10 yllättävääkin asiaa, jotka tapahtuvat, kun vähennät sokeria - Terveys - Ilta-Sanomat

10 yllättävääkin asiaa, jotka tapahtuvat, kun vähennät sokeria

Useita hyviä muutoksia tapahtuu, kun karsit sokeria ruokavaliosta. Herkkulakko tai edes karkkipäivä eivät silti kannata, asiantuntija sanoo.

Makeanhimon yllättäessä kannattaa miettiä, milloin on viimeksi syönyt.­

12.1. 13:00

Yllättävän monien terveysongelmien taustalla voi olla liiallinen sokerin saanti. Jatkuva ja jokapäiväinen sokeriherkkujen syöminen vaikuttaa vointiin monella tavalla.

Kun on totuttanut itsensä jatkuvaan sokeriherkkujen naposteluun tai makeisiin juomiin, on vaarana, että terveellisten ruoka-aineiden saanti jää liian niukaksi.

– Runsas sokeriherkkujen syönti vie tilaa terveellisiltä ruoka-aineilta, toteaa TtM, laillistettu ravitsemusterapeutti Niina Hämäläinen Diabetesliitosta.

Hän tietää, että herkkuja himoitaan varsinkin niissä tilanteissa, kun syömisrytmi tai ruokavalio on pielessä. Nälkä onkin yksi iso, sokerinhimoa selittävä tekijä.

– Sokerinhimo vähintäänkin puolittuu, kun korjaa kuntoon ateriarytmin ja syö riittävästi normaalia ravintorikasta ruokaa, Hämäläinen selittää.

Herkuttelu liittyy aivojen palkitsemisjärjestelmään. Palkitsemisjärjestelmä voi joillakin ihmisillä olla todella voimakas.

– Glukoosi on aivojen ainoa oikea energian lähde, ja aivot pysyvät tyytyväisinä, kun alhaiseen verensokeriin syödään jotain nopeaa, sokeripitoista hiilihydraattia, Hämäläinen selittää.

Herkkulakko voi olla ongelmallinen

Totaalikieltäytymistä tai herkkulakkoa Niina Hämäläinen ei suosittele. Karkkipäiväkään ei ole kaikille hyvä ratkaisu. Hämäläinen on sitä mieltä, ettei elämän pidä olla jatkuvaa pinnistelyä ja kieltäytymistä.

– Tiedetään, että herkkuja tulee helposti ahmittua, jos niistä potee huonoa omaatuntoa. Pienempi määrä herkkuja hyvällä omallatunnolla on parempi vaihtoehto kuin totaalikieltäytyminen.

Kun on totuttanut itsensä jatkuvaan sokeriherkkujen naposteluun tai makeisiin juomiin, on vaarana, että terveellisten ruoka-aineiden saanti jää liian niukaksi.­

Hän neuvoo kiinnittämään huomiota nautittujen herkkujen määriin.

– Annoskoko ratkaisee. Toki, jos makeita herkkuja menee joka päivä tosi paljon, silloin voi olla paikallaan jättää ne hetkeksi kokonaan pois ja keskittyä perusruokavalioon.

Jos taas herkutteluun liittyy pakonomaista ahmimista, kyse voi olla syömishäiriöstä, johon on syytä hakea apua.

Sopivin herkkuhetki on heti aterian jälkeen

Mikäli makeanhimoa on vaikea hallita, kaappiin ei kannata ostaa isoja suklaalevyjä ja jättipusseja: kun herkkuja ei ole lähistöllä, niihin on vaikeampi tarttua.

– Makeanhimo menee kyllä yleensä nopeasti ohi, ellei se johdu nälästä. Makeanhimon yllättäessä kannattaakin miettiä, milloin on viimeksi syönyt.

Asiantuntijan mukaan sopivin hetki pienelle herkuttelulle on heti aterian jälkeen, jolloin verensokerin nousu pysyy maltillisena, eikä herkuttelu johda väsymykseen.

Näin sokerin vähentäminen vaikuttaa:

1. Jaksat paremmin

Sokeriherkut nostavat verensokeria nopeasti, mikä voi tehdä hetkeksi hyvän olon. Verensokeri kuitenkin laskee yhtä nopeasti, mikä johtaa väsymykseen ja vetämättömään oloon. Verensokerin nopeat nousut ja laskut voivat aiheuttaa myös huonon olon ja esimerkiksi päänsärkyä.

2. Painonhallinta helpottuu

Sokeriherkuissa on paljon turhia kaloreita. Jos niiden määrää pystyy vähentämään vaikka puoleen, paino voi pudota ja keskivartalon alueelle kertynyt rasva vähentyä. Laihduttaessa usein lasketaan kalorimääriä ja tingitään aterioista, jolloin seurauksena on hallitsematon sokerinhimo ja sitä myöten painonhallintaongelmat.

3. Diabeteksen riski pienenee

Sokeri- ja rasvapitoiset herkut haittaavat sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaa ja kerryttävät keskivartalorasvaa. Varsinkin sokerijuomat lisäävät selvästi tyypin 2 diabeteksen vaaraa. Sokeriherkuttelun hillitseminen vähentää pikkuhiljaa keskivartalon alueelle kertynyttä rasvaa, mikä osaltaan pienentää sairastumisriskiä.

4. Keskittyminen paranee

Nopeat verensokerin nousut ja laskut vaikuttavat epäedullisesti kognitiiviseen toimintaan. Ajatus kulkee paremmin ja muistikin virkistyy, kun verensokerin nousut ja laskut tasoittuvat.

5. Iho voi paremmin

Liian sokerinsaannin on todettu vähentävän ihon elastisuutta ja aiheuttavan ihon ennenaikaista vanhenemista. Kun vähentää sokerinsaantia, ihon rakennusaineena toimivan kollageenin tuotanto elpyy nopeasti.

Liikaa sokeria sisältävä ruokavalio voi häiritä syvää unta.­

6. Ruoansulatus paranee

Isot sokerimäärät saattavat aiheuttaa vatsaoireita, kuten ummetusta herkkävatsaiselle. Sokeri vaikuttaa myös suolistobakteereihin. Kun sokeriherkut vievät tilaa terveellisiltä ruoka-aineilta, käy helposti niin, että kuidun määrä ruokavaliossa jää liian vähäiseksi, mikä vaikuttaa ruoansulatukseen.

7. Unen laatu paranee

Liikaa sokeria sisältävä ruokavalio voi häiritä syvää unta. Jos illalla syödään paljon sokeriherkkuja, verensokerit ovat ensin koholla ja kun ne tulevat nopeasti alas, unen laatu kärsii.

8. Hampaat kiittävät

Jatkuva napostelu sekä hapokkaiden, makeiden juomien ja mehujen nauttiminen on haitaksi hampaille. Hampaat reikiintyvät ja hengitys muuttuu pahanhajuiseksi. Hampaisiin kohdistuvan happohyökkäyksen kannalta on parempi nauttia sokeriherkku jälkiruokana aterian päätteeksi sekä pitää kiinni ateriarytmistä.

9. Sydän voi paremmin

Runsas sokerinsaanti kasvattaa sydänsairauksien riskiä monen eri mekanismin kautta. Sydän kiittää, kun vähennät makeiden herkkujen määrää.

10. Maksa voi paremmin

Runsas sokerinsaanti vaikuttaa maksan rasvoittumiseen. Varsinkin keskivartalolle keskittynyt ylipaino alkaa rasvoittaa maksaa, mutta myös ei-ylipainoisilla runsas sokerinsaanti ja varsinkin sokeripitoisten virvoitusjuomien nauttiminen voi johtaa rasvamaksaan. Rasvamaksa altistaa tyypin 2 diabetekselle.

Miksi karkkipäivä ei toimi?

Mitä enemmän rajoittaa herkkujen syömistä, sitä enemmän niitä yleensä tekee mieli. Tämä on syy, miksi monet ravitsemusasiantuntijat eivät esimerkiksi suosittele karkkien syönnin rajoittamista yhteen päivään viikossa.

Laillistettu ravitsemusterapeutti, TtM Niina Hämäläinen Diabetesliitosta toivoo, että jokainen perhe ja jokainen sokeriherkkuja himoitseva aikuinen etsisi oman tapansa elää ja selviytyä houkutusten keskellä.

– Osassa perheistä karkkipäivä kyllä toimii, mutta jos rajoittaa itseltään herkkuja, helposti käy niin, että niitä syödään sitten karkkipäivänä kaksin käsin. Sokerin kerta-annos nousee näin todella suureksi. Ja kun kaikkea ei pysty syömään yhden päivän aikana, herkuttelu jatkuu usein myös tulevina päivinä.

Hämäläinen onkin sallivuuden kannalla, mutta hän neuvoo pitämään annokset kohtuullisina, oli kyse mistä tahansa ruoka-aineesta.

– Jos karkkien syöminen tuottaa suurta mielihyvää ja jos on kova makeanhimo, on turhaa yrittää kieltäytyä makeasta täysin. Kannattaa pyrkiä syömään terveellisesti ja monipuolisesti, sallia itselleen pieni annos herkuttelua, kun mieli tekee sekä olla ostamatta kaappeihin liikaa herkkuja.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?