Pauliinan maha oli kipeä joka ilta 30 vuotta – muutokset ruokavaliossa toivat vihdoin avun - Terveys - Ilta-Sanomat

Pauliinan maha oli kipeä joka ilta 30 vuotta – muutokset ruokavaliossa toivat vihdoin avun

Pauliina Tervo kehottaa lisäämään ruokavalioon kuituja vähitellen totuttaen ja luopumaan höttöruoasta.

Pauliina kärsi 30 vuotta hiljaa vatsavaivoista, kunnes oireet pahenivat rajusti – nyt suolisto-ongelmaisten auttaminen on hänen työtään­

2.5.2020 9:03

Pauliina Tervo muistelee kärsineensä mahakivuista kuusivuotiaasta lähtien joka ilta.

Aamulla vatsa oli oireeton, mutta illat kuluivat pitkälti makuuasennossa lueskellen.

– Koululaisena tein läksytkin makuuasennossa ja opin käymään esimerkiksi lenkillä jo aamulla, kun maha ei ollut kipeä.

Pauliinan lapsuusaikana 80- ja 90-luvulla toiminnallisista vatsavaivoista ei juuri puhuttu. Hänelle tehtiin laktoosi-intoleranssikoe, mutta siitä ei ollut kysymys. Ruokavalio-ohjeina neuvottiin lähinnä käyttämään vähälaktoosisia tuotteita.

Pauliina tottui vatsakipuihin

– Kun riittävän pitkään elää kipeän vatsan kanssa, alkaa ajatella sen olevan ihan normaalia. Heräsin tilanteeseen vasta kun vatsaoireet räjähtivät käsiin kuusi vuotta sitten, Pauliina muistelee.

Silloin hänellä venähti selkä, ja puolen vuoden tulehduskipulääkekuuri aiheutti tavanomaisten kipujen ja turvotusten lisäksi ripulia, kramppeja ja ummetusta.

– Vaivasta tuli todella elämää hallitseva ja lähdin kokeilemaan FODMAP-ruokavaliota, joka auttoikin jonkin verran. Kokonaisvaltainen paraneminen alkoi kuitenkin vasta kun kävin FLT-ravintovalmentajalla, joka neuvoi kiinnittämään huomiota myös ravinnon laatuun.

Nykyään Pauliina neuvoo muita suolisto-oireisia ravitsemus- ja hyvinvointiasioissa. Hän on kirjoittanut useita kirjoja ja pitää luentoja ja verkkokursseja suoliston terveydestä. Yksi hänen oppinsa on, että pitkän ajan kuluessa syntyneet suoliston vauriot vaativat korjautuakseen aikaa.

– Moni saattaa kokeilla ruokavaliota parin viikon ajan ja palata sitten alkuinnostuksen jälkeen vanhaan. Itselläni meni melkein puoli vuotta ennen kuin vatsa alkoi olla paremmassa kunnossa.

Karsimisen tulisi olla vain väliaikaista

Suolisto-ongelmaista neuvotaan usein karsimaan ruokavaliostaan monta raaka-ainetta. Pauliina Tervo kuitenkin muistuttaa, että karsimisen tulisi olla väliaikainen vaihe, jonka jälkeen pyritään palauttamaan ruokavalioon sellaisia ruoka-aineita, joilla on merkitystä suoliston mikrobitasapainolle.

– Ruoka-aineiden sietäminen on myös yksilöllistä. Itse pystyin vähitellen ottamaan ruokavaliooni takaisin lähes kaikki FODMAP-hiilihydraatteja sisältävät ruoka-aineet. Sokeri ja gluteeni näyttävät kuitenkin aiheuttavan oireita, joten minun on parempi ilman niitä.

Hän neuvoo myös valmennettaviaan etsimään uusia ruoka-aineita, jotka sopivat heille.

– Itsellenikin esimerkiksi palsternakka oli täysin vieras juures, vaikka olin ollut pitkään kasvissyöjä. On hienoa oivaltaa, että jokin uusi raaka-aine sopii itselle, maistuu hyvältä ja on hyvien suolistomikrobien mieleen!

Jätä höttö pois ja lisää kuituja

Yleisenä neuvona hän kehottaa kaikkia lisäämään ruokavalioonsa kuituja, mutta vähitellen totuttaen.

– Suoliston ja koko kehon hyvinvoinnin kannalta on hyödyllistä siirtyä höttöruoasta kuitupitoiseen ruokaan. Jostakin joutuu silloin luopumaan, mutta paljon saa tilalle.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?