Pihistätkö unesta, vaikka kuormitus on kasvanut? Lääkäri: ”Liian vähän puhuttu terveysongelma Suomessa” - Terveys - Ilta-Sanomat

Pihistätkö unesta, vaikka kuormitus on kasvanut? Lääkäri: ”Liian vähän puhuttu terveysongelma Suomessa”

Unen merkitys tunnustetaan jo liikuntasuosituksissakin, mutta osaa meistä unimittarin lukemat lähinnä hermostuttavat.

Jos mittarin lukemat ovat ristiriidassa omien tuntemusten kanssa, moni luottaa mittariin.­

27.10.2019 9:05

Uni on ensimmäistä kertaa mukana liikkumisen suosituksessa. Se johtuu osaltaan lisääntyneestä tietämyksestä ja toisaalta ajasta, jossa elämme.

UKK-instituutti julkaisi uudet suositukset maanantaina. Unen lisäksi uutta on myös se, että päivitettyjen suositusten mukaan kaikki liikkuminen on hyödyksi terveydelle.

Liikkuminen kasvattaa unen määrää ja laatua, ja toisaalta uni auttaa palautumaan.

Tämä maailmanaika taas on sellainen, että uni tahtoo kärsiä. Ihmisillä on kiire ja laitteet kulkevat monella mukana sänkyyn asti. Myös ylipainolla ja alkoholilla on osuutensa asiaan.

– Lääkärin ominaisuudessa sanoisin, että uni on liian vähän puhuttu terveysongelma Suomessa, UKK-instituutin johtaja Tommi Vasankari sanoo.

Mittarin lukema voi hermostuttaa

Uuden suosituksen mukaan palauttavaa unta tulisi olla ”riittävästi”. Tuntimääriä UKK-instituutti ei anna, sillä unen tarve on hyvin yksilöllinen.

Muusta tutkimuksesta tiedetään, että tavanomainen määrä on 7–9 tuntia.

Esimerkiksi urheilijat nukkuvat usein keskivertoihmistä enemmän, huippu-urheilijoiden kanssa työskennellyt Vasankari kertoo. Etenkin kestävyys- ja palloilulajeissa energiaa kuluu paljon, ja osa urheilijoista nukkuu jopa päiväunia harjoitusten välissä.

Mistä sitten tietää, mikä itselle on riittävää? Tässä kohtaa moni tukeutuu teknologiaan, joissain tapauksissa liikaakin.

– Osa stressaa ja huolehtii hirveästi siitä, mitä mittari näyttää ja miten menee, ODL Liikuntaklinikan ylilääkäri Tiina Nylander sanoo.

Jos mittarin lukemat ovat ristiriidassa omien tuntemusten kanssa, moni luottaa mittariin. Päivä tuskin lähtee käyntiin parhaimmassa mahdollisessa vireessä, jos heti herättyään näkee tiedon, että REM-unta oli liian vähän tai heräsi yön aikana monta kertaa.

– Hyvin nukkuvat tuskin hirveästi hermostuvat mittarin antamista tiedoista, mutta ne joilla on muutenkin ongelmia, saattavat vielä ahdistua siitä, mitä mittari näyttää.

Unesta stressaaminen vaikeuttaa nukkumista entisestään. Silloin ei helpota myöskään tieto, että unettomuus on yhteydessä sepelvaltimotautiin, sydämen vajaatoimintaan ja aivoinfarkteihin.

Terveysriskit ovat vain todennäköisyyksiä, Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Mikko Härmä lohduttaa.

– Vaikka nukkuisikin huonosti tai olisi huonot elintavat, se ei ole automaattisesti suoraan yhteydessä riskeihin. Nämä ovat todennäköisyyksiä ja yksilölliset geenit viime kädessä ratkaisevat, Härmä sanoo.

Unilääkärin mielestä unettomuus on uusi kansantauti

Unesta turhan tähden hermoilevat ovat kuitenkin vain pieni joukko uniongelmaisten joukossa, unilääkäri Henri Tuomilehto sanoo. He huolehtivat unestaan liiankin tarkoin, kun useampi liian vähän.

Tuomilehdon mielestä unettomuus on Suomessa uusi kansansairaus.

– Kun kuormitus lisääntyy monellakin tavalla, itsensä hoitamiseen pitäisi panostaa entistä enemmän. Suunta on ollut päinvastainen, Tuomilehto sanoo.

Unesta pihistellään, ihmiset liikkuvat vähemmän kuin koskaan ja ylipaino lisääntyy.

Monia unimittari auttaakin parantamaan tapojaan. Kun huomaa, kuinka yksikin viinilasillinen heikentää unta, se voi jäädä ottamatta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?