Kolesterolilääkityksen lopettaminen lisää sydänoireita - Terveys - Ilta-Sanomat

Kolesterolilääkityksen lopettaminen lisää sydänoireita

Lääkityksen lopettaneiden riski joutua sairaalahoitoon oli tulosten perusteella noin kolmanneksen suurempi kuin statiinilääkityksellä jatkaneiden.

Julkaistu: 2.1. 9:51

Statiinilääkityksen lopettaminen lisää yli 75-vuotiaiden riskiä sairastua sairaalahoitoa vaativiin sydän- ja verisuonitautioireisiin.

Statiini-kolesterolilääkkeet ehkäisevät sydänoireita nuoremmissa ikäryhmissä, mutta tutkimusnäyttö yli 75-vuotiailla on ollut epäselvempää. Tuoreen tutkimuksen perusteella ennaltaehkäisevä lääkitys näyttäisi kuitenkin olevan paikallaan myös heillä, sillä lääkityksen lopettaminen lisää yli 75-vuotiaiden riskiä sairastua sairaalahoitoa vaativiin sydän- ja verisuonitautioireisiin.

Tutkimus julkaistiin European Heart Journal -lehdessä ja perustuu 120 000 yli 75-vuotiaan statiinilääkityksellä olevan seurantaan. Osallistujat eivät olleet vielä sairastuneet sydän- ja verisuonitauteihin seurannan alkaessa. Osallistujista 14 prosenttia lopetti statiinilääkityksensä ja yhteensä 5 prosenttia kaikista osallistujista joutui sairaalahoitoon sydän- ja verisuonitaudin vuoksi.

Lääkityksen lopettaneiden riski joutua sairaalahoitoon oli tulosten perusteella noin kolmanneksen suurempi kuin statiinilääkityksellä jatkaneiden. Sairaalahoidot johtuivat sepelvaltimotautioireista ja aivoverenkiertohäiriöistä.

Tulokset viittaavat ennaltaehkäisevän statiinilääkityksen hyötyihin yli 75-vuotiailla, mutta lääkitysten lisäksi monet muutkin seikat ovat voineet vaikuttaa tuloksiin. Tämän vuoksi niitä olisi hyvä tulkita varoen ennen kuin tulokset varmistetaan laadukkaissa lisätutkimuksissa.