Joka päivä yli 10 suomalaista kuolee tupakan aiheuttamiin sairauksiin – näin valmistaudut lopettamaan polttamisen - Terveys - Ilta-Sanomat

Joka päivä yli 10 suomalaista kuolee tupakan aiheuttamiin sairauksiin – näin valmistaudut lopettamaan polttamisen

Joskus tarvitaan useampi yritys, ennen kuin tupakka jää kokonaan pois. Aiemmat yritykset eivät ole epäonnistumisia vaan vievät asiaa eteenpäin.

Koronapandemian aikana tupakoinnin lopettaminen on erityisen tärkeää, sillä tupakointi lisää vakavan koronataudin riskiä.­

12.1. 17:00

Suomalaisista aikuisista 11 prosenttia tupakoi, ja lähes 5 000 suomalaista kuolee vuosittain tupakan aiheuttamiin sairauksiin, kertoo Syöpäjärjestöt.

Karkeasti jaettuna tämä lukumäärä tarkoittaa yli 10:tä tupakan aiheuttamaa kuolemaa joka päivä.

Terveyskirjaston mukaan joka kolmas syöpäkuolema on tupakan aiheuttama, ja joka viides sydän- ja verenkiertoelinten sairaus aiheutuu tupakoinnista. Tupakoinnin tiedetään olevan myös monien muiden sairauksien riskitekijä ja pahentavan jo todettuja sairauksia.

Keskimäärin tupakointi lyhentää elämää kahdeksan vuotta, ja vuodessa tupakkasairauksien hoitoon käytetään Terveyskirjaston mukaan vähintään yhden keskussairaalan työpanos.

Korona-aikana lopettaminen on erityisen tärkeää

Syöpäjärjestöt kannustaa tupakoinnin lopettamiseen aivan erityisesti nyt koronapandemianaikana.

– Tupakointi kuuluu yhä aivan liian monen suomalaisen arkeen, terveysjohtaja Juha Heino sanoo Syöpäjärjestöjen tiedotteessa.

– Koronapandemian aikana tupakoinnin lopettaminen on erityisen tärkeää, sillä tupakointi lisää vakavan koronataudin riskiä.

Mitä aiemmin tupakoinnin lopettaa, sitä parempi – mutta lopettaminen ei sikäli ole koskaan liian myöhäistä, että varttuneellakin iällä se pidentää ikää ja parantaa elämänlaatua.

Syövän riski pienenee kaikenikäisillä tupakoinnin lopettamisen jälkeen.

Näin valmistaudut lopettamaan

  1. Aseta päivämäärä, jolloin lopetat tupakoinnin. Kun aihe on ajankohtainen, lopettamista ei kannata lykätä liian pitkälle tulevaisuuteen. Yleensä sopiva valmistautumisaika on noin kaksi viikkoa.

  2. Jos haluat ensin vähentää tupakointia, tee siitä itsellesi suunnitelma. Tämä tekee onnistumisesta helpompaa.

  3. Ennen lopettamista on hyödyllistä murtaa tupakointirutiineja, koska tämän jälkeen lopettaminen ei ole enää yhtä suuri muutos. Voit esimerkiksi venyttää tupakointivälejä tai rajoittaa paikkoja, joissa tupakoit. Kokeile, miltä tuntuu olla polttamatta yksi päivä.

  4. Tee suunnitelma hankalien tilanteiden varalle. Mieti esimerkiksi, miten lievität stressiä ja hoidat vieroitusoireita.

  5. Kun lopetat, hävitä kaikki tupakointivälineesi. Et tarvitse niitä enää, ja näin ohitat houkutukset helpommin.

  6. Älä vaadi itseltäsi liikaa ensimmäisten päivien aikana. Muista, että kehosi ja mielesi vasta totuttelevat elämään ilman tupakkaa.

Lähde: Syöpäjärjestöt

Lopettamisesta on hyötyä joka iässä

  • Tupakoinnin lopettaminen on mahdollista jokaiselle riippumatta siitä, kuinka kauan tai kuinka paljon on polttanut.

  • Varttuneellakin iällä tupakoinnin lopettaminen pidentää ikää ja parantaa elämänlaatua.

  • Syövän riski pienenee kaikenikäisillä tupakoinnin lopettamisen jälkeen.

  • Joskus lopettaminen on helppoa ja yksinkertaista, joskus taas tarvitaan useampi yritys, ennen kuin tupakka jää kokonaan pois.

  • Muista, että aiemmat yritykset eivät ole epäonnistumisia, vaan jokainen niistä vie asiaa eteenpäin.

Lähde: www.tupakkapandemia.fi

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?