Vastaa näihin kysymyksiin – voivat paljastaa syyn vatsavaivoihisi - Terveys - Ilta-Sanomat

Vastaa näihin kysymyksiin – voivat paljastaa syyn vatsavaivoihisi

Vatsavaivojen kanssa ei kannata turhaan kärvistellä, sillä niihin voi itse usein vaikuttaa.

13.1. 15:13

Myönnettäköön: lumimyrskyn ja pakkasen keskellä tekee mieli vetäytyä viltin alle mussuttamaan kaikkea hyvää.

Kun syö vähän sinne päin, eikä liikettäkään tule, vatsa voi kuitenkin alkaa tuntua turvonneelta, eikä suolikaan välttämättä toimi kunnolla.

Vatsavaivoihin voi suorastaan tottua.

– Kun riittävän pitkään elää kipeän vatsan kanssa, alkaa ajatella sen olevan ihan normaalia. Heräsin tilanteeseen vasta kun vatsaoireet räjähtivät käsiin kuusi vuotta sitten, Pauliina Tervo muisteli jutussamme.

Puolen vuoden tulehduskipulääkekuuri aiheutti Pauliinalle tavanomaisten kipujen ja turvotusten lisäksi ripulia, kramppeja ja ummetusta.

Jos vatsa vaivaa, kyse on usein toiminnallisista vatsavaivoista. Suolessa ei ole vikaa, mutta sen toiminta on häiriintynyt.

Esimerkiksi ärtyvän suolen oireyhtymä on suoliston toimintahäiriö, joka aiheuttaa muun muassa ripulia, vatsan turpoamista, kipuja ja ummetusta.

Kuinka usein olet pohtinut, mitä ja miten päivän aikana oikein tulee syötyä?­

Stressikin voi vaikuttaa vastan toimintaan. Stressi aktivoi sympaattista hermostoa, jolloin elimistö on taistele tai pakene -tilassa. Silloin ruuansulatuksen hermosto ei toimi kunnolla.

Miten vatsapulmiin oikein saisi helpotuksen? Asiantuntijat näyttävät olevan monesta asiasta samaa mieltä.

Kysy itseltäsi esimerkiksi nämä kysymykset:

1. Syötkö säännöllisesti?

Säännöllisyys tukee suoliston toimintaa ja auttaa pitämään ateriakoot hallussa.

Jos skippaa aterioita ja ruokailuvälit pitenevät, kiljuvassa nälässä voi myös helposti tulla valittua vähäkuituisia ruoka-aineita, jotka eivät ole suolistolle ihanteellista ravintoa.

Pidä ateriaväli noin 3–5 tunnin mittaisena.

2. Syötkö riittävästi?

Niukka syöminen voi pahentaa suolisto-oireita. Eikä se tee hyvää muutenkaan.

Niukistelu ja monien ruoka-aineiden välttely ei kannata. Monipuolisuus ja säännöllisyys ovat niiden sijaan suolistoystävällisempi valinta.­

3. Vältteletkö viljoja?

Moni on vähentänyt viljatuotteiden syöntiä. Kuitupitoinen ravinto on silti edelleen perusterveen vatsan hyvinvoinnin kulmakivi, vaikka muotiruokavaliot väittäisivät mitä.

Jos et halua syödä esimerkiksi leipää, kuituja tulisi saada muista lähteistä. Tilalle pitäisi tulla juureksia, marjoja, hedelmiä, pähkinöitä ja siemeniä. Samalla niistä saa muitakin tärkeitä ravinteita.

Useimmille sopivat viljoista tattari ja kaura. Jos kauraleipä tuntuu ärsyttävän, puuro voi olla lempeämpi vaihtoehto.

Kuidun saantisuositus naisilla on vähintään 25 ja miehillä 35 grammaa päivässä. Moni ei kuitenkaan pääse edes vähimmäismäärään.

4. Harrastatko säännöllisesti liikuntaa?

Suolisto tarvitsee aaltoliikettä, jotta ruoka ja suolistossa luonnollisesti oleva ilma pääsevät kulkemaan eteenpäin. Liikkuminen auttaa suolistoa tässä. Liikunta lievittää myös stressiä.

5. Kiskotko xylitol-pastilleja tai hörpitkö light-limsaa?

Jotkin makeutusaineet löystyttävät suolen sisältöä.

Rasvainen ruoka ja hotkiminen ovat hallaa suolistolle.­

6. Oletko tietoinen eri ruoka-aineista?

  • Rasva voi närästää helposti.

  • Suola kerää nesteitä ja voi siksi turvottaa.

  • Punainen ja prosessoitu liha ovat elimistölle vaikeita pilkottavia, joten liharuoka voi majailla hyvinkin kauan elimistössä.

  • Fermentoivat kuituyhdisteet (fodmap) – esimerkiksi sipuli, pavut, vehnä ja ruis – voivat aiheuttaa kipuja, ripulia ja ilmavaivoja.

  • Laktoosi-intorelanssi saattaa aiheuttaa ikäviä mahanpuruja.

Yksittäisten ruoka-aineiden sietäminen on yksilöllistä. Jos toistuvasti huomaat jonkin ruoka-aineen aiheuttavan sinulle oireita, voit kokeilla, helpottaako sen poisjättäminen.

Liialliseen välttelyyn ja karsimiseen ei kuitenkaan kannata omin päin ryhtyä. Puhtaasti tuntemusten mukaan meneminen tai ruoka-aineiden varmuuden vuoksi välttäminen voi johtaa ravintoaineiden puutoksiin.

7. Naposteletko jatkuvasti?

Vatsa ei pidä jatkuvasta napostelusta. Aterioiden välillä kannattaa pitää riittävästi taukoa, jotta vatsalaukku ehtii tyhjentyä, suolisto saa levätä ja valmistautua seuraavaan ruokailuun.

Jos vatsa ja suolistovaivat jatkuvat muutamia päiviä pidempään, viikkoja tai jopa kuukausia, lääkärin on syytä selvittää, ettei taustalla ole esimerkiksi tulehduksellista suolistosairautta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?