Ravitsemusterapeutti kertoo, mikä hyvin yleinen väärinkäsitys maidosta on syytä korjata - Terveys - Ilta-Sanomat

Ravitsemusterapeutti kertoo, mikä hyvin yleinen väärinkäsitys maidosta on syytä korjata

Esimerkiksi jogurtin, viilin ja piimän käytöllä sekä kohtuullisella juuston syömisellä näyttäisi olevan suotuisa vaikutus luustoon.

Viralliset ravitsemussuositukset eivät varsinaisesti neuvo juomaan maitoa, vaan mieluummin käyttämään maitotuotteita, kirjoittaa ravitsemusterapeutti Pirjo Saarnia uutuusteoksessaan.­

16.9. 8:30

Yleisesti ajatellaan, että maito vahvistaa luustoa.

Tutkimukset kuitenkin osoittavat toista, kertoo tietokirjailija ja ravitsemusterapeutti Pirjo Saarnia tiistaina julkaistussa kirjassaan Suuri ravintohuijaus – 25 ravintoväittämää, jotka eivät pidä paikkaansa (WSOY).

Saarnia kertoo kirjassaan arvostetussa BMJ-tiedelehdessä julkaistusta ruotsalaistutkimuksesta, jossa todettiin, ettei runsas maidonjuonti vähentänyt luunmurtumien riskiä.

– Noin 60 000 ruotsalaisnaisen ravintotottumuksia seurattiin 20 vuoden ajan ja 45 000 ruotsalaismiehen 11 vuoden ajan. Tulokset osoittivat, että runsaalla maidonkäytöllä ei ollut luustoa suojaavia vaikutuksia, hän kirjoittaa.

Kirjan mukaan myös monet muut hyvin toteutetut ja ihmisillä tehdyt altistetutkimukset vahvistavat sen, että maito on varsin neutraali osteoporoottisen murtumariskin suhteen, eikä maidon säännöllinen juominen vähennä murtumariskiä.

Suosi hapanmaitovalmisteita

Sen sijaan hapanmaitovalmisteiden – kuten esimerkiksi jogurtin, viilin ja piimän – käytöllä sekä kohtuullisella juuston käytöllä näyttäisi olevan suotuisa vaikutus luustoon.

– Hapanmaitovalmisteiden hyödyllinen vaikutus luustoon johtunee paitsi kalsiumista myös suolistomikrobistoa hyödylliseen suuntaan muokkaavasta mikrobikannasta.

Nykytiedon mukaan mitä laajakirjoisempi suolistomikrobisto on, sitä pienempi on monen sairauden riski.

– Hapatetut tuotteet sisältävät paljon maitohappobakteereja, jotka ovat erityisen hyödyllisiä suolistomikrobistolle.

Suositukset eivät varsinaisesti neuvo juomaan maitoa

Monesti kuulee sanottavan, että suositukset neuvovat juomaan monta lasillista maitoa päivittäin.

– Viralliset ravitsemussuositukset eivät varsinaisesti neuvo juomaan maitoa, vaan mieluummin käyttämään maitotuotteita, joista hapanmaitotuotteet ovat hyödyllisimpiä. Aikuinen ei välttämättä tarvitse maitoa, Saarnia oikaisee virheellisen käsityksen.

Aika ajoin puhutaan myös maidon tulehdusta lisäävästä vaikutuksesta. Myös tämän väitteen Saarnia korjaa – tutkimusten mukaan maito on hyvin neutraali tässäkin suhteessa.

– Se ei lisää matala-asteista tulehdusta mutta ei myöskään vähennä sitä.

Näin saat maitotuotteista hyödyt

  • Maitovalmisteista saat paljon proteiinia ja aminohappoja, kalsiumia, kaliumia ja laajan kirjon erilaisia B-ryhmän vitamiineja, jodia sekä D-vitamiinia (ei kaikissa luomutuotteissa).

  • Maitotuotteiden runsas kaliumin määrä auttaa verenpaineen hallinnassa. Ilman minkäänlaisia maitotaloustuotteita kaliumin määrä ruokavaliossa jää helposti liian niukaksi.

  • Tästäkään huolimatta maitoa ei välttämättä tarvitse juoda, mutta lasillinen tai pari päivässä hapanmaitotuotteita – kuten jogurttia, viiliä tai piimää – ja muutama juustosiivu on paikallaan luuston, suolistomikrobiston ja verenpaineen hyvinvoinnin tueksi.

  • Jos haluat välttää kaikkia maitovalmisteita, voit nauttia päivittäin myös muita hapatettuja tuotteita, kuten kaurajogurttia, hapankaalia tai hapankasviksia.

  • Huomaa, että näistä tuotteista saat hyödyllisiä maitohappobakteereita, mutta kalsiumia ei useinkaan tule riittävästi. Tarvittava kalsiummäärä kannattaa ottaa kalsiumvalmisteesta.

Lähde: Pirjo Saarnia: Suuri ravintohuijaus – 25 ravintoväittämää, jotka eivät pidä paikkaansa, WSOY (2020).

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?