtoehto, Saaresranta sanoo.

Näin voit päästä lievästä uniapneasta eroon

  1. Jos olet ylipainoinen, koeta saada pudotettua 5–10 prosenttia painostasi.

  2. Kolmasosa potilaista on normaalipainoisia. Silloin hammaslääkärin on syytä tarkistaa, onko purennan suhteen ongelmia.

  3. Nuku riittävästi.

  4. Syö terveellisesti ravitsemussuositusten mukaan.

  5. Älä napostele koko ajan, vaan noudata säännöllisiä ateriarytmiä.

  6. Liikunta vähentää tutkimusten mukaan hengityskatkoksia, vaikka paino ei edes putoaisi.

  7. Hoida tukkoinen nenä etenkin allergia-aikaan, sillä tukkoisuus altistaa hengityskatkoksille.

  8. Tupakoinnin lopettaminen voi parantaa lievän uniapnean.

  9. Vältä alkoholia. Jo yksi alkoholiannos veressä nukkumaan mennessä pahentaa uniapneaa.

Lähde: Dosentti Tarja Saaresranta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?