3 arkista tottumusta, jotka voivat pilata hampaat salakavalasti

Hampaille on haitallista, jos syömisessä ja juomisessa ei ole selviä 2–3 tunnin taukoja.

Toistuva napostelu aiheuttaa sen, että suussa muodostuu jatkuvasti happoa eikä syljelle jää aikaa kovettaa happamuuden liuottamaa kiillettä.

20.4.2020 17:01

Monen suomalaisen syömistottumukset ovat haitallisia paitsi yleisterveydelle, myös suun terveydelle.

Terve suu -kirjan (Duodecim) mukaan kunnollisten aterioiden sijaan syöminen on nykyään monella muuttunut välipalamaiseksi.

Samalla ravintosisältö on heikentynyt: pitkin päivän naposteltavat tuotteet sisältävät runsaasti sokeria, suolaa, rasvaa ja energiaa.

Kirja nostaa esiin kolme arkista tottumusta, jotka huomaamatta voivat olla hampaiden terveydelle hyvin vahingollisia.

1. Jatkuva syöminen

Hampaille on haitallista, jos syöminen tai juominen toistuu tiheästi, eikä selviä 2–3 tunnin taukoja ole.

Toistuva syöminen, tai muun juoman kuin veden juominen, aiheuttaa sen, että suussa muodostuu jatkuvasti happoa eikä syljelle jää aikaa kovettaa happamuuden liuottamaa kiillettä. Seurauksena voi olla reikiintyminen.

– Terve suu kestää 5–6 happohyökkäystä vuorokaudessa. Jos napostelet ja juot sokerijuomia tai vaikka vain maitokahvia pitkin päivää, suussa on koko ajan happohyökkäys. Tämän päivän vitsaus on se, että moni kulkee jatkuvasti jonkun törpön kanssa. Suu käy koko ajan, Terveystalon suunterveyden ylilääkäri Tanja Ketola-Kinnula sanoi aiemmassa jutussamme.

2. Happamat tuotteet

Hampaiden eroosiota, eli hampaan pinnan kemiallista liukenemista, on puolen miljoonan suomalaisen hampaissa. Pahimpia eroosiota aiheuttavia tuotteita ovat sitruunahappoa sisältävät ravintoaineet, kuten kaikki sitrushedelmät ja niistä valmistetut juomat.

– Eroosio on hyvin yleinen vaiva, ja se on yhä yleistymässä. Vaiva näkyy jo nuorillakin, ja tavallisin syy siihen ovat happamat juomat, kuten virvoitusjuomat ja mehut. Poikkeuksellisen vahvoja ovat energiajuomat, professori Vuokko Anttonen Oulun yliopistosta kertoi aiemmassa jutussamme.

Eroosio voi tapahtua salakavalasti, mutta se olisi hyvä huomata, koska hammaskiillettä ei muodostu lisää.

3. Sokeria sisältävät tuotteet

Suun terveyden kannalta haitallisimpia hiilihydraatteja ovat sokerit. Hampaiden pinnalla olevat bakteerit muodostavat ravinnon sokerista happoja, jotka laskevat hampaan pinnan happamuutta eli pH:ta. Kun pH laskee alle 5,5:n, hampaan kiille alkaa liueta.

Liukeneminen tarkoittaa, että hampaan pinnan mineraalit siirtyvät sylkeen. Tätä tapahtuu noin 20 minuuttia sokeripitoisen tuotteen nauttimisen jälkeen. Jos suuhun ei tule lisää sokeria, mineraalit kovettuvat syljestä uudelleen hampaan pinnalle. Jos taas happohyökkäyksiä on tiheään, uudelleenkovettumista ei ehdi tapahtua, ja hampaan pinta vähitellen pehmenee ja lopulta syöpyy reiäksi.

Ravitsemussuositukset ovat hyväksi hampaillekin

Suun terveyttä ylläpitäviä syömistottumuksia ovat ravitsemussuositusten mukainen monipuolinen ruoka ja säännöllinen ruokarytmi. Kun aterialla syö itsensä tarpeeksi kylläiseksi, tarvetta naposteluun ei ole.

Janojuoman tulisi olla vesi, ei sokeria tai esimerkiksi sitruunahappoa sisältävä juoma.

Sokeria sisältäviä tuotteita tulisi käyttää vain toisinaan ja aterioiden yhteydessä jälkiruokana. Ksylitoli aterian päätteeksi tai herkun jälkeen varmistaa happohyökkäyksen loppumisen.

Lähde: Terve Suu, Duodecim, 2020.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?