Nämä sairaudet voivat olla syy jatkuvaan väsymykseen – 11 keinoa, joilla saat virkeämmän olon

Jos tuntee itsensä jatkuvasti väsyneeksi, kannattaa miettiä elintapoja.

Jatkuvan väsymyksen syitä on lukematon määrä, ja joskus taustalla voi olla myös hoitoa vaativa sairaus.

23.9.2020 12:08

Jatkuvan väsymyksen syitä on lukematon määrä. Useimmiten syy löytyy elintavoista tai elämäntilanteesta, kuten liian lyhyistä yöunista, liiallisesta alkoholinkäytöstä, liikunnan puutteesta tai liian kovasta rasituksesta. Myös epäterveellinen ruoka väsyttää.

Jos elintavat ovat kunnossa eikä jatkuva väsymys johdu työ- tai elämäntilanteen aiheuttamasta stressistä ja uupumuksesta, kyseessä voi olla tutkimuksia ja hoitoa vaativa sairaus.

Yleislääketieteen erikoislääkärin Osmo Saarelman mukaan väsymys liittyy hyvin moneen sairauteen. Hän suosittelee kääntymään lääkärin puoleen, jos väsymys kestää pitkään tai on muulla tavalla poikkeavaa.

– Esimerkiksi uniapneassa tyypillinen oire on päiväaikainen voimakas väsymys ja nukahtelutaipumus.

Kuorsaavista ihmisistä noin 10 prosentilla esiintyy unenaikaisia hengityskatkoksia, eli obstruktiivista uniapneaa. Heillä uni on katkonaista ja olo on väsynyt sekä aamulla että varsinkin päiväsaikaan, jolloin väsymys voi johtaa nukahteluun.

”Yleisimmät sairaustilat on aika helppoa sulkea pois”

Niin uniapneaan kuin muihinkin väsymystä aiheuttaviin sairauksiin liittyy yleensä myös muita oireita. Tyypillisesti väsymystä aiheuttavia sairauksia ovat esimerkiksi alkava diabetes, erilaiset tulehdussairaudet, kilpirauhasen vajaatoiminta tai masennus.

– Mikä tahansa oire liittyneenä väsymykseen on sellainen, että siitä kannattaa konsultoida asiantuntijaa ja lähteä selvittämään syytä. Päivystykseen ei tarvitse mennä, riittää kun muutaman viikon aikavälillä hakeutuu konsultaatioon.

– Yleisimmät sairaustilat on aika helppoa sulkea pois yksinkertaisilla laboratoriokokeilla, sanoo Saarelma.

Hän myös muistuttaa, että monet neurologisten ja psykiatristen sairauksien hoidossa käytettävät lääkkeet sekä unilääkkeet voivat alentaa päiväaikaista vireystilaa.

Näin eroon väsymyksestä

  1. Jos et yleensä ole fyysisesti aktiivinen, lähde liikkeelle ja liiku säännöllisesti, ainakin kolmesti viikossa 30–60 minuutin ajan kerrallaan siten että hengästyt. Ajoita liikunta loppuiltapäivään tai alkuiltaan.

  2. Liian kova fyysinen harjoittelu voi uuvuttaa ja aiheuttaa väsymystä. Kuntoile siis maltilla. Välillä on hyvä ottaa rennommin ja vaihtaa hikitreeni kevyempään, palauttavaan liikuntaan.

  3. Huolehdi riittävästä unensaannista ja mene nukkumaan ajoissa. Aikuinen tarvitsee unta 7–9 tuntia vuorokaudessa. Vältä pitkiä päiväunia, sillä ne voivat vaikeuttaa unen saantia iltaisin. Jos tuntuu, että stressi vie yöunet ja aiheuttaa väsymystä päivisin, mieti elämänhallintaasi ja pidä huolipäiväkirjaa.

  4. Vähennä alkoholinkäyttöä. Vaikka tuntuu, että yömyssy ennen nukkumaanmenoa rentouttaa oloa ja helpottaa nukkumista, todellisuudessa se heikentää unen laatua ja häiritsee unen palauttavaa vaikutusta. Runsas alkoholinkäyttö on yleinen unettomuuden syy.

  5. Selvitä, kärsitkö tietämättäsi uniapneasta, eli unenaikaisista hengityskatkoksista. Päiväväsymys on tyypillinen uniapnean oire. Jos epäilet uniapneaa, käänny lääkärin puoleen.

  6. Kuorsauskin voi huonontaa unen laatua ja aiheuttaa päiväväsymystä. Laihduttaminen ja kyljellään nukkuminen voivat auttaa, samoin apteekista saatavat nenäteipit ja kuorsauskiskot.

  7. Kirkasvalolamppu lievittää tutkitusti syysväsymystä, joka on tyypillinen kaamosoire. Oleskele valossa säännöllisesti ainakin viitenä aamuna viikossa kello 5–10 välisenä aikana tai ennen puolta päivää noin puoli tuntia.

  8. Vältä suurikokoisia, runsaasti hiilihydraatteja ja rasvaa sisältäviä aterioita. Vanha tuttu lautasmalli toimii hyvin: kun täytät puolet lautasesta raasteilla, salaatilla ja lämpimillä kasviksilla, pääruokaa ei tule syötyä liikaa.

  9. Syö säännöllisesti 3–4 tunnin välein niin, että verensokeri pysyy tasaisena. Valitse kuitu- ja proteiinipitoisia välipaloja, esimerkiksi hedelmiä, täysjyväviljatuotteita ja pähkinöitä. Vältä nopeita hiilihydraatteja, kuten makeita leivonnaisia, karkkeja ja sokeripitoisia juomia.

  10. Jos epäilet sairastavasi diabetesta, hakeudu tutkimuksiin. Paitsi väsymys, myös esimerkiksi lisääntynyt janon tunne ja suurentunut virtsamäärä voivat olla merkkejä tyypin 2 diabeteksesta, jota noin 100 000 suomalaista sairastaa tietämättään.

  11. Käänny lääkärin puoleen, jos epäilet kilpirauhasen vajaatoimintaa, joka niin ikään kehittyy salakavalasti. Väsymyksen lisäksi tyypillisiä oireita ovat muun muassa paleluherkkyys, painonnousu ja suolisto-oireet.

Lähteet: Käypä hoito, Mehiläinen.fi, Puhti.fi, Päihdelinkki, Terveyskirjasto, Timo Partonen THL, Apteekki.fi, TTL.

Hakeudu tutkimuksiin

  • Jos väsymys on kehittynyt ilman ilmeistä elintapoihin liittyvää syytä.

  • Jos tunnet väsymystä pitkistä yöunista huolimatta.

  • Jos esiintyy päiväaikaista nukahtelua.

  • Jos väsymykseen liittyy muita oireita, kuten laihtumista, lämpöilyä tai vatsakipuja.

  • Jos väsymystila on jatkunut useita kuukausia ilman muita oireita ja elintavat ovat kunnossa.

Lähteet: Terveyskirjasto, Osmo Saarelma.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?