9 tutkittua tapaa suojautua syövältä – näistä keinoista on hyötyä missä iässä tahansa, ja voivat myös estää syövän uusiutumisen - Terveys - Ilta-Sanomat

9 tutkittua tapaa suojautua syövältä – näistä keinoista on hyötyä missä iässä tahansa, ja voivat myös estää syövän uusiutumisen

Vaikka syöpään sairastuminen on monessa suhteessa arpapeliä, myös omilla elintavoilla voi olla valtava vaikutus.

Liikunnan tehosta syövän ehkäisyssä on saatu viime vuosina paljon uutta tietoa, ja sen vaikutukset näyttävät vain voimistuvan.­

18.9. 8:07

Peräti neljä syöpää kymmenestä olisi vältettävissä terveellisiä elintapoja noudattamalla.

– Vaikka syöpään sairastuminen on monessa suhteessa arpapeliä ja usean tekijän summa, siihen voi myös vaikuttaa valtavasti omilla elintavoilla, sanoo Syöpäjärjestöjen terveysosaston kehittämispäällikkö Virve Laivisto.

Tutkitusti 40 prosenttia syöpätaudeista olisi ehkäistävissä elintavoilla, ja Laiviston mukaan jotkut viimeaikaiset havainnot viittaavat siihen, että määrä voi olla jopa vielä suurempikin.

– Paljon pelätään syövän perinnöllisyyttä, mutta vain noin joka kymmenenteen syöpään liittyy perinnöllinen alttius.

Vuosikymmenten kuorma ratkaisee

Syöpä kehittyy tyypillisesti vuosien, jopa vuosikymmenten aikana. Samoin omat elintavat vuosien mittaan joko tukevat terveyttä tai heikentävät sitä.

– Vuosikymmenten kuorma ratkaisee. Esimerkiksi jokaisella tupakalla on haitallisia vaikutuksia, mutta määrä ja kesto ratkaisevat: toden teolla haitat alkavat näkyä vasta myöhemmässä vaiheessa.

Tupakoinnin ja nikotiinituotteiden käytön lopettaminen on suurin yksittäinen keino alentaa syöpäriskiä, sillä 90 prosenttia keuhkosyövistä johtuu tupakasta.

Mitä enemmän liikkuu, sitä pienempi syövän riski on

Ravinto, liikunta ja painonhallinta muodostavat tiiviin kokonaisuuden. Laivisto kertoo, että jos nämä asiat ovat kunnossa, voitaisiin ehkäistä noin kolmasosa yleisimmistä syövistä.

– Ravinto voi olla syövän aiheuttaja, mutta yhtä lailla jos syödään oikeanlaista ravintoa, sillä on elimistöön suotuisia vaikutuksia, jotka estävät syövän kehittymisen.

Samat terveelliset elintavat, joilla voi välttää syöpään sairastumisen, ovat terveydelle edullisia myös monella muulla tapaa. Elintaparemontilla voi ehkäistä myös esimerkiksi sydän- ja verisuonitauteja tai torjua kakkostyypin diabetesta.­

Liikunnan tehosta syövän ehkäisyssä on saatu viime vuosina paljon uutta tietoa, ja sen vaikutukset näyttävät vain voimistuvan.

– Mitä enemmän liikkuu, sitä pienempi syövän riski on.

”Näillä asioilla on vain suotuisia vaikutuksia”

Laivisto muistuttaa, että samat terveelliset elintavat, joilla voi välttää syöpään sairastumisen, ovat terveydelle edullisia myös monella muulla tapaa. Elintaparemontilla voi ehkäistä myös esimerkiksi sydän- ja verisuonitauteja tai torjua kakkostyypin diabetesta.

– Se, että syö terveellisesti, liikkuu ja pitää painon hallinnassa eikä käytä tupakka- ja nikotiinituotteita lisää kaiken kaikkiaan terveyttä, hyvinvointia ja jaksamista. Näillä asioilla on vain suotuisia vaikutuksia.

Onko hyvistä muutoksista etua missä iässä tahansa?

– Niillä voi aina saavuttaa hyötyjä – jopa siinäkin vaiheessa, jos olet jo sairastunut syöpään. Terveellisten elintapojen avulla syöpähoidoista voi selvitä paremmin, ja ne voivat myös estää syövän uusiutumisen.

9 tutkittua tapaa suojautua syövältä:

1. Älä tupakoi

Tupakkatuotteiden käyttö kannattaa lopettaa kokonaan, sillä niiden tiedetään aiheuttavan ainakin 14:ää eri syöpää.

– Tupakoinnista nuuskaan siirtyminen ei ole hyvä ratkaisu. Vaikka nuuska ei vaikuta keuhkoihin, sen vaikutukset ovat muuten tupakan kaltaisia. Lisäksi siinä saattaa olla haitallista nikotiinia huomattavasti tupakkaa enemmän.

