Yölliset jalkakrampit yhteydessä vähäiseen liikuntaan - Terveys - Ilta-Sanomat

Yölliset jalkakrampit yhteydessä vähäiseen liikuntaan

Jalkakrampit ovat tuttuja kuntoilijoillekin; suonenvetoa esiintyy Terveyskirjaston mukaan tavallista herkemmin pitkäkestoisen harjoittelun jälkeen.

Julkaistu: 20.2. 10:20

Liikunnan lisääminen voi helpottaa fyysisesti passiivisten oireita.

Yöllä vaivaavat jalkakrampit eli suonenvedot ovat yleisiä varsinkin iäkkäillä, jotka ovat fyysisesti passiivisia, ranskalaistutkimus osoittaa. Havainto viittaa siihen, että liikunnan lisääminen saattaisi helpottaa potilaiden oireita.

Tutkimus julkaistiin Scientific Reports -lehdessä, ja siinä yöllisten jalkakramppien ja liikunnan yhteyttä selvitettiin tarkastelemalla 272 perhelääkärilleen jalkakramppien takia hakeutunutta yli 60-vuotiasta.

Kun potilaita verrattiin samanikäisiin terveisiin, vähänlaisesti liikkuvien havaittiin kärsivän yöllisistä jalkakrampeista lähes kymmenen kertaa todennäköisemmin kuin potilaiden, jotka liikkuivat kohtalaisesti tai paljon. Yhteys näkyi senkin jälkeen, kun osallistujien alkoholin käyttö huomioitiin analyysissa. Runsas alkoholin käyttö tiedetään jalkakramppien riskitekijäksi.

Vähäistä liikuntaa ei tätä ennen ole yhdistetty yöllisiin jalkakramppeihin, joten havainnot olisi hyvä varmistaa suuremmissa lisätutkimuksissa.

Jos tulokset varmistuvat, liikunnan lisääminen ja fyysisesti aktiivisen elämän edistäminen voisi auttaa monia välttymään yöllisiltä lihaskrampeilta. Liikunnan lisääminen saattaa myös vähentää oireita niitä jo potevilla, mutta tämä pitää varmistaa uusissa tutkimuksissa.