Näin voit päästä eroon epämääräisistä vatsavaivoista – 6 tutkitusti tehokasta keinoa - Terveys - Ilta-Sanomat

Näin voit päästä eroon epämääräisistä vatsavaivoista – 6 tutkitusti tehokasta keinoa

Ärtyvän suolen oireyhtymä on suomalaisilla hyvin yleinen vaiva. Tyypillinen oire on vatsan turvotus, joka pahenee iltaa kohti.

Ärtyvä suoli on pikemminkin ominaisuus kuin sairaus. Parantavaa hoitoa ei ole, mutta omin konstein oireisiin on mahdollista vaikuttaa paljon.­

12.9. 11:00

Ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsii ainakin joka kymmenes suomalainen, ja naisilla vaiva on kaksi kertaa yleisempi kuin miehillä.

Tyypillisiä oireita ovat epämääräiset tuntemukset vatsan alueella: turvotus, joka usein pahenee iltaa kohti, tukala olo tai kipu sekä ummetus- tai ripulioireet.

– Etenkin vatsanturvotus on hyvin yleinen oire väestössä. Tyypillisessä tapauksessa vatsa on herätessä litteä, mutta lounaan jälkeen paine rupeaa kasvamaan, päivällisen jälkeen se vielä lisääntyy – ja illalla onkin jo todella pinkeä olo, HUS:n Vatsakeskuksen gastroenterologi Markku Hillilä kertoi jutussamme.

Oireisiin pystyy itse vaikuttamaan paljon

Kaikki kokevat epämääräisiä vatsavaivoja joskus, mutta ärtyvästä suolesta voi olla kyse silloin, jos oireet ovat kroonisia tai kipu jatkuvaa.

Terveyskirjaston mukaan ärtyvä suoli on pikemminkin ominaisuus kuin sairaus. Parantavaa hoitoa ei ole, mutta omin konstein on mahdollista vaikuttaa paljon oireisiin – ja vähentää vaivoja siinä määrin, että elämä tulee siedettävämmäksi.

Laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen kertoi 6 keinoa, joilla ärtyvän suolen oireet tutkitusti voivat helpottaa:

1. Rajoita FODMAP-hiilihydraatteja

Tutkimusten mukaan FODMAP-hiilihydraattien vähentäminen lievittää suolisto-oireita noin kolmella potilaalla neljästä. Yleisiä FODMAP-lähteitä ovat esimerkiksi ruis, vehnä, sipulit, kaalit, palkokasvit, sienet ja jotkut hedelmät, kuten omena ja vesimeloni, ja esimerkiksi ksylitolia tai sorbitolia sisältävät pastillit ja purukumit. Ravitsemusterapeutilla käymällä varmistat, että ruokavaliosta rajoitetaan oikeita tuotteita sopivan laajasti ja se säilyy silti tarpeeksi monipuolisena.

2. Syö säännöllisesti

Ruokarytmin korjaaminen säännölliseksi auttaa, sillä vatsalle lempeäkin ruoka aiheuttaa oireita, jos ateriavälit venyvät ja annoskoko kasvaa.

3. Käytä kuituvalmisteita

Psyllium, pellavansiemenrouhe, hydrolysoitu guarkumi ja myös vähemmän tutkittu kaurakuitu on todettu vaivaan hyödyllisiksi. Kuituvalmisteet ovat avuksi erityisesti ummetuspainotteisessa ärtyvän suolen oireyhtymässä, ja ne voivat helpottaa myös turvotusoiretta.

4. Kokeile ravintolisiä

Piparminttuöljykapselit vaikuttavat kipuun, turvotukseen ja kramppeihin. Entsyymivalmisteet pilkkovat joitakin FODMAP-hiilihydraatteja, mikä voi vähentää suolisto-oireita. Bifidobacterium lactis -maitohappobakteeri voi lievittää ummetusta, ja aminohappo glutamiini saattaa auttaa ärtyvään suoleen liittyvän ripulin hallinnassa.

5. Liiku enemmän

Liikunta tukee suolen normaalia toimintaa. Pelkkä kävelylenkkien lisääminen voi helpottaa oloa. Liikunta myös kohentaa mielialaa, mikä taas heijastuu suoliston hyvinvointiin.

6. Tarkista tilanne

Tiukkaa FODMAP-rajoitusta ei ole tarkoitus noudattaa pysyvästi. Pyri viimeistään 2–3 kuukauden kuluttua rajoituksen aloittamisesta palauttamaan muutama ruoka-aine pieninä annoksina. Aaltoilu on ominaista ärtyvän suolen oireille: ne voivat kadota ja pahentua. Kun meneillään on parempi vaihe, kannattaa syödä mahdollisimman monipuolisesti – vastoin aiempia ohjeita ja tottumuksia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?