– Samoin sähkösavukkeet ovat vaarallisia, Virve Laivisto sanoo.

2. Pidä paino hallinnassa

Mitä enemmän ihmisellä on rasvaa kehossaan, sitä suurempi on hänen riskinsä sairastua syöpään. Rasvasolut tuottavat hormoneita ja kasvutekijöitä, jotka leviävät verenkierron mukana ympäri kehoa ja voivat aiheuttaa syövän syntymisen.

– Vyötärörasva on myös syövän kannalta vaarallisempaa, sillä sisäelinten ympärille kertynyt rasva toimii aktiivisemmin kuin rasva muualla kehossa, Laivisto kertoo.

Rasvakudoksen runsas määrä aiheuttaa myös kehon matala-asteista tulehdusta, mikä pitkään jatkuessaan nostaa syövän riskiä.

Kasvikset, hedelmät ja marjat sisältävät runsaasti hyödyllisiä yhdisteitä, jotka suojaavat soluja vaurioitumiselta.­

3. Syö kasviksia monipuolisesti

Kasvikset, hedelmät ja marjat sisältävät hyödyllisiä vitamiineja, kivennäisaineita ja ravintokuitua.

– Lisäksi niissä on paljon erilaisia yhdisteitä, jotka suojaavat soluja vaurioitumiselta.

Kasvikset ovat tehokeino myös painonhallintaan.

– Kun syöt niitä vähintään puoli kiloa päivässä, tulet syöneeksi kaloripitoisempia ruokia vähemmän.

4. Juo vähemmän alkoholia

Alkoholi lisää ainakin seitsemän eri syövän riskiä. Alkoholijuomien sisältämä etanoli on karsinogeeni, eli syöpää aiheuttava aine, ja elimistön aineenvaihduntaprosessissa se muuttuu asetaldehydiksi, joka myös on myrkyllinen yhdiste.

– Alkoholinkäytön seurauksena muodostuu haitallisia yhdisteitä, jotka voivat vahingoittaa solujen rakenteita kuten dna:ta, mikä lisää syöpäriskiä, Laivisto kertoo.

Kaikki alkoholijuomat lisäävät syöpäriskiä, eikä syövän suhteen voi määritellä turvallista alkoholin annosrajaa.

5. Vältä liikaa aurinkoa

Suojaudu auringolta vaatteilla ja varjolla sekä käytä aurinkovoidetta. Syöpäriskiin vaikuttaa koko eliniän aikana saatu aurinkokuormitus, ja hyvin suuri tekijä ovat lapsuudessa ja nuoruudessa tapahtuneet ihon palamiset.

– Jopa 95 prosenttia ihosyövistä voidaan estää, kun suojaudutaan auringolta oikein.

6. Syö vähemmän punaista lihaa

Punainen liha ja etenkin prosessoidut lihavalmisteet, kuten makkarat, nostavat syöpäriskiä. Suosituksen mukaan niitä tulisi syödä enintään puoli kiloa viikossa.

– Liha lisää syöpäriskiä jo itsessään, ja prosessoiduilla lihatuotteilla on vielä haitallisempi vaikutus niiden valmistustavan, kuten suolaamisen ja savustamisen, vuoksi.

7. Syö kuitupitoista ruokaa

Kasvisten ja kokojyväviljan kuitu ylläpitää suoliston mikrobiston monimuotoisuutta, mikä estää syöpäsolujen kasvua. Kuitu myös nopeuttaa ruoansulatusta. Kun uloste kulkee suolistossa nopeammin, haitallisille syöpää aiheuttaville aineille jää vähemmän aikaa imeytyä elimistöön.

Syövän ehkäisyn kannalta tulisi liikkua vähintään puoli tuntia tai tunti päivässä, ja viikkoon pitäisi sisältyä myös hiukan raskaampaakin liikuntaa.­

8. Liiku enemmän

Liikunnalla on suotuisa vaikutus esimerkiksi immuunivasteeseen, hormoneihin ja ruoansulatukseen, ja se auttaa myös painonhallinnassa sekä hillitsee kehon matala-asteista tulehdusta. Kaikenlainen liikunta on eduksi, myös arkiliikunta.

– Syövän ehkäisyn kannalta tulisi liikkua vähintään puoli tuntia tai tunti päivässä, ja viikkoon pitäisi sisältyä myös hiukan raskaampaakin liikuntaa.

9. Syö vähemmän suolaa

Suuret määrät suolaa vahingoittavat mahalaukun seinämän soluja, mikä kasvattaa mahasyövän riskiä. Runsas suolan käyttö voi myös edistää mahasyövälle altistavan helikobakteerin kasvua.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?