3 asiaa, jotka vaikuttavat suoliston kuntoon ja sitä kautta koko terveyteen – tarkista, miten nämä toteutuvat omassa ruokavaliossasi - Terveys - Ilta-Sanomat

3 asiaa, jotka vaikuttavat suoliston kuntoon ja sitä kautta koko terveyteen – tarkista, miten nämä toteutuvat omassa ruokavaliossasi

Suoliston terveen mikrobiomin merkitystä henkiselle ja fyysiselle hyvinvoinnille ei voi liikaa korostaa, sanoo lääkäri.

Jokapäiväisillä ruokavalinnoilla suolistoa voi ikään kuin ohjelmoida, sillä mikrobit pyrkivät käyttämään ruoakseen kaiken ravinnon, joka tulee paksusuoleen.­

22.1. 8:05

Suoliston mikrobiomiin on alettu kunnolla keskittyä tutkimuksissa vasta viime vuosina, ja yhä selvemmäksi käy, ettei terveen mikrobiomin merkitystä henkiselle ja fyysiselle hyvinvoinnille voi liikaa korostaa.

Näin toteaa brittiläinen BBC:n aamutelevision asiantuntijalääkäri Rangan Chatterjee uutuuskirjassaan Terveys tasapainoon – 4 avainta parempaan elämään (Gummerus).

Mikrobiomi tarkoittaa suoliston ontelon ja limakalvon normaalia mikrobistoa eli eliöyhteisöä, johon kuuluu bakteereja, sieniä, hiivoja ja viruksiakin. Kun kaikki on kunnossa, mikrobisto on monipuolinen ja limakalvo ehjä.

Mikrobiomin köyhtyminen on ongelma

– Mikrobit saavat ravintonsa syömästämme ruoasta, ja vastapalvelukseksi ne työskentelevät ihmisen hyväksi monella eri tavalla. Eräs mikrobilaji valmistaa esimerkiksi mielialaan vaikuttavaa serotoniini-nimistä hormonia. Toiset mikrobit valmistavat vitamiineja, Chatterjee kirjoittaa.

Ongelma piilee siinä, että moderni elämäntapa on heikentänyt mikrobikantaamme. Tämä tiedetään tutkimuksista, joissa on tarkasteltu yhteisöjä, jotka elävät edelleen suurimmaksi osaksi samalla tavalla kuin nykyihmisen esivanhemmat elivät.

– Amerikan alkuperäiskansojen parissa tehtyjen tutkimusten perusteella on arvioitu, että teollistuneiden maiden ihmiset ovat menettäneet ainakin kolmasosan ruoansulatuskanavan mikrobeista.

Chatterjeen mukaan mikrobiomin yksipuolistuminen on todennäköisesti yksi tärkeimmistä syistä siihen, miksi krooniset rappeumasairaudet ovat yleistyneet. Samoin se voi olla selitys sille, miksi elimistömme ei enää siedä tiettyjä ruoka-aineita.

”Pidettiin ennen elimistön jätemyllynä”

Mikrobiomin vaikutukset eivät todellakaan rajoitu suolistoon, vaan ne ulottuvat koko kehoon, kertoi myös dosentti Anne Salonen Helsingin yliopistosta aiemmassa jutussamme.

– Ennen ajateltiin, että mikrobiomi suojaa meitä salmonellalta ja muilta taudinaiheuttajilta, mutta muuten sitä pidettiin lähinnä elimistön jätemyllynä.

Salonen sanoi, että aivan viime vuosina käsitys mikrobiomin aktiivisuudesta on muuttunut niin, että nykyään se rinnastetaan jopa yhdeksi sisäelimeksi.

Kasvikunnan tuotteista saatavat kuidut ovat tärkein mikrobiomin ”ohjelmoija”.­

Tärkeä viesti on, että suoliston mikrobiomia pystyy itse muokkaamaan. Jokapäiväisillä ruokavalinnoilla suolistoa voi ikään kuin ohjelmoida, sillä mikrobit pyrkivät käyttämään ruoakseen kaiken ravinnon, joka tulee paksusuoleen.

Ravinnon koostumuksesta riippuen ne tuottavat erityyppisiä yhdisteitä: kuidusta hyödyllisiä yhdisteitä ja lihasta haitallisia, syövälle altistavia karsinogeeneja.

Dosentti neuvoi kolme tapaa, joilla voit ruokavalion avulla pitää huolta mikrobiomista.

Näin syömällä kohennat mikrobiomin kuntoa:

1. Noudata kuitusuositusta

Kasvikunnan tuotteista saatavat kuidut ovat tärkein mikrobiomin ”ohjelmoija”. Kun bakteerit pilkkovat kuitua omaksi ruoakseen, prosessissa syntyy suojaavia aineenvaihduntatuotteita, jotka muun muassa hoitavat suolen pintaa.

– Sillä pääsee jo pitkälle, kun huolehtii että syö normaalin ravitsemussuosituksen mukaisen määrän ravintokuitua (25–35 grammaa), Anne Salonen sanoi.

Kuitu saisi mielellään tulla eri lähteistä, koska eri kuitutyypit ruokkivat erilaisia bakteereja.

Kuidut ovat tärkeitä suolistolle.­

2. Vähennä lihansyöntiä

Paksusuolen syövän esiintyvyys on yhdistetty suolistobakteereihin.

– Kun proteiinia syödään paljon, se ei imeydykään ohutsuolessa vaan valuu bakteerien ruoaksi paksusuoleen. Suolistobakteerit tuottavat erityisesti punaisesta lihasta karsinogeenisia aineita, jotka vaikuttavat suolistosyövän syntyyn, jos niitä on riittävän paljon ja riittävän pitkään.

Lihaan mieltyneille dosentin neuvo on, että lautasella pitäisi aina olla myös kasviksia, jotta bakteeritkin saavat lempiruokaansa. Kasvisten kuidut jouduttavat mahdollisesti karsinogeeneja sisältävän aineksen läpimenoaikaa ja myös tuottavat suoja-aineita.

3. Vältä liikaa tyydyttynyttä rasvaa

Rasvasta ei vielä ole kattavasti näyttöä, mutta tämänhetkisen käsityksen mukaan tyydyttynyt eli kova rasva aiheuttaa epäsuotuisia bakteerimuutoksia.

– Näin tapahtuu ainakin sitä kautta, että tyydyttynyt rasva lisää sapen eritystä. Sappi on antibakteerinen aine, ja sen pitoisuuden nousu suolistossa köyhdyttää mikrobiomia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?