Muutokset olotilassa ja käytöksessä, jotka voivat varoittaa alkavasta uupumisesta - Terveys - Ilta-Sanomat

Muutokset olotilassa ja käytöksessä, jotka voivat varoittaa alkavasta uupumisesta

Jotta työssä jaksaa, siitä pitää myös ehtiä palautumaan.

Ota vakavasti jo ensimmäiset jaksamisesi merkit. Ärtyisyys voi olla merkki stressistä tai lievästä kuormittuneisuudesta työssä.­

5.8. 10:28

Syksyn lähestyessä on yleistä asettaa itselleen uusia, motivoivia tavoitteita niin työelämässä kuin vapaa-ajallakin. Sekä vapaa-aika että työelämä voivat kuitenkin parhaimmassa tapauksessa tukea toinen toisiaan.

Voisiko yksi tavoitteista ja huomionarvoisista asioista olla pyrkimys palautua paremmin ja tunnistaa merkit, jotka viestivät väsymyksestä ja uupumuksesta?

Jo pientenkin merkkien tunnistaminen on mahdollista.

Terveystalon työterveyspsykologi Ellen Ek sanoo, että lievin merkki siitä, että työstä ei ole palautunut kunnolla on ärtynyt olo.

Työasiat saattavat pyöriä mielessä, ja on vaikea olla vuorovaikutuksessa vaikkapa perheen tai ystävien kanssa.

– Tällainen tila voi olla lievää tai tilapäistä ylikuormittumista työstä vaikkapa vaikean viikon jälkeen. Energianpuute, keskittymisvaikeudet ja vaikeus olla läsnä voivat olla merkkejä siitä, ettei työstä ole palautunut, Ellen Ek sanoo.

Työstä kuormittuneelle ihmiselle saattaa tulla tarve olla mieluummin yksin. Kommunikointi läheisille voi olla ärtyisää tai yksipuolista.

Rentouttava tekeminen auttaa palautumaan. Varo kuitenkin, ettei esimerkiksi liikunta lipsu suorittamisen puolelle.­

Ensimmäinen asia on lepo

Jos työstä palautumisaikaa ei ole riittävästi, tai se ei aja asiaansa eli palautumista, ovat ensimmäiset väsymyksen merkit usein jo ilmassa.

Asioita on kuitenkin tehtävissä.

– Ensimmäinen askel on tehdä jotain palauttavaa, eli käytännössä levätä. Myös rentouttava tekeminen, joka saa ajatukset pois töistä, auttaa.

­

Ek kannustaa myös keskustelemaan omasta voinnista esimiehen kanssa. Työpäivien pituutta, työtehtäviä ja niiden haasteellisuutta voi olla hyvinkin aiheellista tarkastella esimiehen kanssa.

Jos omaa palautumistaan – tai sen puutetta – ei pysähdy tarkastelemaan ja tee tarvittavia muutoksia, vaan paahtaa jaksamisensa äärirajoilla sekä työ- että vapaa-ajalla, kehoon tulee stressi- ja ylikuormittumiskierre.

– Stressi ja ylikuormittuminen saavat aikaan esimerkiksi uniongelmia ja muistihäiriöitä. Pahimmillaan tila johtaa pitkään jatkuneena työuupumukseen, Ek sanoo.

Ystävä voi huomata kuormittumisen joskus jopa helpommin kuin itse.­

Kuuntele läheisiä

Oman jaksamisensa tilaa voi olla vaikea tunnistaa, jos elämä on hyvin hektistä. Vaikkapa touhukas harrastus tai lapsiperhe-elämä voi viedä huomion tilanteista, joissa itse sisimmissään tuntee väsymystä.

Usein oman olon huomaakin vasta, jos läheinen sanoo huomanneensa, että toinen on ollut jo kauan väsynyt, ärtynyt tai keskustelunaiheet ovat pyörineet liikaakin työasioissa.

– Miettisin elämää kokonaisuutena. Jos olo on uupunut ja ilmassa on stressiä tai kuormitusta, kannattaa miettiä, mistä asioista voisi höllätä sekä työelämässä että vapaa-ajalla, Ek sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?