Huonolla unella on 6 ikävää seurausta terveydelle – 3 niistä ilmenee jo seuraavana päivänä huonosti nukutun yön jälkeen

Julkaistu:

Uni
Yhä useampi suomalainen ei saa riittävästä unta.
Huonosta nukkumisesta aiheutuvat terveyshaitat ovat todennäköisesti yleistymässä Suomessa.

Vaara on havaittu muun muassa tuoreimmassa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen FinTerveys-tutkimuksessa, jossa kävi ilmi, että joka neljäs nainen ja joka viides mies ei nuku mielestään tarpeeksi. Mielestään liian vähän nukkuvien osuus oli myös noussut vuosien 2011 ja 2017 välillä naisilla viisi ja miehillä kuusi prosenttiyksikköä.

– Koska unta ei voi nukkua varastoon, joka yö pitäisi saada nukuttua itselle riittävästi. Nukkumiseen tulisi lähtökohtaisesti varata niin pitkä aika, että ainakin teoriassa olisi mahdollista saada tarpeeksi unta, sanoo THL:n tutkimusprofessori Timo Partonen, joka on perehtynyt siihen, miten unettomuus vaikuttaa suomalaisten terveyteen.

Menetkö nukkumaan vasta, kun on aivan pakko?

Riittämättömän unen taustalla on eri syitä.

– Unettomuus sairautena voi näyttäytyä vaikeutena nukahtaa tai pysyä unessa, tai sitten uni loppuu liian aikaisin. Vaikka haluaisi nukkua, unta ei saa riittävästi.

Osa taas nukkuu liian vähän siksi, että unta varten varattu aika jää syystä tai toisesta liian lyhyeksi.

– Työ, koulu ja muut velvollisuudet vievät oman aikansa vuorokaudesta. Luonnollisesti ihmiset arvostavat vapaa-aikaa, mutta joskus sitä halutaan viettää niin viimeiseen minuuttiin asti, että nukkumaan mennä vasta sitten, kun on aivan pakko, Partonen sanoo.

Sairastumis- ja tapaturmariskit kasvavat

Oli liian vähäisen nukkumisen syy mikä tahansa, riittämätön uni voi johtaa terveyden kannalta ikäviin seurauksiin, kuten sydän- ja verisuonitautien riskin kohoamiseen.

Samalla myös tapaturmariski kasvaa.

– Huonosti nukutun yön jälkeen keskittymiskyky ja tarkkaavuus heikkenevät, huomiokyky kapenee ja reaktionopeus hidastuu. Tätä kautta altistuu tapaturmille tai voi aiheuttaa esimerkiksi liikenneonnettomuuden.

Tunnista oma unentarpeesi

Vaikka unen kokonaisvaltaisesta vaikutuksesta terveyteen on viime vuosina puhuttu paljon, Partonen sanoo, että kaikki eivät silti ole tulleet miettineeksi asiaa omalla kohdallaan.

– Parasta olisi, että jokainen tutkiskelisi itseään ja tunnistaisi oman unentarpeensa.

Aikuisiällä siinä on suurta vaihtelua: tavallisesti tarve on jotakin 6–9 tunnin väliltä, mutta on myös luontaisesti lyhytunisempia ja pitkäunisempia ihmisiä.

– Ei ole mitään mittalaitetta, joka kertoisi, kuinka pitkä riittävä yöuni on. Siitä tietää nukkuneensa tarpeeksi, että herää kohtuullisen virkistyneenä ja pysyy seuraavan päivän virkeänä ilman torkahtelua ja päiväunia.

Kun itselle ihanteellisen unen pituus on selvillä, siihen tulisi pyrkiä säännöllisesti.

– Mieluiten joka yö, mutta tietysti poikkeuksiakin voi olla. Mitä useammin pystyy nukkumaan omaan tarpeeseen sopivasti, sitä parempi tilanne on jaksamisen ja terveyden kannalta.

6 haittaa terveydelle:

1. Rytmihäiriöt yleistyvät

Sydämen rytmihäiriöt ovat tavallisia huonosti nukutun yön jälkeen. Usein ilmiö on vaaraton, mutta rytmihäiriöt voivat kuitenkin alkaa rasittaa sydäntä, jos huonosti nukuttuja öitä on usein.

2. Verenpaine kohoaa

Verenpaineen nousu näkyy heti seuraavana päivänä valvotun tai huonosti nukutun yön jälkeen.

– Jos uni on huonoa useampana yönä viikossa, se pitää verenpainetta koholla. Pysyvästi korkea verenpaine merkitsee pidempään jatkuttuaan verenpainetautia, Timo Partonen sanoo.

3. Leposyke pysyy korkealla

Myös sydämen syke pysyy seuraavana päivänä korkeammalla.

– Tiheä leposyke ja korkea verenpaine rasittavat molemmat verisuonia, mikä on elimistölle eräänlainen stressitila.

4. Paino nousee

Niukka tai huonolaatuinen uni lihottaa, koska se muuttaa ruokahalun säätelyä. Tutkimukset osoittavat, että alle seitsemän tunnin yöunia nukkuvat aikuiset ovat lihavampia kuin heitä pidempään nukkuvat.

– Paino pyrkii liian vähäisen unen vuoksi nousemaan nopeasti. Se voi tapahtua jo viikoissa, jos liikuntaan ja syömiseen ei kiinnitä erityistä huomiota.

5. Tyypin 2 diabeteksen riski kasvaa

Jos univelkaa kertyy paljon, sokerinsietokyky heikkenee.

– Tämä voi johtaa pidemmän ajan kuluessa siihen, että sairastuu tyypin 2 diabetekseen.

6. Aivojen palautuminen heikentyy

Myös aivot tarvitsevat unta valvomisen rasituksista toipumiseen. Aivot puhdistautuvat aineenvaihduntatuotteista eli niin sanotuista kuona-aineista jatkuvasti, mutta unen aikana puhdistautuminen on tehokkaampaa kuin valveilla.

– Syvimmän unen vaiheita tarvitaan myös hermosolujen välisten liitoskohtien korjaamiseen muistin suhteen keskeisillä aivoalueilla. Tämän vuoksi ajatellaan, että huono uni voi olla yhteydessä muistisairauksiin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt