Millaista liikuntaa kannattaa harrastaa, jos työstressiä on paljon? Näin lääkäri vastaa

rac

Julkaistu:

Ilta-Sanomien Elä hyvin ja nauti -erikoisjulkaisussa lääkäri Pippa Laukka vastasi lukijoiden lähettämiin terveyskysymyksiin.
IS:n lukijoilta tuli paljon uneen, stressiin, syömiseen ja liikkumiseen liittyviä kysymyksiä, joissa usein toistuivat tietyt aihepiirit.

”Millaista liikuntaa suosittelisit tilanteessa, jossa työstressiä on paljon?” -Nainen, 39

Lääkäri Pippa Laukka vastaa:

”Työstressi on monille tuttu vitsaus. Nykypäivänä työstressiä on sitä enemmän, mitä vähemmän teemme fyysisesti rasittavaa työtä. Stressin syyt piilevät suurimmaksi osaksi työajan hallinnan ongelmissa ja väärissä elintavoissa.

Tehdään työtä putkeen tuntikausia, syödään mitä ja milloin sattuu ja liikunta jää. Kun päivä on pulkassa, uni ei tulekaan kun ollaan ensin paahdettu päivä sata lasissa ja päässä risteilee tekemättömät työt ja tulevat tehtävät.

Työstressiä potevalle sopii parhaiten matalasykkeinen ja rauhallinen liikunta, kuten kävely ja pyöräily. Liikunnan ylipäätään tulee tuottaa nautintoa, ei inhonväristyksiä. Jos työ on kuormittavaa, valitse liikunnaksi sellainen laji, joka tuo vastapainoa työstressille.

Luonnon myönteisistä vaikutuksista stressin poistoon on lukuisia tieteellisiä julkaisuja. Mitä kovempi stressi, sen suuremmalla syyllä kannattaa suunnata veden äärelle, metsään tai puistoon. On todettu, että jo vartti rauhoittaa hermostoamme ja elimistömme kierroksia.

Ota kantaa

Onko sinulla stressiä?

Kyllä 83% Ei 17%
Ääniä yhteensä 6004

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt