Yksi muutos ruokavaliossa pienentää metabolisen oireyhtymän riskiä ja voi myös ehkäistä lihomista - Terveys - Ilta-Sanomat

Yksi muutos ruokavaliossa pienentää metabolisen oireyhtymän riskiä ja voi myös ehkäistä lihomista

Hedelmiä päivittäin syövät ovat pienentyneessä metabolisen oireyhtymän vaarassa.

Runsas hedelmien nauttiminen voi ehkäistä lihomista ja verenpaineen kohoamista.

16.6.2020 10:31

Metabolinen oireyhtymä näyttäisi kehittyvän harvemmin miehille ja naisille, jotka syövät hedelmiä päivittäin. Runsas hedelmien nauttiminen voi myös ehkäistä lihomista ja verenpaineen kohoamista.

Tiedot käyvät ilmi tutkimuksesta, jossa 5 700 korealaista seurattiin keskimäärin kahdeksan vuoden ajan. Osallistujien ruokavaliosta kyseltiin tutkimuksen alussa ja neljä vuotta myöhemmin.

Seurannan aikana 2 000 osallistujalla diagnosoitiin metabolinen oireyhtymä, mutta tapaukset olivat hedelmiä suosivilla selvästi vähäisempiä. Verrattuna satunnaisesti hedelmiä syöviin niitä päivittäin syövät sairastuivat 44 prosenttia epätodennäköisemmin. Heillä oli myös harvemmin vyötärölihavuutta, kolesteroliongelmia tai korkea verenpaine.

Myös paljon kasviksia sisältävä ruokavalio havaittiin terveelliseksi, mutta tässä tutkimuksessa kasvisten säännöllinen syöminen liittyi vain parempaan veren glukoositasapainoon.

Korealaisten havainnot vahvistavat näyttöä hedelmien terveyshyödyistä ja osoittavat runsaan hedelmien syönnin voivan ehkäistä metabolista oireyhtymää. Ruokavalion lisäksi kuitenkin moni muukin seikka on voinut vaikuttaa tuloksiin, joten ne olisi hyvä varmistaa lisätutkimuksissa.

Metabolinen oireyhtymä tarkoittaa tilaa, jossa yhdistyvät vyötärölihavuus, poikkeava glukoosi- ja rasva-aineenvaihdunta sekä kohonnut verenpaine. Siihen liittyy suurentunut sydän- ja verisuonisairauksien, tyypin 2 diabeteksen ja yleisen kuolleisuuden riski. Metabolista oireyhtymää potee noin joka kolmas keski-ikäinen suomalainen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?