Jos pää tuntuu jatkuvasti puuroiselta ja arki pelkältä selviytymiseltä, voit kärsiä ”aivosumusta” – näin pääset siitä eroon

Päivittäinen palautuminen on paras tapa ehkäistä aivosumua.

Mikäli väsymys ei hellitä lepäämällä ja pää tuntuu tukkoiselta, voit kärsiä niin sanotusta aivosumusta.

10.12.2019 11:11

Väsymystä, hajamielisyyttä ja keskittymiskyvyn puutetta?

Kun elämässä on paljon meneillään, palautumiselle ei aina jää riittävästi aikaa. Väsymys on silloin normaali reaktio. Mikäli väsymys ei hellitä lepäämällä ja pää tuntuu tukkoiselta, voit kärsiä niin sanotusta aivosumusta.

– Se on vähän epämääräinen termi, mutta kyllä sellainen ilmiö tunnetaan, sanoi Terveystalon johtava työterveyspsykologi Antti Aro jutussamme.

Käytännössä aivosumu viittaa tilanteeseen, jossa aivot ovat ylikuormittuneet ja ihmisen toiminnanohjaus alkaa salpautua. Ajatus ei kulje eivätkä arkiset asiatkaan tahdo onnistua.

Mistä aivosumu voi johtua?

Jos aivosumun kaltaiset oireet pahenevat eikä lepääminen auta, kannattaa mennä lääkäriin. Joskus aivosumun taustalla voi olla jokin sairaus.

WebMD:n mukaan aivosumu voi johtua esimerkiksi näistä:

  1. MS-tauti, joka vaikuttaa hermostoon ja sitä kautta toimintakykyyn.

  2. Jotkin lääkkeet.

  3. Menopaussi.

  4. Krooninen väsymysoireyhtymä – oirekuvaa hallitsee useimmiten äkillisesti alkanut ja pitkäkestoinen uupumus, joka pahenee vähäisessäkin fyysisessä tai henkisessä ponnistelussa eikä lievity levolla.

  5. Masennus – ”En muistanut yksinkertaisia sanoja”, kertoi masennuksen ja työuupumuksen läpikäynyt Susanna.

  6. Liian vähäinen uni. Unihäiriö aiheuttaa päiväsaikaan oireita kuten uupumusta, huonon olon tunnetta, väsymystä ja mielialan häiriöitä.

”Luulin, että se on ihan normaali juttu”

Aino Papinniemi, 26, tunsi jo teini-iässä, että pää oli usein oudon sumuinen. Hänen oli vaikea keskittyä ja sietää stressiä.

– Ajattelin kuitenkin, että se on ihan normaali juttu, Aino kertoi jutussamme.

Oireiden syy näytti lymynneen Ainon elämäntavoissa. Nukkuminen ja syöminen olivat kehnoa ja Aino kärsi toistuvista tulehduksista, kuten vaikeasta atooppisesta ihottumasta.

– Olin äreä ja reaktiivinen. En paras itseni vaan sumea. Asioihin oli vaikea tarttua, Aino kuvailee.

Rähmäisyyttä kesti vuosia. Parikymppisenä Aino alkoi havahtua olotilaansa ja aloitti elämäntapamuutoksen. Hän ryhtyi liikkumaan ja trimmasi ruokavaliostaan pois huonot hiilihydraatit, kuten sokerin ja vehnän. Tilalle tuli muun muassa hyviä rasvoja, jotka hellivät aivoja.

– Uni, ravinnerikas ruoka ja treeni ovat pyhä kolminaisuus. Yleinen henkinen energiani kasvoi ihan älyttömästi kun olin ymmärtänyt kaikkien kolmen merkityksen.

Ainon avosumu hälveni pikkuhiljaa. Ero entiseen oli valtava.

– Sain lisää paineensietokykyä, luovuutta ja idearikkautta. Kuin joku olisi vaihtanut huonot patterit parempiin.

Aino kertoi kärsineensä aivosumusta pitkään asiaa edes tajuamatta.

Muista palautua

Turhan moni puskee eteenpäin uupumukseen saakka, koska ei huomaa kuorman kasvamista. Väsymys kehittyy usein pikkuhiljaa ja siihen tottuu eikä enää muista, millaista oli olla virkeä.

Päivittäinen palautuminen on paras tapa ehkäistä aivosumua. Silloin aivot saavat lepoa ja niistä poistuu kuona-aineita.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?