Tyypin 2 diabeteksen riski pienenee jo yhdellä omenalla päivässä – myös kaurapuuro auttaa - Terveys - Ilta-Sanomat

Tyypin 2 diabeteksen riski pienenee jo yhdellä omenalla päivässä – myös kaurapuuro auttaa

Runsaasti hedelmiä ja kasviksia säännöllisesti käyttävät sairastuvat tyypin 2 diabetekseen puolet harvemmin kuin niitä vain harvoin syövät.

Jokainen 66 gramman lisäys päivittäisessä hedelmien tai kasvisten saannissa pienensi diabetesriskiä noin 25 prosenttia, tutkijat kirjoittavat. Esimerkiksi pieni omena painaa noin sata grammaa.­

10.7.2020 10:52

Hedelmien ja kasvisten syöminen ehkäisee tyypin 2 diabetesta, mutta hyödyt saadakseen niitä ei tarvitse hotkia koko ajan. Tuoreen tutkimuksen mukaan tähän riittää jo hyvin pienet lisäykset.

Tutkimus julkaistiin BMJ-lehdessä, ja sen perusteella runsaasti hedelmiä ja kasviksia säännöllisesti käyttävät sairastuvat tyypin 2 diabetekseen puolet harvemmin kuin niitä vain harvoin syövät. Osallistujien syömiset pääteltiin veren C-vitamiini- ja karotenoidipitoisuuksista.

Jokainen 66 gramman lisäys päivittäisessä hedelmien tai kasvisten saannissa pienensi diabetesriskiä noin 25 prosenttia, tutkijat kirjoittavat. Esimerkiksi pieni omena painaa noin sata grammaa ja keskikokoinen porkkana noin 60 grammaa.

Samassa BMJ-lehdessä julkaistiin myös diabetestutkimus, jossa selvitettiin erilaisten täysjyväviljatuotteiden vaikutuksia tyypin 2 diabeteksen riskiin. Sen perusteella varsinkin täysjyväviljaiset aamiaismurot sekä kaurapuuro ja tumma leipä ovat tässä mielessä hyviä.

Tutkimusten tulokset vahvistavat jo valmiiksi mittavaa näyttöä hedelmien, kasvisten ja täysjyvätuotteiden terveellisyydestä, ja osoittavat jo suhteellisen pienten muutosten vaikuttavan diabetesriskiin.

Hedelmä- ja kasvistutkimukseen osallistui 9 800 tyypin 2 diabetekseen sairastunutta ja 14 000 tervettä eurooppalaista. Täysjyväviljatutkimuksessa hyödynnettiin 160 000 yhdysvaltalaisnaisen ja 37 000 miehen terveystietoja 24 vuoden ajalta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?