Korjaa ruokavalion rasvat – 8 hyvin merkittävää vaikutusta tulevien vuosien terveyteen

Julkaistu:

Rasvat
Yli puolella suomalaisista haitallisen LDL-kolesterolin pitoisuus on kohonnut.
Ruokavalion rasvaremonttiin on monta hyvää syytä.

Mitä matalampi veren kolesterolitaso on, sitä paremmin on suojassa valtimosairauksilta, kertoi kardiologi Tapio Aalto Mehiläisen sydäntutkimusyksiköstä.

– Suosi monityydyttymättömiä rasvoja, eli kasvisrasvoja ja kalaa, ja vältä punaista lihaa, Aalto sanoi.

Yli puolella suomalaisista haitallisen LDL-kolesterolin pitoisuus on kohonnut.

– Tutkimukset osoittavat selkeästi, että tyydyttynyt eli kova rasva suurentaa veren LDL-kolesterolia, kertoi Sydänliiton ravitsemusasiantuntija Tuija Pusa.

Kovan rasvan saanti on yhä varsin runsasta

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan suomalaiset saavat ruokavaliostaan edelleen varsin paljon kovaa rasvaa.

Myös Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suosituksen mukaan rasvojen laatuun pitäisi kiinnittää huomiota.

Asiantuntijat korostavat, ettei ruokavalioremontissa ole kyse vain kovan rasvan vähentämisestä, vaan myös sen korvaamisesta terveellisemmällä pehmeällä rasvalla, joka sisältää välttämättömiä rasvahappoja.
Sydänliiton ravitsemusasiantuntija Tuija Pusa listasi 8 terveyshyötyä, jotka ruokavalion rasvojen laatua korjaamalla saa:

1. Kolesteroli alenee

Kovan rasvan vähentäminen ja pehmeän ottaminen tilalle alentaa nimenomaan haitallista LDL-kolesterolia. Yli puolella suomalaisista on kohonnut LDL-kolesterolipitoisuus.

2. Sokeriaineenvaihdunta paranee

Rasvan vaihto vaikuttaa myös veren sokeripitoisuuksiin. Insuliinin toiminta paranee elimistössä, millä on myönteinen vaikutus tyypin 2 diabeteksen ehkäisyyn tai jo puhjenneen sairauden hoitotasapainoon.

3. Sydänsairauksien vaara pienenee

Riski sydän- ja verisuonitauteihin sairastumiseen sekä sydäninfarktin ilmaantumiseen pienenee. Jos on jo sepelvaltimotauti, uusiutuvat sepelvaltimotautitapahtumat vähenevät.

4. Aivojen terveys kohenee

Valtimoita on myös aivoissa, ja niiden hyvällä kunnolla on myönteinen vaikutus muistiin sekä muihin tiedollisiin toimintoihin sekä aivoverenkiertohäiriöiden ehkäisyyn.

5. Matala-asteinen tulehdus vähenee

Rasvojen korjaaminen sammuttaa matala-asteista tulehdusta, eli jatkuvasti käynnissä olevaa elimistön lievää tulehdustilaa.

6. Saat välttämättömiä rasvahappoja

Pehmeä rasva sisältää välttämättömiä rasvahappoja. Rasvan laatu vaikuttaa solukalvoihin sekä solujen toimintaan ja sitä kautta moniin elimistön toimintoihin – esimerkiksi hermostoon ja näkökykyyn.

7. Valtimoiden terveys kohenee

Valtimoita on joka puolella kehoa, ja niiden kunto vaikuttaa esimerkiksi potenssiin ja muistisairauksien ehkäisyyn.

8. Muun muassa ihon ja luuston kunto saattaa parantua

Pehmeällä rasvalla on tärkeä vaikutus myös ihoterveyteen. Uusimpien tutkimusten mukaan rasvan suositeltava laatu on eduksi myös luuston kunnon kannalta ja edesauttaa ikääntyneillä lihasmassan ylläpitoa.

Jääkaappilämpötila kertoo rasvan koostumuksesta

Käytännöllinen tapa erottaa ruokavalion terveellisemmät rasvat epäterveellisistä on tarkastella niiden koostumusta jääkaappilämpötilassa.

Runsaasti kovaa rasvaa sisältävä rasvatuote on jääkaappilämpötilassa kiinteää ja kovaa. Jos taas tuotteessa on paljon pehmeää rasvaa, se on juoksevaa ja öljymäistä jääkaapissakin.

Näistä saat kovaa rasvaa:

  • Voi sekä voin ja kasvirasvan seokset, leivontamargariini
  • Kookosrasva, palmuöljy
  • Punainen liha
  • Maito, kerma ja juusto
  • Rasvaiset leivonnaiset, pizzat ja hampurilaiset

Näistä saat pehmeää rasvaa:

  • Kasviöljyt, kuten rypsi- ja oliiviöljy
  • Margariini ja kasvirasvalevitteet, jotka eivät sisällä maitorasvaa
  • Kala
  • Pähkinät, mantelit ja siemenet
  • Kasvirasvapohjaiset kerman ja jogurtin kaltaiset tuotteet
Lähde: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt