Ehkäise verenpaineen kohoaminen kävelyllä – näin yllättävän pieni määrä viikossa voi jo riittää - Terveys - Ilta-Sanomat

Ehkäise verenpaineen kohoaminen kävelyllä – näin yllättävän pieni määrä viikossa voi jo riittää

Pari tuntia kävelyä viikossa voi tutkimuksen mukaan ehkäistä verenpaineen kohoamista.

Mitä ripeämmin kävelee, sitä pienempi korkean verenpaineen riski on, tuore tutkimus osoittaa.­

27.10. 10:09

Verenpaineen kohoamista voi ehkäistä jo muutaman tunnin viikoittaisella kävelyllä. Myös kävelyvauhti vaikuttaa. Mitä ripeämmin kulkee, sitä pienempi korkean verenpaineen riski on, tuore tutkimus osoittaa.

Tutkimukseen osallistui 83 000 vaihdevuodet ylittänyttä 50–79-vuotiasta naista. Naiset olivat terveitä tutkimuksen alkaessa, mutta 11-vuotisen seurannan aikana 38 000:lla diagnosoitiin korkea verenpaine.

Kun tutkijat yhdistivät tiedot verenpainediagnooseista ja naisten fyysisestä aktiivisuudesta, korkean verenpaineen riski havaittiin sitä pienemmäksi mitä enemmän henkilö käveli viikoittain. Esimerkiksi noin 2,5 tuntia viikoittain käveleville korkea verenpaine ilmaantui noin 10 prosenttia epätodennäköisemmin kuin naisille, jotka kävelivät vähänlaisesti. Myös reipas kävelyvauhti liittyi pienempään korkean verenpaineen riskiin. Tässä tutkimuksessa tämä tarkoitti noin 5 km/h:n vauhtia.

Tutkimus julkaistiin lääketieteellisessä Hypertension-lehdessä.

Korkeaa verenpainetta potee noin puolet suomalaismiehistä ja kolmannes -naisista. Se altistaa sydän- ja verisuonitaudeille sekä monille muille sairauksille.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?