Peräti 96 prosenttia suomalaisista tekee ruokavaliossaan saman virheen: ”Ikävimmät seuraukset ovat sydän- ja aivoinfarktit” - Terveys - Ilta-Sanomat

Peräti 96 prosenttia suomalaisista tekee ruokavaliossaan saman virheen: ”Ikävimmät seuraukset ovat sydän- ja aivoinfarktit”

Suolan käyttö on tasaantunut, mutta ei kuitenkaan laskenut lähellekään suositeltua tasoa.

Julkaistu: 4.1. 9:04

Monessa terveelliseltä tuntuvassa ruoassa on yllättävän paljon suolaa.

– Kyllä mä tiesin, että näissä ruoissa on paljon suolaa, mutta en että näin paljon, kommentoi helsinkiläinen opiskelija Karoliina Snäkin, 18, Itäkeskuksessa sijaitsevassa ruokakaupassa.

Snäkin silmäili Ilta-Sanomien kokoamaa listaa ruokien suolamäärästä. Listassa on yllätyksiä: ruisleivän ja perunalastujen suolamäärä liikkuu samoissa lukemissa.

Snäkin opiskelee leipuri-kondiittoriksi.

– Kyllä leipiin tulee laitettua aika paljon suolaa. Sitä tekee kerrallaan ison annoksen, mutta silti tuntuu, että voisin ihan hyvin vähentää suolan määrää, hän sanoo.

Leipuri-kondiittoriksi opiskeleva Karoliina Snäkin hämmästyi listauksen ruokien suolamääriä.

Teollisessa ruoassa on erityisen paljon suolaa. Suolan lähteitä ovat raejuusto, tonnikala, kalavalmisteet, soijakastike, murot, vichyvesi, makeat leivonnaiset.

Kotikokille voivat tulla yllätyksenä esimerkiksi liemivalmisteiden, maustettujen kermojen, marinadien ja mausteseosten suolapitoisuudet.

96 prosenttia suomalaisista syö liikaa suolaa

Peräti 96 prosenttia suomalaisista syö liikaa suolaa, käy ilmi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) selvityksestä. Miehet syövät päivittäin keskimäärin lähes 10 grammaa ja naiset 7 grammaa, vaikka päiväsuositus on 5 grammaa.

Lapsilla suosituslukemat ovat tätä pienempiä. Yli 2-vuotiaiden suolamäärän tulisi jäädä vuorokaudessa alle 4 grammaan, ja 1–2-vuotiaiden alle 2 grammaan. Alle vuoden ikäisille suolaa ei tulisi antaa ollenkaan.

Suolan ylikulutuksen lukemat eivät tule laillistetulle ravitsemusterapeutille Leena Putkoselle yllätyksenä.

– Tämä on näkynyt kauan Finravinto-tutkimuksissa, hän kertoo.

Jos grafiikka ei näy, voit katsoa sen täältä.

”Nyt ei puhuta mistään vaikeasta tavasta, josta ei pääse eroon”

Kuluneen kymmenen vuoden aikana suomalaiset ovat tulleet suolan haitoista entistä tietoisemmiksi, ja suolankäyttö on tasaantunut. Mutta ei kuitenkaan suositellulle tasolle.

Putkonen kertoo, että hänen vastaanotollaan ihmiset tuntuvat ymmärtävän hyvin, mistä ravintolähteistä liiat suolat kertyvät. Silti sitä ei aina osata vähentää.

– En tiedä, miksi suola tuntuu niin harmittomalta. Onko se ajatus, että ne ovat sellaisia hippusia vaan, joilla ei ole mitään merkitystä?

– Vähäsuolaisempaan ruokaan tottuu viikoissa. Nyt ei puhuta mistään vaikeasta tavasta, josta ei pääse eroon.

Putkosen mielestä olisi hyvä, jos lapsia ei totutettaisi yltiösuolaiseen makuun.

– Varhaisella iällä suolaan tottuneen on hankalampi päästä siitä myöhemmin eroon.

Käytä mineraalisuolaa ruoanlaitossa

Laillistettu ravitsemusterapeutti Putkonen ihmettelee härkiksen ja muiden kasvisproteiinivalmisteiden suolatasoja.

– Ne ovat mielestäni tarpeettoman suolaisia, enkä osaa päätellä, mikä on elintarviketeollisuuden syy siihen.

Kotiruokaa kannattaa laittaa hänen mukaansa mineraalisuolalla, sillä siinä on vähennetty haitallista natriumia. Lisäksi siinä on kaliumia, joka auttaa alentamaan verenpainetta.

– Kaliumia on tärkeää muutenkin saada ruokavaliosta riittävästi, muun muassa kasviksista, hedelmistä ja marjoista. Kannattaa miettiä, kuinka usein esimerkiksi överisuolaisia juustoja ja soijakastikkeita käyttää, ja voisiko niistä löytyä vähempisuolaisia vaihtoehtoja, Putkonen neuvoo.

Liika suola lisää sydän- ja verisuonisairauksien riskiä.

– Se on koko elimistön ongelma. Jos verenpaine on liian korkea, se vaikuttaa verisuoniterveyteen ympäri kehoa: aivoterveyteen, sydänterveyteen ja miehillä erektio-ongelmiin. Ikävimmät seuraukset ovat sydän- ja aivoinfarktit, Putkonen sanoo.