Onko hyvä lääkäri hellä? Suomalaiset kertoivat kokemuksensa lääkäreistä – vähiten tyytyväisiä olivat nuoret

Kyselytutkimus selvitti lääkärikokemuksen taustalla olevia tunnetekijöitä.

Tutkimuksen mukaan nuoret toivoisivat lääkäriltä hellyyttä, ei tehokkuutta.

21.8.2020 16:37

Suomi lääkärissä -kyselytutkimus selvitti suomalaisten käyntikokemuksia ja odotuksia lääkärikäynneistä, kyselyn tuloksista kertovassa tiedotteessa kerrotaan perjantaina. Kyselyyn haastateltiin tuhatta suomalaista.

Kyselyssä painotettiin lääkärikäynnin tunnetekijöitä. Se, mistä tekijöistä asiakkaan hyväksi kokema lääkärikäynti itse asiassa syntyy, jää usein erittelemättä, tiedotteessa kuvaillaan.

Tiedotteen mukaan tyytyväisimpiä lääkäripalveluihin olivat asiakkaat, jotka olivat itse saaneet valita lääkärinsä (83 prosenttia erittäin tai melko tyytyväisiä).

Tyytyväisiä olivat myös asiakkaat, jotka olivat asioineet yksityisessä lääkärikeskuksessa (42 prosenttia erittäin tyytyväisiä ja 40 prosenttia melko tyytyväisiä) tai julkisessa lääkärikeskuksessa (40 prosenttia erittäin tyytyväisiä ja 35 prosenttia melko tyytyväisiä).

Alueellisesti tarkasteltuna korkeinta tyytyväisyys oli pienissä, alle 30 000 asukkaan kaupungeissa.

Uudellamaalla tyytyväisyys oli muuta Suomea alemmalla tasolla.

Tunnetekijät vaikuttavat myös siihen, valitseeko asiakas saman palveluntarjoajan uudelleen, mikäli hän voi siihen vaikuttaa.

Myös ikä vaikuttaa lääkärikäynnin tyytyväisyyteen

Myös ikä näyttäisi vaikuttavan lääkärikäynnin tyytyväisyyteen – ikäryhmistä tyytyväisimpiä olivat yli 65-vuotiaat asiakkaat ja vähiten tyytyväisiä olivat 25-34-vuotiaat asiakkaat.

Nuorista (18-25-vuotiaat) 35 prosenttia kuvaa ideaalista lääkäriä ensisijaisesti sanalla hellä. Tutkimuksen mukaan eläkeläiset taas odottavat, että lääkäri on tehokas, kohtelias ja hyvä kuuntelija.

– Odotukset ja kokemukset eivät tältä osin kohtaa. Eläkeikäiset odottavat lääkärikäynnillään hellää huolenpitoa, mutta saavat sitä ikäryhmistä eniten. Nuoret puolestaan saavat tehokkuutta, jota eläkeläiset arvostaisivat, kommentoi tutkimusjohtaja Isa Merikallio.

Tyytyväiset asiakkaat kokevat lääkärikäynnin turvalliseksi, selviää kyselytutkimuksesta.

Lääkärikäynnin tunnetekijät vaikuttavat moneen asiaan – jopa paranemisprosessiin

Lääkärikäyntikokemusta selvittänyt kyselytutkimus keskittyi lääkärikäynnin tunnetekijöihin yksityisellä ja julkisella sektorilla. Asiointikokemuksen tunnetekijät ovat tutkimustiedon mukaan nimittäin yhteydessä halukkuuteen hakeutua lääkäriin ajoissa, hoitomyöntyvyyteen ja jopa paranemisprosessiin.

Tunnetekijät vaikuttavat myös siihen, valitseeko asiakas saman palveluntarjoajan uudelleen, mikäli hän voi siihen vaikuttaa, tiedotteessa kuvaillaan.

Tyytyväisimmistä asiakkaista lääkärikäynnin koki turvallisena 51 prosenttia. 45 prosenttia koki lääkärikäynnin rauhallisena ja 39 prosenttia tehokkaana.

Tyytyväisten asiakkaiden vastauksista myös tunne yhteistyöstä lääkärin kanssa korostui. Tyytyväisimmät asiakkaat kokivat lääkärin persoonan tehokkaaksi, positiiviseksi ja välittömäksi ja lääkärin myös hyväksi kuuntelijaksi.

Tyytyväisten asiakkaiden vastauksissa korostui myös tunne yhteistyöstä lääkärin kanssa.

Myös ulkoiset tekijät vaikuttavat lääkärikokemukseen

Yksityisellä sektorilla asioineet kokivat kunnallisen puolen asiakkaita enemmän arvostamiaan lääkärikäyntikokemuksen tunnetekijöitä, joita ovat muun muassa rauhallisuus, rentous, tehokkuus ja helppous.

– Usein samat lääkärit työskentelevät sekä julkisella että yksityisellä puolella. Silti yksityissektorilla asiakas kokee keskimäärin enemmän myönteisiä tunnetekijöitä kuin julkisessa terveydenhoidossa. Yksityissektorin toimijat panostavat enemmän asiakaskokemukseen, kuten vastaanottotilojen viihtyisyyteen ja tunnelman luomiseen. Tällaiset ulkoiset tekijät vaikuttavat yllättävän paljon potilaan lääkärikäyntikokemukseen, Merikallio arvioi.

Tutkimuksen toteutti ValueScout – ForceForGrowth Oy ja Bilendi Oy tammi-helmikuussa 2020. Korona-aika ei vaikuta tutkimustuloksiin.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?