Turmeletko tietämättäsi sydäntäsi? 10 salakavalaa ja yllättävääkin riskiä, joita ei voi ohittaa

rac

Julkaistu:

Sydän
Esimerkiksi ravinnon merkitystä sydämen terveydelle ei voi väheksyä.
Tiedätkö, mitä kaikkea kroppa kaipaa, jotta sydänkin voisi hyvin?

Jotkut sydänterveyttä nakertavat asiat voivat herkästi jäädä huomiotta. Listasimme mitä etenkin kannattaa tarkkailla.
  • Katso artikkelin yläpuolella olevalta videolta maalaislääkäri Kiminkisen vinkit sydämen vahvistamiseen

1. Suusi on kehnossa kunnossa

Huonolla suuterveydellä sekä sydän- ja verisuonisaurauksien riskillä on yhteys. Laajan tutkimuksen mukaan hampaiden kiinnityskudosten tulehdus eli parodontiitti, hammaskaries sekä puuttuvat hampaat lisäävät sydän- ja verisuonitautien riskiä.

Hampaiden pesu vähintään kerran päivässä sekä hammaslääkärissä tai suuhygienistillä käynti vähintään kerran vuodessa puolestaan pienentävät riskiä.


2. Teet vuorotyötä

Vuorotyötä ja yövuoroja tekevät saattavat tutkimusten perusteella olla tavallista alttiimpia sydänoireille.

Työterveyslaitoksen mukaan vuorotyö voi altistaa sydämen rytmihäiriöille, ja se lisää sydäninfarktin vaaraa noin 20 prosentilla. Vuorotyöläisen kannattaakin pitää erityisen tarkkaa huolta terveellisestä ruokavaliosta, levosta ja liikunnasta.


3. Olet saanut vaihdevuodet varhain

Varhain – eli alle 45-vuotiaana – alkavat vaihdevuodet voivat olla merkki suurentuneesta riskistä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin sekä myös menehtyä niihin.

Vaihdevuosiin kuuluu hormonaalisia ja muita muutoksia, jotka edistävät sydänoireiden kehittymistä. Tämä antaa aiheen panostaa sydänriskien pienentämiseen.


4. Kuorsaat

Kuorsaaminen voi olla merkki uniapneasta

Hoitamaton, vaikea-asteinen uniapnea suurentaa sydän- ja verisuonitautien riskin 3–6-kertaiseksi. Se voi aiheuttaa jopa sydänkohtauksen.

Kun uniapnea on hoidossa, riskit eivät ole suurentuneet. Elimistö siis palautuu uniapneaan liittyvien hengityskatkosten loppumisen myötä. Uniapneaa hoidetaan ylipainon pudotuksella sekä muilla terveellisillä elämäntavoilla.

5. Et saa riittävästi unta

Onko olosi aamulla levännyt ja virkeä vai nuupahtanut? Unettomuus ja unihäiriöt voivat suurentaa riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin.

Unettomuus voi olla vaikeutta nukahtaa tai pysyä unessa, tai sitten uni loppuu liian aikaisin. Vaikka haluaisi nukkua, unta ei saa riittävästi. Jotkut taas nukkuvat liian vähän siksi, että unta varten varattu aika jää syystä tai toisesta liian lyhyeksi.

Parasta olisi, että jokainen tutkiskelisi itseään ja tunnistaisi oman unentarpeensa. Aikuisiällä siinä on suurta vaihtelua: tavallisesti tarve on jotakin 6–9 tunnin väliltä.

6. Olet yksinäinen

Yksinäisyys ja sosiaalisten suhteiden vähyys on yhdistetty suurentuneeseen vaaraan sairastua sydäninfarktiin ja muihin sydänoireisiin.

Suomalaistutkimuksen mukaan sairastumisriski johtuu kuitenkin pitkälti ylipainosta, tupakoinnista ja muista tunnetuista sydänriskitekijöistä.

7. Suru uhkaa särkeä sydämesi

Voimakas järkytys, suuttumus tai suru voi joskus aiheuttaa sydäninfarktin ja jopa äkkikuoleman, jos taustalla on sepelvaltimotauti.

Sydäninfarktin lisäksi tunnetaan myös erityinen särkyneen sydämen syndrooma, jossa sydänlihas halvaantuu tilapäisesti mielenliikutuksen voimasta. Sen oireet ovat ihan samanlaiset kuin sydäninfarktin, mutta kyseessä ei ole infarkti eikä taustalla ole sepelvaltimotautia.

Särkyneen sydämen syndrooman syy on kolmanneksella akuutti stressi tai mielialan muutos ja kolmanneksella fyysinen kipu. Joka kolmannelle tapaukselle ei löydy mitään selitystä.

Kardiologian professorin mukaan ei kuitenkaan kannata ottaa stressiä siitä, että stressi aiheuttaa sydänongelmia.

– Eihän se olisi elämää, jos ei olisi minkäänlaisia positiivisia tai negatiivisia tunnekuohuja.

8. Vyötärölläsi on epäterveellinen määrä rasvaa

Vyötärölihavuudella on todettu selvä yhteys lisääntyneeseen sydän- ja verisuonitautien vaaraan. Vaara aineenvaihdunnan häiriöihin on lievästi suurentunut jo silloin, kun vyötärönympärys ylittää naisilla 80 senttiä ja miehillä 90 senttiä.

Vyötärölihavuus saa alkunsa, kun vatsaonteloon kertyy liikaa rasvaa. Se alkaa pullistaa vyötäröä. Juuri vyötärölle kertyvä rasva on vaarallista, koska se rasvoittaa maksaa ja muita sisäelimiä.

Täsmähoitoa vyötärölihavuuteen on tavallinen laihduttaminen, sillä laihduttaessa rasvakudosta häviää enemmän vatsaontelon sisältä kuin ihon alta.


9. Viihdyt liikaa sohvalla

Sydän on lihaspumppu, joka vahvistuu muiden lihasten lailla silloin, kun sitä kuormitetaan liikunnalla. Etenkin ikääntyessä vahva sydän on plussaa, sillä vanhemmiten sydämen toimintakyky heikkenee jonkin verran kaikilla.

Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa liikuntaa. Vaikka olisi todettu sepelvaltimotauti ja olisi sairastanut jo infarktinkin, liikunnasta saa silti hyötyjä.

Jos et ole viettänyt tähän saakka liikunnallista elämää, aloita maltillisesti omaa oloa kuunnellen. Laji voi olla mikä vain.

Hengästyminen on hyvä mitta. Kun huomaat hengästyväsi, tiedät, että liikunta rasittaa riittävästi sydäntä ja verenkiertoelimistöä kunnon kohottamiseksi.


10. Ravitsemus on retuperällä

Nauttiko usein voimakassuolaisia leikkeleitä, makkaraa ja juustoja? Maistuuko myös punainen liha? Entä sokeriset mehut, keksit ja makeiset? Näistä koostuva ruokavalio ei tee hyvää sydämelle.

Sydänystävällinen ateria on mahdollisimman vähäsuolainen, ja siihen kuuluu runsaasti kasviksia, hyvää rasvaa ja täysjyvätuotteita sekä vain vähän punaista lihaa ja lihavalmisteita. Ruokakaupassa valinnanvaikeutta helpottaa Sydänmerkki.

Terveellinen ruokavalio on paitsi sydänsairauksien ehkäisykeino myös hyvä apu niiden hoidossa. Erityisesti silloin jos on jo todettu sydänongelmia, ruokavaliota tulisi tarkastella kriittisesti. Vaikka käytössä olisi lääkitys, terveellinen ruokavalio on aina tärkeä osa hoitoa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt