Syötkö suolistolle aivan liian yksipuolisesti? 8 tapaa parantaa vatsan terveyttä

Julkaistu:

Vatsa
Asiantuntijat kumoavat harhaluulot: hiilihydraatteja ei tarvitse vältellä, eikä sokerikaan ole pannassa.
Moni syö vatsan ja suoliston kannalta aivan liian yksipuolisesti. Tiukasti rajatun ruokavalion sijaan asiantuntijat suosittelevat syömään kohtuudella, mahdollisimman monipuolisesti kuitu- ja kasvispitoista ruokaa.

– On harhaluulo, että pitäisi mennä jugurtti-mustikka-puuro-linjalla. Sen sijaan pitäisi syödä monipuolisesti lautasmallin mukaisesti, muistuttaa vatsan ja suoliston vaivoihin erikoistunut laillistettu ravitsemusterapeutti Leena Putkonen.

Samoilla linjoilla on Turun yliopiston bakteeriopin professori Pentti Huovinen. Suoliston bakteeristo tykkää ruokakolmiosta, professori sanoo.

– Kaikki tutkimukset viittaavat siihen, että jos syömme paljon vihanneksia, hedelmiä ja marjoja, sillä on pelkästään suolen toimintaa parantava vaikutus. On viitteitä siitä, että monipuolinen vihanneksia, hedelmiä, marjoja, pähkinöitä ja palkokasveja sisältävä ruokavalio olisi hyvinkin hyödyllinen, Huovinen kertoo.

Daily Mailin haastattelema suoliston terveyteen perehtynyt asiantuntija Megan Rossi suosittelee, että yrittäisimme syödä viikon aikana 30:tä erilaista kasvipohjaista ruokaa. Rossin mukaan monipuolisesti erilaisia täysjyväviljoja, kasviksia, hedelmiä, palkokasveja, siemeniä ja pähkinöitä syövien suoliston mikrobisto on rikkaampi.

– Kun kasviksia ja viljoja syödään monipuolisesti, saadaan riittävästi erilaisia ravintoaineita. Erilaisten kuitujen saanti lisää suoliston bakteeriston monimuotoisuutta, Putkonen vahvistaa.

Viljatuotteita ei pidä vältellä

Toinen yleinen myytti on, että hiilihydraatteja tai viljatuotteita pitäisi vältellä.

– Hiilihydraatti- ja viljaperäinen ruoka on yksi suurimpia kuidun lähteitä. Kuitupitoiset viljatuotteet ovat bakteerien ruokaa. Kasviksia, hedelmiä ja marjoja pitäisi syödä ämpärikaupalla, jotta niistä saisi yhtä paljon kuituja, Putkonen sanoo.

Pitkälle jalostettujen prosessoitujen viljatuotteiden ja sokereiden tilalle ravitsemusterapeutti suosittelee täysjyväviljatuotteita. Makeutuksessa käytetty pieni määrä sokeria ei ole haitaksi herkkävatsaisellekaan.

– Kellekään ei ole tietysti hyväksi lipitellä hirveitä määriä limpparia tai syödä karkkeja, Putkonen muistuttaa.

Kivuttomat ilmavaivat ovat normaaleja

Kolmas vallalla oleva harhaluulo on, että ilmavaivat olisivat merkki jostakin vakavammasta ongelmasta.

– On normaalia, että ilmaa tulee, kun bakteerit tekevät suolistossa töitä. Jos ilmavaivoihin ei liity kivuliaita oireita tai graavimpia vatsavaivoja, ne ovat normaaleja.

Monipuolisen ruokavalion lisäksi säännöllinen liikunta tekee hyvää vatsan toiminnalle. Se lisää suoliston mekaanista liikettä ja pumppausta, jolloin vatsasta poistuu ilmaa. Liikunta myös kiihdyttää aineenvaihduntaa ja tuo apua ummetukseen.

– Tutkimuksissa on havaittu, että liikunta vaikuttaa positiivisesti suoliston mikrobistoon ja voi alentaa matala-asteisen tulehduksen markkereita, Putkonen kertoo.

Vatsansa terveydestä huolehtivan kannattaa välttää alkoholin käyttöä. Tuoreessa tutkimuksessa havaittiin kuitenkin, että punaviini aiheutti bakteeriston monimuotoisuuden lisääntymistä suolistossa. Professori Huovinen huomauttaa, että punaviiniin vaikutukset mikrobistoon näkyivät jo pienillä annoksilla, eikä tutkimuksen perusteella kannata ryhtyä punaviinin suurkuluttajaksi.

– Sillä voi sinällään olla terveysvaikutuksia. Lääkärinä en kuitenkaan voi suositella punaviiniä, koska se sisältää alkoholia. Jos pitää valita puna- tai valkoviinin väliltä, niin suosisin punaviiniä, Huovinen sanoo.

Näin voit parantaa vatsasi terveyttä

  1. Syö monipuolisesti ja vaihdellen täysjyväviljoja, palkokasveja, kasviksia, juureksia, marjoja, hedelmiä ja pähkinöitä.
  2. Liiku päivittäin. Arkiliikunta, työmatkojen ja kauppareissujen kulkeminen jalan tai pyörällä lisää aktiivisuutta enemmän kuin yksittäinen jumppatunti.
  3. Käytä lääkkeitä tarkoituksenmukaisesti. Moniin lääkkeisiin liittyy sivuvaikutuksena vatsavaivoja.
  4. Vältä tupakointia. Se lisää ylävatsavaivoja ja pahentaa närästystä.
  5. Käytä alkoholia kohtuudella. Punaviinissä on suolistolle hyödyllisiä polyfenoleja. Antioksidantteja saa yhtä lailla myös tummista marjoista, kahvista, teestä, tummasta suklaasta ja kaakaosta.
  6. Tummapaahtoinen kahvi sopii vatsalle usein paremmin kuin vaaleapaahtoinen kahvi.
  7. Pidä huoli riittävästä levosta ja rentoutumisesta. Stressi on vatsalle pahaksi.
  8. Juo noin 1,5 litraa vettä päivässä.
Lähteet: Laillistettu ravitsemusterapeutti Leena Putkonen, gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila, bakteeriopin professori Pentti Huovinen.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt