Miksi flunssa iskee? Infektiolääkäri listaa 6 syytä – yksi on ”ihan a ja o”

Julkaistu:

Flunssa
Saatko riittävästi D-vitamiinia? Entä huolehditko käsihygieniasta?
Viheliäinen flunssa iskee aikuisille keskimäärin 1–5 kertaa vuodessa ja lapsille vielä useammin. Flunssaa eli nuhakuumetta aiheuttavia viruksia on ainakin pari sataa erilaista. Infektiot lisääntyvät, kun immuunijärjestelmä on jostain syystä huonontunut.

Lapin keskussairaalan infektiolääkäri Markku Broas listaa kuusi seikkaa, jotka lisäävät riskiä sairastua flunssaan.

1. Huono käsihygienia

Infektiolääkäri Broaksen mukaan flunssan ehkäisyssä hyvä käsihygienia on ensiarvoisen tärkeää.

– Käsihygienia ja yskimishygienia on ihan a ja o. Pöpöt kantautuvat käsien kautta herkästi nenään ja suuhun, ja sitä kautta ne voivat aiheuttaa infektioita.


– Jos ihminen on jo sairastunut flunssaan, olisi hyvä muistaa, ettei yskittäisi toisia ihmisiä kohti, vaan yskitään esimerkiksi hihaan tai nenäliinaan.

2. D-vitamiinin ja A-vitamiinin puutos

D-vitamiinin virallinen saantisuositus on lapsilla ja aikuisilla noin 10 mikrogrammaa ja yli 75-vuotiailla 20 mikrogrammaa päivässä.

Broaksen mukaan D-vitamiinia pitäisi nauttia talviaikaan suosituksia enemmän.

– Suosittelisin, että D-vitamiinilisää syötäisiin talviaikaan 25–40 mikrogrammaa vuorokaudessa. Sillä määrällä saavutetaan jo riittävä D-vitamiinitaso.


– Pimeään aikaan emme saa riittävästi D-vitamiinia ravinnosta, siksi tarvitaan D-vitamiinilisää. Itse syön D-vitamiinilisää 40 mikrogrammaa vuorokaudessa.

Broas mainitsee, että tutkimusten mukaan matalat D-vitamiini- ja A-vitamiinitasot saattavat heikentää ihmisen immuunijärjestelmää ja altistaa infektioille.

– A-vitamiini on hyvin tärkeä limakalvojen puolustuksen kannalta ja D-vitamiinilla on myös iso merkitys.

3. Huono yleisterveys

Infektiolääkärin mukaan yleisestä terveydentilasta huolehtiminen on flunssan ehkäisyssä isossa roolissa.

– Kaikkein tärkeintä on pitää huolta omasta terveydestään. On tärkeää huolehtia siitä, että unirytmi on kunnossa, ravinto on monipuolista, paino on hallinnassa, ja että liikuntaa on riittävästi.

– Kun elimistö voi hyvin, myös immuunijärjestelmä voi hyvin. Sitä kautta ihmiset pystyvät vastustamaan tautien tulemista.


Broas mainitsee myös suoliston mikrobien merkityksen.

– Suoliston mikrobeilla on hyvin suuri merkitys ihmisen immuunijärjestelmään. Suoliston mikrobeihin voi vaikuttaa esimerkiksi ravinnolla. Jonkun verran on näyttöä siitä, että monipuolinen, kasvispainoitteinen ravinto olisi eduksi, mutta tästä ei ole kovaa tutkimusnäyttöä.

4. Henkinen ja fyysinen ylirasitus

Broaksen mukaan flunssa iskee helpommin esimerkiksi stressistä tai liian vähäisestä unesta kärsiville.

– Tutkimusten mukaan immuunijärjestelmä ei toimi kunnolla silloin kun ihminen kärsii fyysisestä tai henkisestä ylirasituksesta. Olisi siis syytä huolehtia hyvästä unesta sekä stressittömästä elämästä.


Myös liiallinen liikunta voi herkistää infektioille.

– Huippu-urheilijat harjoittelevat herkästi liikaa ja se saattaa lisätä infektioherkkyyttä.

– Liikunta on hyväksi, mutta kohtuus kaikessa, Broas muistuttaa.

4. Korkea ikä, perussairaudet ja tietyt lääkkeet

Esimerkiksi iäkkäiden ihmisten alentunut vastustuskyky altistaa infektioille.

– On tieteellisesti osoitettu, että ihminen saa herkemmin infektioita, jos vastustuskyky on alentunut perussairauden, korkean iän tai vastustuskykyä alentavien lääkkeiden johdosta.


Vastustuskykyä heikentävät Broaksen mukaan muun muassa korkea-annoksinen kortisonilääkitys sekä syöpähoitoihin käytettävät solusalpaajalääkkeet.

6. Lapsiperheissä enemmän flunssaa

Broas kertoo, että infektiot jylläävät tavallisesti lapsiperheissä ja erityisesti talvisin.

– Yksi syy, miksi infektioita on enemmän talviaikana, on se, että ihmiset viettävät yhdessä enemmän aikaa sisätiloissa. Silloin infektiot leviävät herkemmin.


– Lapsiperheissä lapset saavat herkästi infektioita päiväkodissa ja koulussa. Tällöin myös vanhemmat saavat infektioita herkemmin.

Broas muistuttaa, että flunssassa on hyvä jäädä kotiin lepäämään. Lisäksi sinkki voi lievittää flunssan oireita.

– Joitakin tutkimuksia on siitä, että sinkkiasetaatti tabletin imeskely flunssan alkuvaiheessa voi lievittää flunssaa.

Alla olevalla videolla erikoislääkäri kertoo, mitkä perinteiset keinot eivät toimi.

Ota kantaa

Sairastutko usein flunssaan?

Kyllä 20% En 80%
Ääniä yhteensä 10765

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt