Vatsa kuntoon kotikonstein – huomaa 9 syytä, jotka voivat saada perushyvänkin vatsan vihoittelemaan

rac

Julkaistu:

Vatsavaivat
Jos vatsa oireilee loman jälkeen, kyse ei välttämättä ole yksittäisistä ruoka-aineista.
Moni saattaa huomata kesän lopussa, että vatsa oikuttelee tavallista enemmän. Syynä saattavat olla lomalla omaksutut epäterveelliset ruokailutottumukset, ja toisaalta arkeen palaamisen aiheuttama stressi.

Vatsan ja suoliston hyvinvointi vaikuttaa kokonaisvaltaisesti siihen, miten terveeksi tunnemme itsemme. Vatsavaivat voivat vallata elämästä yllättävän suuren osan, jos niiden syytä ei saada selville.

Esimerkiksi suoliston ongelmat ovat varsin yleisiä, ja osalla ihmisistä ne saattavat rajoittaa jopa sosiaalista elämää. Arvaamaton suolen toiminta kun pakottaa miettimään menot sen mukaan, onko vessa varmasti lähellä.

Todella yleisiä ovat myös vatsan happoisuuteen liittyvät terveysongelmat. Tästä kertoo sekin, että närästykseen ja refluksioireisiin tarkoitettujen lääkkeiden myynti on kasvanut voimakkaasti viime vuosina. Itsehoitolääkkeet tulivat myyntiin kymmenen vuotta sitten.
  • Katso artikkelin yllä olevalta videolta, mitä voimaharjoittelu- ja ravintovalmentaja Anu Marin ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen sanovat vatsan hyvinvoinnista.

Kotikonsteilla pääsee vatsan hoidossa pitkälle

Ravitsemusasiantuntija Leena Putkosen mukaan kotikonsteilla pääsee vatsan hoidossa pitkälle.

Vatsan ja suoliston hyvinvoinnista useita kirjoja kirjoittanut Putkonen on luennoinut eri puolilla Suomea ja tavannut myös ihmisiä, joilla ei ole vakavaa kroonista sairautta vatsavaivojensa taustalla. Silloin syynä ovat usein ruokailutottumukset ja elämäntilanne.

– Jos vatsa oireilee kesän jälkeen, mutta taustalla ei ole pitkään jatkuneita oireita, tilanteen pitäisi korjaantua melko nopeasti. Akuuteista oireista kannattaa aina kertoa lääkärille, siis jos esimerkiksi ulosteessa on verta.

Perushyväkin vatsa voi oikutella

Lomakauden jälkeen oikutteleva maha puolestaan useimmiten rauhoittuu arjen säännöllisen rytmin myötä.

– Usein lomalla tulee reissattua, eikä tule mietittyä, mitä syödään. Sitten haetaan kiireessä hampurilaisateria. Vaikka olisi perushyvä vatsa, ei kellään ole hyvä olo rasvaisen ja suolaisen ruuan jälkeen.

Ruokavalion kompastuskivet eivät välttämättä ole yksittäisiä ruoka-aineita, vaan kokonaisuus ratkaisee.

9 syytä, miksi vatsa vihoittelee:

1. Ruokarytmi

Lomalla ruokarytmi voi heittää häränpyllyä, kun nukutaan pitkään ja matkustellaan. Arkeen palatessa on periaatteessa kaikki mahdollisuudet onnistua ruokarytmin tasaamisessa, jos viitsii hieman suunnitella.

– Suunnittelu vie 20 minuuttia viikonloppuna, ja sillä säästää aikaa viikolla. Hyvä keino on myös tehdä sunnuntaina maanantain ja tiistainkin ruuat, Leena Putkonen neuvoo.

Toinen Putkosen neuvo on kokeilla kauppakassipalveluita. Joidenkin arkea ne voivat nopeuttaa. Hän kehottaa miettimään, miten ruuanlaittoa voisi jakaa ja opettaa myös lapsille, jotta hekin oppisivat kotiruuan laittoon.

– Kun suunnittelee hyvin, ei tarvitse turvautua pikaruokiin, jolloin ruokavalioon mahtuu enemmän ravinnepitoista ruokaa. Se on etenkin herkkävatsaisille tärkeää.

2. Stressi

Vaikka osalla ihmisistä loma turvottaa ja pöhöttää vatsaa, toiset kokevat saavansa lomaa myös vatsaoireista. Näin on etenkin sellaisten ihmisten kohdalla, jotka ovat herkkiä stressille.

– Stressi aktivoi jatkuvasti sympaattista hermostoa, jolloin elimistö on taistele tai pakene -tilassa. Silloin ruuansulatuksen hermosto ei toimi kunnolla. Jos tällainen tila jatkuu ja jatkuu, ei ole ihme, jos ruuansulatuksen kanssa tulee ongelmia.

Stressi on vatsalle salakavala häirikkö, koska harva tunnistaa oireet stressin akuuttivaiheessa. Usein vasta jälkeenpäin tajuaa, miten kovilla elimistön on täytynyt olla. Tällaisista kokemuksista voi olla hyötyä seuraavien stressioireiden hiipiessä kyytiin.

3. Unen puute

Unen puute on vatsalle huono samasta syystä kuin stressikin. Kun elimistö ei pääse palautumaan kunnolla, se vaikuttaa hermostoon. Ruokarytmin lisäksi kannattaakin kiinnittää huomiota unirytmiin ja riittävään uneen.

4. Liikunnan puute

Jos tekee istumatyötä, ajaa autolla paikasta toiseen eikä harrasta liikuntaa, liikuntaa ei tule riittävästi. Suolisto tarvitsee omaa, aterianjälkeistä aaltoliikettään, jotta ruoka ja suolistossa luonnollisesti oleva ilma pääsevät kulkemaan putkessa eteenpäin. Liikkuminen auttaa suolistoa tässä.

Liikunta myös lievittää stressiä, ja sitä kautta vaikuttaa välillisestikin vatsan hyvinvointiin.

5. Sokeri ja makeutusaineet

Jokainen on huomannut, että jos syö kerralla koko karkkipussin tyhjäksi, voi tulla huono olo. Verensokeri nousee äkkiä ja romahtaa sitten, ja siihen huonovointisuus on luonnollinen reaktio. Sen sijaan pienet määrät sokeria eivät aiheuta terveessä vatsassa ongelmia.

Makeutusaineiden on huomattu eläinkokeissa haittaavan suoliston mikrobiston koostumusta. Ihmisillä vastaavaa tutkimusta ei ole riittävästi. Jotkin makeutusaineet, yleensä nimeltään oli-loppuiset, löystyttävät suolen sisältöä.

– Joka päivä ei silti kannata juoda light-limpparia, vaikka siitä ei välitöntä haittaa suolelle olekaan, Leena Putkonen neuvoo.

6. Alkoholi

Kesällä tissuttelu voi lisääntyä, ja lisäksi juhlissa tai festareilla alkoholia voi mennä kerralla paljonkin. Alkoholi vaikeuttaa elimistön palautumista, ja sitä kautta se ei auta suolistoa toimimaan. Oluen kuidut saattavat aiheuttaa joillekuille turvotusta ja ilmavaivoja.

– Kyse on kuitenkin annostelusta. Jos juo kerralla 4–5 tölkkiä makeaa lonkeroa, niin ei ole ihme, jos turvottaa. Toisaalta joidenkin kokemusten mukaan alkoholi voi pieninä annoksina rentouttaa suolistoa.

7. Liian vähäinen veden juonti

Jos vatsa on pikemminkin ummetukseen taipuvainen kuin löysä, kannattaa kiinnittää huomiota veden juomiseen. Suolen massa tarvitsee nestettä liikkuakseen, ja varsinkin helteillä nestettä ei aina tule juotua riittävästi.

8. Kuidun puute

Kuitupitoiset tuotteet ovat edelleen perusterveen vatsan hyvinvoinnin kulmakivi, vaikka muotiruokavaliot väittäisivät mitä. Täysjyväviljan lisäksi kuituja saa syömällä vähintään kuusi kourallista kasviksia, hedelmiä ja marjoja päivittäin. Samalla niistä saa muitakin tärkeitä ravinteita.

9. Tietyt ruoka-aineet

Rasva närästää helposti, suola kerää nesteitä ja siksi turvottaa. Muuten yksittäisten ruoka-aineiden sietäminen on hyvin yksilöllistä. Herkkävatsaisille esimerkiksi fermentoivat kuituyhdisteet (fodmap) voivat aiheuttaa kipuja, ripulia ja ilmavaivoja, ja yleistä on myös aikuisten huono laktoosin sietokyky. Sen sijaan tervevatsaisen ei kannata omin päin lähteä karsimaan ruokavaliotaan.

– Jos kipuoireita ei ole, fodmap-ruokia ei kannata poistaa ruokalistalta. Ne ovat hyväksi suolistobakteereille.

Tavallaan terveelle suolistolle on päinvastaiset ohjeet kuin esimerkiksi ärtyvän paksusuolen oireyhtymästä kärsivälle. Tärkeät bakteerit tarvitsevat ruokaa, ja sitä saa monipuolisesta ruokavaliosta.

Jos vatsan oireilu jatkuu yli puoli vuotta, kannattaa kääntyä ensin lääkärin ja sitten laillistetun ravitsemusterapeutin puoleen.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt