Suomalaisten suosikkimarjasta paljastui huomattava terveysvaikutus – tutkija kertoo, mistä on kyse

Julkaistu:

Tuore tutkimus paljastaa, että puolukka näytti ehkäisevän merkittävästi myös matala-asteista tulehdusta. Sisäelinrasvaa kertyi puolukkadieetillä 25 prosenttia vähemmän kuin kontrolliryhmän hiirille.
Puolukoita voi pitää luonnon ilmaisina terveyspommeina. Tämä selvisi, kun Tampereen yliopiston tutkimusryhmä selvitti, miten kuivatun puolukan tai puolukkajauheen lisääminen epäterveelliseen ravintoon vaikuttaa lihavuuteen ja matala-asteiseen tulehdukseen.

Ilta-Sanomat kysyi tutkimusryhmää johtaneelta farmakologian professori Eeva Moilaselta, millainen tutkimus oli kyseessä ja millaisia tuloksia saatiin.
– Tutkimus kuului osana isompaan tutkimushankkeeseen, jossa selvitettiin pohjoisen männyn ja marjojen arvoaineita ja niiden terveysvaikutuksia. Kyseessä oli hiirillä tehty koe, jossa hiirille syötettiin kuuden viikon ajan runsasrasvaista rehua. Ruokavalio muistutti huonoa länsimaista ruokavaliota, joka aiheuttaa metabolisen oireyhtymän kaltaisen tilan, jossa paino ja kolesterolitaso nousevat. Maksa rasvoittuu ja samalla kehittyy diabetekselle tyypillisiä muutoksia. Näiden muutosten taustalla on elimistön matala-asteinen tulehdustila, hän kertoo.

Toinen ryhmä hiiriä sai vähärasvaisia rehua eli sen kokonaisenergiasta rasvaa oli vain 10 prosenttia. Kolmas hiiriryhmä sai puolestaan yhtä paljon ja samanlaista runsasrasvaista ravintoa kuin ensimmäisen ryhmän hiiret, mutta hiirien ruokaan oli lisätty myös puolukkaa jauheena.

Puolukan lisääminen näytti ehkäisevän merkittävästi matala-asteista tulehdusta

Hän kertoo tuloksista, joita eri ruokavaliolla saatiin.

– Selvitimme eri dieettien vaikutusta metabolisiin muutoksiin ja matala-asteiseen tulehdukseen. Hiirten painon lisäksi seurattiin sisäelinrasvan määrää, veren rasva- ja sokeriarvoja sekä tulehdustekijöitä.

Moilasen mukaan tulokset olivat lupaavia. Puolukan lisääminen ruokaan vaikutti mittaustuloksiin.

– Puolukkaryhmässä olleiden hiirten painon nousu oli neljänneksen pienempi kuin pelkästään rasvaista rehua saaneilla. Myös sisäelinrasvaa kertyi puolukkadieetillä 25 prosenttia vähemmän kuin kontrolliryhmän hiirille. Puolukka esti runsasrasvaisen ravinnon aiheuttaman glukoosi- ja kolesterolitasojen nousun. Sillä oli myös suotuisa vaikutus insuliinin ja triglyseridien pitoisuuksiin, hän sanoo.

– Puolukan lisääminen näytti ehkäisevän merkittävästi myös matala-asteista tulehdusta, Moilanen kertoo.

Hänen mukaansa tulos on selkeä. Ja se on toistettu samassa kokeellisessa mallissa puolukan kuoriuutteella.

– Tarvitaan kuitenkin vielä jatkotutkimuksia siitä, mikä puolukassa vaikuttaa näin hyödyllisesti ja millä mekanismilla. Erityisesti on tutkittava, toistuuko vaikutus ihmisellä. Olen silti hyvin toiveikas, hän sanoo.

Millainen annos vuorokaudessa voisi olla hyvä mielestänne, jotta vaikutus voisi toistua ihmisellä?

– Puolukka on ylipäätään hyvä lisä terveelliseen ruokavalioon. Tämän tutkimuksen perusteella annossuositusta ei vielä voi antaa. Ravitsemussuositusten mukaan marjoja olisi hyvä syödä kaksi desilitraa eli noin 100 grammaa päivässä. Mutta en näe estettä isommallekaan puolukka-annokselle, hän sanoo.

Aiheesta kertoi aiemmin Aamulehti.

Puolukka tunnettu terveellisyydessä jo aiemmin

Puolukan syömisen on tiedetty jo aiemmin olevan hyväksi terveydelle. Puolukassa ja muissa suomalaisissa luonnonmarjoissa on runsaasti flavonoideja, jotka voivat pienentää riskiä sairastua moniin kroonisiin tauteihin, kuten sydän- ja verisuonitaiteihin ja aikuisiän diabetekseen. Näin kertoo Terveyskirjasto Duodecim.


Tampereen yliopiston tutkimusryhmä selvitti, miten kuivatun puolukkajauhon lisääminen epäterveelliseen ravintoon vaikuttaa lihavuuteen ja matala-asteiseen tulehdukseen.
Puolukat ja muut syötävät metsämarjat ovat luonnonmukaista ja puhdasta ruokaa, jolla on runsaasti positiivisia terveysvaikutuksia. Happaman makuisen puolukan uskotaan alentavan LDL-kolesterolia ja ehkäisevän veritulppia.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt