Helppo jalkajumppa saa jalkasi voimaan heti paremmin – ehkäise vaivaisenluut ja virheasennot

Julkaistu:

Kodin Kuvalehti
Jalkaterapeutti laati helpon jumpan, jolla jalan kivuliaat ja näkyvät ongelmat on helppo välttää ja hoitaa. Eikä maksa mitään!
Jalkajumppa vahvistaa jalkaterien lihaksia ja niveliä. Päivittäisen tai edes pari kertaa viikossa tehtävän jalkajumpan ansiosta vaivaisenluuvaiva voi pysyä poissa. Jumpan ansiosta jalka pysyy myös oikeassa asennossa, mikä ehkäisee kenkien astumista linttaan.

– Jalkajumppa on hyvä treeni ihan jokaiselle, sillä jalkamme passivoituvat jatkuvasta jalkineiden käytöstä, Espoon Jalkaterapia Teamin jalkaterapeutti Lea Mäkelä kannustaa.

Mäkelän suosittelema jalkajumppa voi koostua esimerkiksi seuraavista neljästä liikkeestä:
  1. Pallon pyöritteleminen jalkakaaren alla: Pallo voi olla tennispallo, pesäpallo tai vaikka golfpallo, riippuen siitä, minkälaisen tunteen jalkapohjaan haluaa. Pallon pyörittely jalkakaaren alla parantaa verenkiertoa ja rentouttaa.
  2. Jalkojen ojentajien venytys: Laita jalkapöytä eli jalkaterän kaareva yläpuoli lattiaa vasten ja pidä varpaat suorina. Tyynyllä saat pehmeyttä jalkojesi alle. Venytyksen voi tehdä myös seisaallaan yksi jalka kerrallaan, jolloin venytyksestä saa tuntuvamman.
  3. Varpaille nousu: Nouse päkiöille useamman kerran ja pidä paino tasaisesti koko päkiällä. Varpaille nousut vahvistavat erityisesti pohjelihaksia ja jalkaterän pitkittäiskaarta.
  4. Varpaiden haritus: Pidä jalka lattiaa vasten ja harita varpaita. Jos liike on hankala, voit auttaa laittamalla sormet varvasväleihin.
Lisää Kodin Kuvalehden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/kodinkuvalehti.

Lue myös:

Pitäisikö töissä käyttää sisäkenkiä? Jalkaterapeutilla on selvä vastaus

Ovatko kenkäsi lintassa? Jalkaterapeutti kertoo, mitä se kertoo jaloistasi

Jalkaterapeutti kertoo, mitä liian pienistä kengistä seuraa

Uuh, mikä jalkahiki! Kokeile helppoa talkkikikkaa + 5 muuta konstia, joilla jalat raikastuvat

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt