Lämpöuupumus on alitunnistettu tila, ja se voi olla vaarallinen – tarkkaile näitä oireita - Terveys - Ilta-Sanomat

Lämpöuupumus on alitunnistettu tila, ja se voi olla vaarallinen – tarkkaile näitä oireita

Jos lämpöuupumus jatkuu pitkään ja pääsee pahenemaan, seurauksena voi olla vakava lämpöhalvaus.

Kuumalla säällä iskevä lämpöuupumus on seurausta neste- ja suolavajauksesta.

26.6.2020 11:39

Lämpöuupumus, joka on lämpöhalvauksen esiaste, voi jatkua pidemmänkin aikaa ilman että sitä oikeastaan huomaa.

– Se on todella alitunnistettu tila, yleislääkäri Emilia Lagus Terveystalosta kertoi aiemmassa jutussamme.

Lääkärin mukaan lämpöuupumusoireiden kanssa pitää olla tarkkana. Jos lämpöuupumus jatkuu pitkään ja pääsee pahenemaan, se voi johtaa lämpöhalvaukseen, joka on pahimmassa tapauksessa hengenvaarallinen.

– Oireet on todella tärkeä tiedostaa, koska tässä vaiheessa voit pysäyttää ja korjata tilanteen.

Nämä oireet voivat viitata lämpöuupumukseen:

  • Fyysisen ja henkisen toimintakyvyn heikkeneminen.

  • Päänsärky.

  • Ärtymys.

  • Pahoinvointi.

  • Huimaus tai muut hermosto-oireet.

  • Jatkuva lievä väsymys.

  • Ruokahaluttomuus.

  • Lämpöuupumus on lämpöhalvauksen esiaste. Lämpöhalvaus on vakava tila, jonka merkkejä ovat sekavuus, oksentelu, epäsäännöllinen hengitys ja tajunnan menetys.

Lämpöuupumus kehittyy pikkuhiljaa

Kuumalla säällä iskevä lämpöuupumus on Terveyskirjaston mukaan seurausta neste- ja suolavajauksesta, joka johtuu voimakkaasta hikoilusta ja riittämättömästä nesteenkorvauksesta.

Lämpöuupumuksessa nestettä on joko juotu liian vähän, tai runsas nesteen menetys on korvattu liian vähän suoloja sisältävällä juomalla.

Tila kehittyy tyypillisesti asteittain, ja siksi sitä voi olla vaikea huomata. Muita herkemmin lämpöuupumus uhkaa niitä, joiden yleiskunto on heikentynyt.

Näin hoidat

Jos lämpöuupumuksen oireet kuulostavat tutuilta, juo enemmän ja lepää. Riittävä veden juominen auttaa elimistön lämmönsäätelyä toimimaan normaalisti.

Neste- ja suolatasapaino pysyy kunnossa, kun korvaat kehosta haihtuneen nesteen nauttimalla juomaa, jossa on suoloja. Hyviä hellejuomia veden lisäksi ovat vichy ja laimeat mehut.

Muista, että alkoholi ja kofeiini lisäävät virtsan eritystä ja kuivumista.

Virtsan väri on paras tapa seurata, oletko juonut tarpeeksi. Virtsan pitäisi olla vaaleankeltaista. Tummankeltainen ja vähäinen virtsa tarkoittaa, että olet juonut liian vähän, ja väritön, että olet juonut jo liikaa.

Jos lämpöuupumusoireet eivät hellitä, on syytä mennä lääkäriin.

– Tuntemukset pitää ottaa vakavasti. Jos juominen, viilentäminen ja lepo eivät auta, etenkin vanhukset ja lapset tulee hyvin herkästi käyttää lääkärissä, Emilia Lagus sanoi.

Lähde: Terveyskirjasto

Viisi vinkkiä helteessä selviytymiseen

  1. Muista riittävä nesteytys. Juo helteellä reilusti vettä. Myös vichy on hyvä janojuoma, koska se korvaa hien mukana menetettyä suolaa. Älä jää kuumalla ilmalla odottelemaan janon tunnetta, vaan juo vettä säännöllisin väliajoin, jotta kehon nestetasapaino pysyy kunnossa.

  2. Suosi kevyitä, väljiä ja vaaleita vaatteita. Ne sallivat kehon hikoilla ja viilentää itseään normaalisti. Isolierinen hattu suojaa päätä ja niskaa porottavalta auringolta.

  3. Pulahda uimaan tai kostuta vaatteita viilennykseksi. Uiminen viilentää kuumassa ilmassa lämmennyttä kehoa tehokkaasti. Jos uintimahdollisuutta ei ole, vaatteiden kasteleminen voi toimia hyvänä viilennyskeinona.

  4. Vältä ulkoilua keskipäivän aikaan. Keskipäivällä on paras pysytellä varjossa. Fyysisesti raskas työ tai urheilu kannattaa ajoittaa aamupäivään, jottei keho pääse kuumenemaan liikaa.

  5. Älä epäröi ottaa yhteyttä lääkäriin tarvittaessa. Varsinkin lasten ja vanhusten kohdalla kannattaa helteellä olla tarkkana, sillä he ovat tavallista herkempiä auringolle. Lasten ja vanhusten huono olo, huimaus ja päänsärky ovat oireita, joiden ilmetessä on hyvä kääntyä lääkärin puoleen.

Lähde: Terveystalo

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?